סיכום שנה: תנודות משקל חריפות

(0)
לדרג

כחצי מיליון ישראלים הוסיפו או הורידו למעלה מ-7 ק"ג ממשקלם. הסיבה לתנודות במשקל: שנה רוויית מתחים

מאת: עופר מאיר ומירית שקד-ברק

כ-180 אלף ישראלים העלו בשנה החולפת בין 7 ל-20 קילוגרמים במשקלם, בעוד שכ-290 אלף איש בארץ איבדו ממשקלם 7-20 ק"ג. כך עולה מסקר מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר בביה"ח "אסותא", שבוצע ביום חמישי האחרון, לרגל סיכום 2006.

על פי הסקר, שבוצע בידי מכון המחקר "שילוב", בקרב מדגם ארצי ומייצג של 503 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, דיווחו 27% מהנסקרים על כך שהוסיפו קילוגרמים בשנה החולפת. המשקל הממוצע שהעלו המדווחים על השמנה עמד על כמעט 5 ק"ג (4.69).

מנתוני הסקר עולה כי 13% העלו בין 1-3 ק"ג; 9% הוסיפו למשקלם 4-6 קילוגרמים; ו-5% דיווחו על זינוק משמעותי של 7-20 (!) קילו - הכל, כאמור, בתוך 12 חודשים.

מדוע העלה כמעט שליש מאיתנו כל כך הרבה במשקל? הסיבה המובילה לכך היא המתח והלחץ (23% מקרב אלו שהעלו במשקל); לאחר מכן ציינו הנשאלים "עומס בעבודה" (12%); אירועים משמחים (8%); בעיות בריאות, כמו מחלה או ניתוח (7%); ודיכאון, שגרם ל-5% ממקרי ההשמנה.

רבע מהאוכלוסייה (25%) ציינה בסקר כי היא דווקא איבדה משקל בשנה החולפת, בממוצע, על פי הנתונים, קצת פחות מ-6 ק"ג (5.98): 10% ירדו בין קילו אחד ל-3 ק"ג; 7% איבדו 4-6 קילוגרמים ממשקל גופם; 8% השילו 7-20 ק"ג (!) ממימדי גופם.

בפירוט הסיבות שגרמו להם להוריד משקל מככב העומס בעבודה (עם 16% מקרב אלו שאיבדו קילוגרמים); מחלות או ניתוחים גרמו ל-13% לרזות; שמחה הביאה 11% מהם להשיל שומנים; מתח ולחץ היו הגורם הרביעי בחשיבותו (עם 8% שציינו אותו כסיבה העיקרית להפחתת משקל); ודיכאון גרם ל-2% מהנשאלים לאבד מסת גוף.

מנהלת מלב"י, ד"ר אסנת רזיאל, אומרת בתגובה לנתונים כי "תקופות של מתח ולחץ נוטות להביא לשינויים במשקל. חלק מהאנשים מגיבים למתח על ידי אכילת יתר משום שהם מוצאים נחמה במזון, ואילו אחרים מתנזרים ממזון בעת לחץ ויורדים במשקל. השנה האחרונה הייתה רווית מתחים, כמו המלחמה בלבנון, ולפיכך מודגמות בסקר תנודות משקל באוכלוסייה".

"חרף זאת חשוב להדגיש", מוסיפה רזיאל, "כי האוכלוסייה בישראל פיתחה מודעות יוצאת מן הכלל לאורח חיים בריא. מבוגרים ובני נוער החלו לבצע השנה פעילות גופנית יומיומית של הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים וריקוד. במקביל, השתנתה התזונה במסעדות בארץ וניתן לבחור כיום תפריטים רבים דלי קלוריות ושומן. מי ייתן והמגמה לשיפור אורח החיים תימשך גם בשנה הבאה".

נתוני הסקר המלאים מתפרסמים הבוקר (ב') באתר מלב"י.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום