חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

חדש במחקר: יעילות טמוקסיפן מושפעת מנוכחות גן מסוים ומשימוש בתרופות נוגדות דיכאון. האפ.די.איי האמריקני הרחיב השימוש בהרצפטין

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
יעילות טמוקסיפן מושפעת מנוכחות גן מסוים ומשימוש בתרופות נוגדות דיכאון

התרופה טמוקסיפן ניתנת לנשים רבות שחלו בסרטן השד כדי למנוע את הישנות המחלה. נשים שנושאות גן מסויים, כך נראה, אינן מפיקות את אותה מידת תועלת מהתרופה כנשים אחרות. פאנל רפואי בארה"ב ממליץ לציין מידע זה על תווית הטמוקסיפן.

הפאנל הרפואי, גוף המייעץ למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), בחן את הקשר בין טמוקסיפן לגן CYP2D6 - גן אשר מסייע לפרק את התרופה בגוף כדי שתוכל לפעול.

הגן CYP2D6 מצוי אצל כולם אך מחקרים אחדים מורים כי אצל נשים הנושאות וריאציות מסוימות של הגן, הגוף אינו מסוגל לפרק את התרופה בשלמותה, ולכן השפעת התרופה יעילה אצלן פחות. פאנל המומחים המליץ לעדכן את תווית התרופה ולהוסיף מידע זה. בחודשים הקרובים יחליט ה-FDA אם לאמץ המלצה זו.

גורמים נוספים אשר עלולים למתן את השפעת הטמוקסיפן הם תרופות מסוג ה-selective serotonin reuptake inhibitors, כגון פרוזאק (פלואוקטין) ופאקסיל (פארוקסטין): תרופות אלו, שניתנות בד"כ לדיכאון, הוכחו גם כיעילות נגד גלי חום, תופעת לוואי שכיחה בטיפול בטמוקסיפן. בהכללה, עיבוד הטמוקסיפן בגוף לקוי אצל נשים שנוטלות תרופות אלו, בייחוד אם הן נשאיות הגן CYP2D6. מומלץ לכל הנשים המטופלות בטמוקסיפן ליידע את הרופא/ה שלהן אם הן נוטלות אחת משתי תרופות אלו.

האם יש מקום לאבחון גנטי למציאת הגן אצל נשים עם סרטן השד לפני תחילת הטיפול בטמוקסיפן? הגוף המייעץ ל-FDA לא נקט דעה בעד או נגד. אבחון גנטי יוכל לסייע לנשים ולרופאים לשקול את הסיכונים והתועלת שבטמוקסיפן, אומר ד"ר אמאן בודזאר, סגן יו"ר ופרופסור לרפואה במחלקה לאונקולוגיית השד באוניברסיטת מ"ד אנדרסון בטקסס. טמוקסיפן עלולה להגדיל את הסיכון לסרטן ברירית הרחם (אנדומטריום), ולגרום לקרישי דם, לקטרקט וגם לגלי חום, הפרשות וגינאליות ותנודות במצב הרוח.

ניתן להצדיק תופעות לוואי אלו אם נטילת הטמוקסיפן מקטינה את הסכנה להישנות סרטן השד, אך לא במקרה שבו אין האישה זוכה לכל היתרונות של התרופה, אומר ד"ר בודזאר.

"זהו הצעד הראשון לקראת טיפול מותאם-אישית," אומר ד"ר בודזאר, "ואולי נוכל לזהות נשים שאצלן הטיפול בטמוקסיפן אינו הטיפול ההולם".

לדברי ד"ר בודזאר, אבחון הוא הדרך היחידה שבה ניתן לגלות אם גוף האישה אינו מעבד ביעילות את הטמוקסיפן. אין כל סימנים או סימפטומים אחרים שיורו על בעיה. מניחים כי7-10% מבין הנשים שחולות בסרטן השד נושאות את הווריאציה הגנטית שמפחיתה את יעילות העיבוד של טמוקסיפן.

הרצפטין אושר לטיפול בסרטן שד מוקדם גם על-ידי האפ.די.איי האמריקני

מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, הרחיב את אישורו לשימוש בתרופה הרצפטין גם לטיפול בסרטן שד מוקדם לאחר ניתוח. כך הודיעה יצרנית התרופה, ג'ננטק, ב-16.11.06.

עד כה כלל האישור האמריקני לתרופה רק את הטיפול בסרטן שד מתקדם, אולם מאז פרסום התוצאות המעודדות על הצלחת התרופה בסרטן שד מוקדם בשנת 2005, רשמו רופאים בארה"ב את התרופה גם לחולות רבות בסרטן שד מוקדם, למניעת הישנות המחלה.

הרחבת האישור תקל על החולות בקבלת החזרים מחברות הביטוח, שחלקן הערימו קשיים עד כה. לאישור יש משמעות גם מבחינת שיווק התרופה על-ידי החברה המייצרת בארה"ב, וההדרכה של ציבור הרופאים בנושא.

הערה: הרצפטין כבר מאושר לטיפול בסרטן שד מוקדם על ידי סוכנות התרופות האירופית, ועל ידי משרד הבריאות בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום