דווקא בחורף זה קשה

(0)
לדרג

על פי הרפואה הסינית, לנשים רגישות לזיהומים בכליות, ולכן החורף מסוכן יותר עבורן. תובנות שלא תמצאו ברפואה המערבית

מאת: פרופ' משה שטרנפלד

זיהומים בדרכי השתן שכיחים בקרב נשים במיוחד בחורף. הם יכולים להתקיים בכליות, בצינור מוביל השתן, בשלפוחית ובשופכה. מקור הזיהומים יכול להיות וירוס, חיידק או פטרייה. הרפואה המערבית מזהה את מקור הזיהום ומטפלת בו, בדרך כלל באמצעות נתינת אנטיביוטיקה והמלצה על שתייה מרובה. הרפואה המערבית לא מתייחסת לסיבות הנפשיות או הגופניות למחלה או לעונת השנה, אלא לאטיולוגיה של הגורם המזהם. בשונה מכך התובנה של הרפואה הסינית.

הרפואה הסינית מבחינה בחמישה יסודות אשר מהווים את הבסיס לכל אבחון וטיפול. במסגרת חמשת היסודות בטבע, לכל יסוד יש את העונה בשנה האופיינית לו. דרכי-השתן והכליות מהווים את יסוד המים והעונה בשנה המשויכת לאיברים אלה היא החורף. שיוך האיברים לעונות השנה וליסודות נועד לסייע למטפל לבחור את הדרך הטיפולית אשר תענה על כל צרכי החולה.

לפי הרפואה הסינית, נשים רגישות יותר לדלקות בדרכי השתן בכלל ובחורף בפרט, מאחר שיש להן פחות אנרגיה מסוג יאנג (גברית) בכליות ולכן מראש, הכליות שלהן קרות יותר מאשר אלה של הגברים. בחורף, מאחר וקר, הקרירות יכולה לחדור לכליות ולהפר את האיזון, עד ליצירת זיהומים. חשוב שנשים תהיינה מודעות יותר לתלות הזו שלנו במזג האוויר הקר בחורף, תתלבשנה חם, תאכלנה מאכלים מחממים ותפתורנה את הבעיות הרגשיות שלהן. נשים רגשיות יותר מגברים ולכן רגישות יותר למחלות הנובעות ממצבים רגשיים. פחדים וחששות וכן הצפה רגשית מחלישים את הכליות ודרכי-השתן.

לדלקות בדרכי השתן יכולות להיות סיבות נפשיות. אנו יודעים כי הכליות נמצאות בשיא האנרגיה שלהן בחורף וחייבים לדאוג ולשמר אותן במיוחד בתקופה הזו של השנה. דווקא בתקופה זאת, יש לא פעם עודף חום רגשי, שנוצר כתוצאה מכך שלא פתרנו את הבעיות הרגשיות שלנו. הסינים מגדירים זאת כעודף חום במעי-הדק שהוא בן הזוג של הלב. החום הזה יכול להגיע לשלפוחית השתן ואז מופיע שתן דמי והרגשת צריבה עזה. ברפואה המערבית מצב זה מכונה ציסטיטיס, דלקת חדה בשלפוחית. אין צורך בשום טיפול תרופתי.

אולם, כאשר מצטברת ליחה חמה או קרה בגוף, היא תשפיע על הכליות ודרכי השתן באופן שונה. אם הלחות קרה, השתן יהיה עכור, תהיה תחושת קור באזור הגניטליה ובגב התחתון. יתכן חום, אם כי לא גבוה במיוחד. המזהם יכול להיות נגיף או חיידק. ברפואה המערבית הפתרון המוצע הוא טיפול אנטיביוטי וברפואה הסינית הפתרון הוא בתרופות צמחיות אשר יפנו את הלחות מגוף ויחממו אותו. אם הלחות תהיה חמה, אז השתן יהיה מוגלתי וילווה בחום גבוה ולעיתים בבחילות.

ישנם מצבים אחרים, בהם תהיה דלקת חמה אשר תחדור לכליות. החום הזה יגרום לבעיה הנקראת נפריטיס למיניה. הרפואה המערבית תטפל בהורדת החום ובמתן סטרואידים, בעוד הרפואה הסינית תטפל בצמחים אשר יצננו, יפנו חום ויחזקו את הכליות הנחלשות. הטיפולים הסינים ימנעו הרבה מקרים של אי-ספיקת כליות וסיבוכים אחרים. כן ימנעו כל הסיבוכים הנובעים על רקע הטיפול בסטרואידים. גם הסיבוכים האחרים האפשריים לרוב ימנעו, כולל עליה בערכי לחץ-דם.

פרט לכל האמור לעיל, עצה יעילה שניתן לתת לנשים שכבר סובלות מדלקות בדרכי השתן היא להיעזר בבדיקת השתן שנשלחתן אליה על ידי הרופא ולבדוק מה התוצאה של רמת ה-PH של השתן. אם השתן חומצי, מומלץ לשתות סודה לשתיה לאיזון. אם השתן יותר בסיסי, כדאי להחמיץ אותו על ידי שימוש בויטמין סי או בחמוציות.

המזונות המחממים המומלצים לעונת החורף

ירקות: הכתומים והאדומים - דלעת ודלורית, גזר, בטטה ( במידה קלה של חום ), פלפל אדום, עגבניות (במידה קלה בלבד), פלפל חריף אדום וירוק. צנון, פרסה (כרשה), שום ובצל יבש.

פירות: תפוח-עץ ירוק חמוץ ואדום, תפוז, אשכולית, קלמנטינה, ליצ'י, אפרסמון.

תבלינים וצמחי-מרפא: אניס, זרעי שומר, בזיליקום, זרעי שמיר, קליפת קינמון, מקל קינמון, ציפורן, ג'ינג'ר, אגוז מוסקט, פלפל שחור ולבן, פפריקה מתוקה וחריפה, זרעי קימל, רוזמרין, זעפרן, כמון.

אגוזים: ערמונים, בוטן קלוי, קשיו, אגוז ברזילאי.

דגנים: שיפון, תירס. כוסמת ואורז מלא.

קטניות: עדשים אדומים, שעועית גדולה, אדזוקי, חומוס.

בשר: אדום, דגי ברכות, חלמון ביצה.

ממתקים: סוכר לבן וחום, מולסה.

שמן: סויה.

לתגובות על המאמר: meravmos@zahav.net.il

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום