בדיקת הסוכר הנסתרת

(0)
לדרג

מה רמת ההמוגלובין המסוכרר שלך בדם? אם הנך סוכרתי, ללא תשובה לשאלה, כדאי שתקרא את המאמר הבא

מאת: מערכת zap doctors

בכוחה של בדיקת ההמוגלובין המסוכר HbA1C הנעשית בדם לגרום לשינוי דרמטי בניהול דרך החיים של חולי סוכרת. למרות חשיבותה הרבה, היתרונות של בדיקה זו עדיין לא ידועים לרבים מחולי הסוכרת. לא הרבה מחולי הסוכרת מבצעים בשגרה בדיקה שכזו וגם אם בודקים, לא מבינים את משמעות תוצאותיה.

בסקר שביצעה לאחרונה האגודה האמריקאית לסוכרת, הסתבר כי רק 24% מכלל החולים ידעו מה רמות ההמוגלובין A1C שלהם בדם. בהתחשב בסיכונים להם חשופים חולי הסוכרת כמו מחלות לב ושבץ, אחוז זה נמוך ביותר. בסקר שערכה חברת אוונטיס בשנת 2005 העלה כי מעל למחצית מחולי הסוכרת בישראל אינם מודעים לרמת ההמוגלובין A1C בדמם. זאת למרות שהבדיקה כלולה חינם פעם ברבעון לחולי סוכרת בישראל.

חשיבות הבדיקה

כל חולה סוכרת מכיר את בדיקת הסוכר המהירה המציגה את רמת הסוכר הנתונה באותו רגע בדם. המבחן המהיר הוא מבחן בסיסי העוזר לחולה ולרופא לבחון איך מתקדם הטיפול במחלה. למרות שישנה חשיבות למבחן זה, חולשתו טמונה בעובדה שהוא מהווה אינדיקציה לרמת הסוכר רק באותו רגע. מבחן שכזה לא יכול להוות אינדיקציה לרמות ההמוגלובין A1C בדם ביתר הזמן. מבחן רמת A1C מתגבר על בעיית זמן זו משום שהוא בודק את רמת ההמוגלובין בדם בדרך שונה. בזמן שהגוף מעביר את הסוכר בדם, כמות קטנה של סוכר מתחברת להמוגלובין A1C, פרוטאין הנמצא בתאי הדם האדומים.

תאי דם אלה מאחסנים בתוכם המוגלובין מסוכרר במשך 120 ימי חייהם. במידה ויש בגוף רמות סוכר גבוהות, תאי הדם האדומים יכילו בתוכם כמויות גבוהות של המוגלובין מסוכרר. כשיש רמות סוכר נורמליות או קרוב לכך, כמות אותו חומר בדם יהיה בהתאם. לכן, כשמודדים את ההמוגלובין המסוכרר הקרוי A1C, אפשר לדעת מהי רמת ההמוגלובין המסוכרר שהוא אינדיקציה לרמת הסוכר הממוצעת בדם במשך שלושת החודשים האחרונים.

בעוד שהמבחן הפופולרי והשכיח שנעשה לחולי סוכרת מציג את רמת הסוכר הנכונה לזמן הבדיקה, בדיקת ההמוגלובין A1C מציגה תמונת מצב מקיפה של רמת הסוכר הממוצעת במהלך החודשיים-שלושה האחרונים.

תוצאות הבדיקה מופיעות באחוזים, המסמנים את אחוז ההמוגלובין המסוכרר A1C בדמו של החולה. אצל אדם בריא התוצאה נעה בין 4%-6%. תוצאות גבוהות מאלה יכולות להוות סימן לסוכרת. על הרמה המדויקת המעידה על בעיה יש פערים בין החוקרים ובין הגופים העוסקים בנושא. חשוב לדעת כי לא כולם יכולים להגיע לאותן רמות המוגלובין בדם. ככלל ההנחיות הנובעות ממחקרים מעידות על כך שחולים צריכים לשאוף לתוצאה של מתחת ל-7%. על פי המחקרים כל אחוז עליה ברמת ה-A1C מעלה ב-25% את הסיכון לסיבוכי הסוכרת ביניהם עיוורון, שבץ מוחי, התקפי לב וקטיעת איברים.

"החולים צריכים לשאוף לרמת המוגלובין הנמוכה ביותר האפשרית, אך צריכים להיות זהירים לא להציב רף שרוב החולים לא יוכלו להגיע אליו. צריך להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הרמה אליה צריך לשאוף" מסביר ד"ר ארווין שטרן, מנהל המרפאה לסוכרת ת"א יפו של שירותי בריאות כללית.

לדברי ד"ר שטרן, לידיעת מצב ההמוגלובין A1C בדם, חשיבות בניהול דרך חיי החולה ואיזון מחלת הסוכרת: "בדיקת הסוכר המקובלת והמהירה אינה מהווה אינדיקטור מספיק טוב כדי ללמוד על רמת הסוכר בדם. בכוחה של בדיקת ה-A1C למנוע מהחולה מצב בו למרות שרמת הסוכר בדם שלו נמצאה תקינה בבדיקות המהירות, לפתע הוא מפתח סיבוכים שונים כתוצאה מהמחלה".

"על ידי בדיקת ההמוגלובין A1c, אנחנו לא רואים הפתעות יותר" אומר ד"ר שטרן. "כאשר יש פיקוח ומעקב על החולים בטווח ארוך, לא מתקיים מצב בו אצל אנשים עם רמות סוכר טובות בדם מתפתח אחד מהסיבוכים השכיחים של המחלה, כפי שקורה לעיתים אצל חולי סוכרת".

חשיבותה של הבדיקה מוכרת על ידי מערכת הבריאות שאף הכניסה את ממוצע הבדיקה של חולי הסוכרת כמדד איכות לאומי להשוואת איכות הטיפול בין קופות החולים. המדד בודק מה רמת ה-A1C הממוצעת של חולי הסוכרת בכל קופת חולים ועל פי זה ניתן לשפוט האם הטיפול בחולים הוא נכון.

עשה זאת בעצמך?

ערכה ביתית אחת לביצוע הבדיקה כבר קיימת בעולם אך טרם הגיעה לישראל, וערכות נוספות נמצאות בשלבי פיתוח. למרות זאת ההמלצה היא לבצע את הבדיקה אצל הרופא. אם היה צריך לבצע את הבדיקה כל מספר ימים, ביצועה בבית היה יותר סביר, אבל זו בדיקה הנדרשת להיעשות פעם במספר חודשים. הכי טוב לבקש מהרופא לעשות את הבדיקה. זו לא בעיה עבורם והם יכולים גם במקביל לבצע בדיקות נוספות כמו רמות הכולסטרול בדם, לחץ הדם ומשקל. חולי סוכרת צריכים לבקר אצל הרופא באופן קבוע בכל מקרה.

ארגוני בריאות רבים מדגישים בשנים האחרונות את חשיבות קיום הבדיקה. משרד הבריאות האמריקני יחד עם האגודה האמריקאית לסוכרת גיבשו את "האלף-בית להתנהלות חולי סוכרת" ושם מנסים לעודד להכניס לשגרת חיי חולי הסוכרת בדיקה זו, יחד עם בדיקות לחץ דם וכולסטרול. לאחרונה אף יצאו בקמפיין ארצי להעלאת המודעות לנושא.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום