השמנת יתר: טיפול רב תחומי

(0)
לדרג

ד"ר אסנת רזיאל מגלה מדוע אפילו ניתוח כירורגי להרזייה, הוא רק השלב הראשון בדרך להורדת משקל ולהחלמה מלאה

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

השמנת יתר קיצונית (כלומר אינדקס מסת גוף של 40 ומעלה או 35 ויותר בנוכחות מחלות נוספות) נחשבת ברפואה, זה מכבר, למחלה לכל דבר ועניין. מדוע, בעצם?

משקל יתר הוא לא רק שאלה של טעם אסתטי: הספרות המדעית כבר הוכיחה שהוא מקצר את תוחלת החיים, גורם למחלות לב וכלי דם, מעלה את הסיכון ללקות בסרטן, ללקות באימפוטנציה ובאלצהיימר ולאבד את הפוריות. וזה רק על קצה המזלג.

השמנת יתר חולנית נובעת מגורמים רבים, בהם גנטיקה, סביבה, חברה, סיבות פסיכולוגיות, תרבותיות, הורמונליות וחוסר בפעילות גופנית. בניגוד למה שמקובל לחשוב, אנשים שסובלים מהשמנה קיצונית אינם בעלי "אופי חלש" או סובלים מבעיות של שליטה בדחפים.

הטיפול במחלה כולל שינוי בהרגלי התזונה ועיסוק בפעילות גופנית. לעתים מתלווה לכך גם טיפול בתרופות מרשם להרזייה. חרף זאת, בשלב מסויים בתהליך ההשמנה, צפוי אדם לעבור נקודת אל חזור, שממנה קשה יהיה לו לרזות ולשמר את משקל גופו התקין לאורך זמן.

ארגוני בריאות, חוקרים וארגון הבריאות העולמי (ה-WHO) כבר קבעו כי הטיפול היעיל היחידי בהשמנת יתר קיצונית לטווח הארוך הוא ניתוח כירורגי להרזייה (כמו הצרת קיבה, שרוול קיבה ומעקף קיבה). אולם בניתוח עצמו אנחנו בעצם לא משנים את גורמי המחלה ולא מטפלים באף אחד מהם: אנחנו רק מגבילים את כמות המזון שהמטופל אוכל ומצפים שיחלים ממחלתו.

כיצד מרגיש המטופל ביום שאחרי? סביר להניח שלמרות שטיפלנו במחלתו, יצרנו לו כמה בעיות חדשות. זאת משום שהאוכל שימש עבורו כאמצעי להנאה, רגיעה ובילוי, וההשמנה עצמה פתרה לו בעיות של התמודדות עם אנשים, עבודה ולימודים.

החברה עדיין תופשת את השמן כחסר מוטיבציה, עצלן וגם חסר כוח רצון, שלא בצדק. זאת היות שכל כבדי המשקל ניסו כל טריק אפשרי במהלך חייהם לירידה במשקל - אבל נכשלו. הפתרון הניתוחי מהווה עבורם, לפיכך, אפשרות אחרונה לאחר מאבק של שנים במחלת ההשמנה ממנה הם סובלים.

יש לזכור כי הניתוח אכן יביא לירידה המיוחלת במשקל, ישפר משמעותית את איכות החיים ואת התחלואות הנלוות להשמנה - אך המחיר הינו הימנעות ממזון שבמשך עשרות שנים שימש מרכז חייו של כל שמן. הניתוח יאפשר למטופל תחושה חדשה של שובע שתאפשר לו לאכול פחות, אולם במקביל יש ללמד את המטופל כיצד להסתגל לאורח חיים חדש ובריא יותר.

השלב הראשון הינו ההערכה לפני ניתוח בריאטרי. מטופל חדש המתעניין בניתוח יוצר קשר ראשוני עם המרפאה, וניתן לו הסבר ראשוני לגבי אפשרויות הטיפול. למטופל נקבע יום הערכה שבמהלכו הוא נפגש עם הכירורגית, עם הדיאטנית ועם הפסיכולוגית.

הכירורגית אוספת את המידע הרפואי אודות המטופל (הכולל, למשל, מחלות רקע, רגישות לתרופות וניתוחי עבר), עורכת לו בדיקה גופנית ומודדת את גובהו ומשקלו. הדיאטנית מכינה למטופל תפריט תזונה לפני הניתוח, ולאחר מכן מלווה אותו בשלבי התזונה השונים, ומלמדת אותו לבחור בחירות תזונתיות נבונות.

התחנה הבאה היא הפסיכולוגית, שמעריכה את איכות החיים של המטופל ואת הרגלי האכילה שלו, את אורח חייו ואת המוכנות שלו לניתוח. חשוב מאוד לדעת על התמכרויות (לאלכוהול, סיגריות, תרופות וסמים) ועל התנהגות מסכנות בריאות, בהן אימפולסיביות וקומפולסיביות.

שליש מדווחים על אכילת הוללות

30% מהמנותחים מדווחים על אכילת הוללות (Binge Eating), המאופיינת בהרעבה ולאחר מכן בליסת כמויות ענק של מזון; הרוב המכריע מדווח על אכילת יתר; וקצת יותר מרבע (26%) מהמטופלים מדווחים על אכילת לילה. טיפול התנהגותי בהפרעות האכילה ניתן במסגרת טיפול פרטני שבועי או במסגרת קבוצות תמיכה לאחר הניתוח.

הניתוח הוא רק השלב הראשון בתהליך ההרזייה. בשלבים הראשונים שלאחריו מסייעת קבוצת תמיכה להתמודדות עם המצב החדש. בקבוצה לומד המטופל למלא יומן מזון, מתרגל הרגלי אכילה בריאים (לא מול הטלוויזיה או בנוכחות עיתון), מפתח אחריות אישית ולומד לשלוט בדחפים ולהרגיע לחצים.

פעילות גופנית חשובה מאוד

גם פעילות גופנית לאחר הניתוח חשובה מאוד, לשם חיזוק השרירים, חיטוב הגוף, שמירה על המשקל המושג ושיפור דרמטי במצב הרוח והחיוניות.

חשוב שהמטופל ירגיש שיש לו בית שני שנותן לו הדרכה, ליווי ותמיכה ארוכת טווח כדי להקל על הסתגלותו לאחר הניתוח. המטופל נולד מחדש ואנו מלמדים אותו דרך חיים חדשה וצועדים עמו את צעדיו הראשונים בדרכו החדשה.

הכתבה פורסמה במקור באתר מלב"י.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום