צרכנות רפואית מס' 72

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: קוצבי לב מצילים חיים של ילדים אפילפטים; מערכות ממוחשבות מצילות אמהות מהבלבול; ודם טבורי בחינם

מאת: מערכת zap doctors
קוצב חשמלי לטיפול באפילפסיה של ילדים

במרכז הרפואי אסף הרופא הושתל בימים אלה קוצב אגלי אצל בוגר בן 19.5 הסובל מאפילפסיה קשה מגיל הילדות המוקדמת. המחלה שלו לא הגיבה לטיפולים הרגילים. הקוצב, המשדר פולסים חשמליים קבועים בגופו של החולה, אמור להפחית בצורה משמעותית ולעתים אף למנוע את ההתקף האפילפטי ומאפשר שיפור ניכר באיכות החיים.

"מדובר בקוצב שהוא מעין גנרטור קטן, שקוטרו כ-4 סנטימטר, המושתל מתחת לעור בבית החזה מצד שמאל. מהגנרטור הזה יוצאת אלקטרודה שמחוברת אל העצב הוואגלי בצוואר. לקוצב, כך מראים מחקרים שונים, יש אפקט אנטי-אפילפטי", מסביר ד"ר אלי היימן, מנהל המחלקה לנירולוגיית ילדים. "יתרון נוסף של הקוצב הוא שניתן להתחבר אליו באופן חיצוני ולשנות את הפרמטרים החשמליים כך שקצב הפולסים ייגבר או יפחת". גם למטופל יש יכולת להשפיע על קצב הלב, על ידי העברת מגנט מיוחד, כאהוא חש כי הוא עומד לקבל התקף. המגנט גורם לקוצב לפעול בקצב מוגבר דבר שלעתים יכול למנוע התקף אפילפטי חמור.

במעקב אחר מושתלי קוצב אגלי נרשמה ירידה של למעלה מ-50% בהתקפים בקרב כ-40-60% מהחולים אשר לא הגיבו לטיפולים אחרים (לא הגיבו לטיפולים התרופתיים המקובלים, ושלא התאימו מסיבות שונות לניתוח אפילפטי מרפא). השימוש בקוצב אושר בארה"ב ע"י ה-FDA לפני כשנה לטיפול בדכאון עמיד לטיפול תרופתי שאינו מגיב לטיפול בחשמל.

מערכת חדשנית לבדיקת עוברים

מערכת חדש מקלה על רופאים בביצוע סריקות אולטרה סאונד. המערכת מתריעה על חריגות מתקן הבדיקה, מתעדת את הסקירה בארכיון ממוחשב ומספקת לנבדקת עותק אלקטרוני הכולל הסברים בעברית על תוצאות הבדיקה. המערכת פותחה בשתי גרסאות שונות האחת המותאמת לקליניקות פרטיות, והשנייה הייחודית למוסדות רפואיים גדולים תוך התאמתה למערכות המחשוב הקיימות בבתי החולים בישראל.

מערכת ממוחשבת של בית חולים ציבורי מפעילה תוכנות רבות ועמוסות במידע. המערכות הללו חייבות לתת מענה בזמן אמת, לאחזר מידע באופן יעיל ומהיר. הטמעתה המוצלחת של המערכת בבית חולים ע"ש רבין היא בשורה טובה לחלק גדול מ-200 אלף נשים היולדות בישראל בשנה, שמעתה יוכלו ליהנות מיתרונות המערכת החדשה".

מערכת 'ארטיסן' מתריעה בזמן אמת על חריגות מהנורמה בבדיקת העובר, והיא פותחה בעיקר על מנת להקל על הרופאים לבצע את רוטינת הבדיקות הנדרשת מהם, תוך הימנעות מטעויות אנוש. המערכת החדשה מפעילה ארכיון ממוחשב העוקב אחר כל הסקירות המבוצעות בנבדקת. המערכת מפיקה תקליטור DVD/CD לכל נבדקת - עליו צרובה הסקירה בשלמותה, וכן סרטונים ותמונות שתועדו במהלכה. התקליטור מכיל גם את התוצאות המלאות של הסקירה, שסופקו עד היום בנפרד. בין השאר מעמידה המערכת לרשות הרופאים ארכיון ממוחשב העשוי לשמש אותם כהגנה מול תביעות עתידיות.

עד היום שווקה המערכת לעשרות רופאים בארץ ובחו"ל.

בנק דם טבורי בישראל

המרכז הרפואי מעיני הישועה, הממוקם בבני ברק, הקים בנק לאיסוף דם טבורי ונותן את שרותיו בחינם. הדם הטבורי נאסף מחבל הטבור לאחר הלידה. תאי גזע הגזע שבו מאפשרים להשתמש בו לריפוי מחלות דם רבות וכשלים של המערכת החיסונית. תאי הגזע הינם תאים שעדיין לא עברו תהליכי התמיינות סופיים לסוגי רקמות שונים ולכן מסוגלים להתמיין לפי הסביבה בהם הם נמצאים לתאים מרקמות שונות.

"דם טבורי נחשב בעבר לפסולת רפואית שיש להפטר ממנה לאחר הלידה", אמר ד"ר יורם ליוור, מנכ"ל בית החולים,"אבל מחקרים הוכיחו כי הדם הזה נחשב למקור יקר ערך של תאי גזע שניתן להשתמש בהם לטיפול ביותר מ- 45 מחלות ופגעים במערכת החיסונית".

נכון להיום, נלקחו תאי הגזע בעיקר ממח העצם - למרות שהדם הטבורי הוא מקור חלופי יעיל יותר לתאי גזע. שתל של תאי גזע מדם טבורי אינו מזוהם בוירוסים, ולכן הסבירות להתפתחויות ולסיבוכים לאחר ההשתלה קטנים יותר. הליך האיסוף של תאי הגזע הוא פשוט, לא מסוכן, נטול כאבים ליולדת ולתינוק ושימושו מונע את הצורך באיתור תורם ופרוצדורות נוספות הנדרשות מתורם בוגר. חשוב גם להדגיש כי האפשרות של השתלת תאי גזע מדם טבורי מרחיבה בצורה משמעותית את מאגר התורמים הפוטנציאלים.
תאי גזע יכולים לעזור בטיפול בלוקמיה, מחלות הפוגעות במערכת החיסונית כמו טי-זקס, אנמיה פנקונית ומחלות קשות נוספות. מומחים רפואיים מאמינים שבעזרת מחקרים נוספים יוכלו תאי הגזע לעזור בריפוי מחלות נוספות כגון אלצהיימר, סכרת, מחלות לב וכבד, מחלת הפרקינסון, פגיעות בעמוד השדרה -והרשימה עוד ארוכה.

לצורך מימון השירות נעזרו במרכז הרפואי ב"דור ישרים". התוכנית החדשה תאפשר לתורמים להחליט האם ברצונם לתרום את הדם לבנק הטבורי הציבורי או לשמר אותו בבנק הפרטי של בית החולים לשימושם של קרובי משפחה בלבד. מן ההודעה שנמסרה לעיתונות עולה שהשירות מוצע ליהודים בלבד.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים, בפורום אולטראסאונד ובפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום