יש דבר כזה, כאבי מחשב

(0)
לדרג

לעיתים, שינויים קטנים בעמדת העבודה עשויים למגר כאבים כרוניים ולהקל על החיים שלכם. מבוא מקיף לארגונומיה

מאת: דלית בן טובים

המחשב - השולחני והנייד - מופיע על יותר ויותר שולחנות עבודה בבתים ובמשרדים. הוא מביא איתו נוחות עבודה, קלות תקשורת ואפילו הנאה, אבל גם בעיות רפואיות הייחודיות לו. איך נלחמים בכאבי הצוואר והמפרקים, במיגרנות ובסחרחורות? להלן כמה עקרונות שכדאי לשמור עליהם.

מסך מוגבה

ישיבה של שעות מול מסך מחשב מוגבה גורמת למאמץ יתר של חוליות הצוואר - מאמץ הגורר כאבים מתמשכים. הצוואר הוא מקום רגיש העלול להשפיע ולהקרין על מקומות אחרים בגוף כמו הכתפיים, מרפק היד ומפרק כף היד. הורדת המאמץ משרירי הצוואר עשוי לפתור כאבים גם בחלקי גוף אחרים. יש למקם את מסך המחשב בגובה העיניים ומטה ולאפשר לחוליות הצוואר להיות במצב ניטרלי ובמנוחה.

מנח צידי

ברוב החברות בהן ביקרנו ממוקמים מסכי המחשב לצד המשתמש, פעמים רבות עקב הצורך בקבלת קהל, או על מנת לפנות מקום על שולחן העבודה. העבודה במנח צידי במשך שעות רבות חושפת את חוליות הצוואר למאמץ ולעומס אדירים, דבר העלול לגרום לכאבי ראש, מיגרנות וכאבים בחלקים נוספים בגוף. מנח צידי גורם לעמוד השדרה להיות במצב של עומס תמידי, דבר הגורם לגוף להמצא במצב לא טבעי - כאשר כל חלק בו פונה לצד אחר. הפיתרון הוא הנחת המסך מול המשתמש בזמן העבודה על המחשב, והזזתו הצידה עם קבלת הקהל. הדבר ניתן להשגה על ידי שימוש בזרוע רב כיוונית המאפשרת את הסטת המסך בקלות בשעת הצורך.

מסך קרוב או רחוק מדי

פינת עבודה קטנה, קשיי ראיה, או שולחן עבודה קטן מדי, עלולים לגרום למצב בו מסך המחשב ניצב קרוב מדי למשתמש, וכתוצאה מכך לנזק לעיניים ולכאבי ראש. מסך רחוק מדי מאמץ מאוד את הראיה וגורם לעייפות, עצבנות וחוסר שקט. הפיתרון הוא מיקום המסך במרחק של פי שלוש מאלכסון המסך (גודל מסך נמדד במרחק בין הפינה הימנית העליונה והפינה השמאלית התחתונה), או בצורה פשוטה יותר, מרחק יד ישרה ממרכז המסך.


ישיבה ממושכת

עצם הישיבה הממושכת גורמת לניוון גופני ולבעיות גב, כתפיים וצוואר. ישיבה ממושכת ללא תנועה דוחסת את החוליות אשר מצידן לוחצות על העצבים. השרירים העוטפים את החוליות לוקים בניוון וזרימת הדם נפגעת גם היא. לכן מומלץ לשנות תנוחה מדי פעם בפעם, לקום מהכיסא ולהתמתח לפחות פעם אחת בחצי שעה, ולערוך פעילות גופנית מותאמת לעבודה אל מול המחשב ובזמן העבודה. התרגילים המומלצים ביותר הם חיזוק הבטן, חיזוק השרירים הזוקפים של הגב, ורוטציות של הגב.

שימוש מוטעה בשולחן ארגונומי

במרכזו של שולחן ארגונומי קיימת מגרעת מעוגלת המאפשרת למשתמש להניח את ידיו בזמן ההקלדה, דבר המוריד עומס מחגורת הכתפיים, ומאפשר לשרירי העובד לנוח. הבעיה שעובדים רבים לא מבינים כיצד משתמשים בשולחן הארגונומי כיאות. בשימוש נכון יש למרכז את המסך והמקלדת מול טבורו של המשתמש. אחת הבעיות שגורמות לשימוש לא נכון בשולחן הארגונומי הוא הצבתה של קופסת המחשב במקום המיועד לרגלי המשתמש, ובכך דחיקתו לתנוחה לא טבעית ומאומצת. הרחקת קופסת המחשב מאזור הרגליים תאפשר תנוחת ישיבה נכונה יותר וזרימת דם טובה יותר לרגליים.

מיתוס הישיבה נכונה

המיתוס הקיים הוא שצריך לשבת כך שפלג הגוף העליון מוטה ב-90 מעלות כלפי הרגליים. זוהי טעות חמורה. למעשה ישיבה בזוית שבין 100 ל-110 מעלות - כשההטיה היא לכיוון השכיבה - מומלצת יותר. הסיבה לכך היא שבישיבה ב-90 מעלות, משקל הגוף מופעל ישירות על חוליות הגב התחתון. בישיבה של 100 עד 110 מעלות הלחץ על החוליות פוחת באופן משמעותי.

למעשה, אין ישיבה נכונה. קיימת ישיבה דינאמית. הכוונה בכך היא שיש להחליף תנוחות ישיבה באופן קבוע לאורך כל זמן העבודה, ולמעשה כל תנוחה היא נכונה - כל עוד היא לא נעשית לפרק זמן ארוך מדי. לשם כך יש צורך כי היושב יהיה מודע כל העת לגופו ולתחושותיו.

כיוון הכיסא

עובדים רבים נהנים מכיסא איכותי, אך אינם יודעים לכוון אותו כראוי. לדוגמא: כיוון גובה הכיסא בהתאם לשולחן העבודה, כיוון גובה משענת הכיסא, כיוון ידיות הכיסא. הפיתרון: קבלת הדרכה ארגונומית המותאמת אישית על פי מידותיו של המשתמש ועל פי יחס הגובה בין הכיסא לשולחן.

מודעות גופנית

הכלי היעיל ביותר למניעת מפגעים ארגונומיים הוא פיתוח מודעות גופנית. פיתוח מודעות כזו על פי הנחיות וייעוץ מקצועי יכולה לסייע ברכישת ציוד יעיל, חסכוני ומותאם לצרכי המשתמשים, ועשויה לשפר את תפוקת העובד, למנוע בעיות בריאות, להגדיל את מספר שעות עבודה היעילות, ולעודד שימוש נכון בהנדסת האנוש הקיימת.

דלית בן-טובים היא מומחית לארגונומיה ולספורט-תרפיה ומשמשת כמנהלת המקצועית של חברת ergu4u.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום