שומן וסרטן השד: לא מה שחשבתן

(0)
לדרג

חוקרים גילו כי ההשמנה דווקא מגינה על נשים צעירות מסרטן השד. למרות זאת, אין סיבה לרוץ למדף המתוקים

מאת: עופר מאיר

עד כה ידענו כי עודף שומן, בנוסף לכל הרעות החולות והמוכרות (כמו מחלות לב וכלי דם), גם מגדיל את הסיכון לסרטן. מחקר חדש הופך את הקערה על פיה, וקובע: נשים שמנות או בעלות עודף משקל דווקא מקטינות את סיכוייהן לפתח גוש בשד וללקות במחלה הממארת.

המחקר, שמתפרסם הבוקר בכתב העת Archives of Internal Medicine, נערך בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת "הרווארד" בארה"ב, בהתבסס על נתוניהן הרפואיים של 113 אלף נשים צעירות (לפני גיל המעבר). במהלך המעקב אחריהן, בין השנים 1989 ל-2003, לקו 1,398 מהן (1.2%) בסרטן השד.

לאחר ניתוח הממצאים נדהמו החוקרים לגלות, כי ככל שה-BMI (אינדקס מסת הגוף) של הנבדקת היה גדול יותר (כלומר, ככל שהיא הייתה שמנה יותר) - כך פחת הסיכון שלה לפתח גוש בשד.

על פי הנתונים, סיכוייהן של נשים עגלגלות ובשרניות עם BMI של 30 ומעלה (היינו, כאלו שסובלות מהשמנה) היו נמוכים יותר ב-19% בהשוואה לחברותיהן שמשקלן תקין. הממצאים היו דרמטיים במיוחד בקרב נשים שמנות בגילאי 18 עד 28, שסיכוייהן ללקות במחלה הממארת היו נמוכים יותר ב-43% בהשוואה לבנות גילן שאין להן עודפי שומן.

חכו עם הגלידה

"התוצאות שקיבלנו הן חידה בעינינו", הודתה מובילת המחקר, ד"ר קארין מישלס. "הן אינן בשורה בריאותית טובה לציבור, ובהחלט לא הייתי רוצה שאף אשה תשתמש בהן כתירוץ להיות שמנה. הדבר האחרון שצריך לעשות היום הוא לייעץ לנשים להעלות במשקל".

המכניזם המדוייק שגורם לעודף השומן להגן על שדי הנשים הצעירות מפני התפתחות גידולים עדיין לא ברור לחוקרים, והם מקווים לגלותו במחקרי המשך.

מחקר מפתיע

ד"ר משה כרמון, מהמרכז לכירורגיה בבית החולים אסותא, אומר כי "זהו אכן מחקר מפתיע, משום שעד כה כל המחקרים בספרות המקצועית דיווחו כי עודף משקל בהחלט מגדיל את הסיכון ללקות בסרטן השד".

"לפיכך, חרף ממצאי המחקר", הוא מדגיש, "בהחלט לא מומלץ לנשים צעירות להעלות במשקל, שכן עודף שומן ידוע כגורם ישיר לשורה ארוכה של תחלואות קשות שמקצרות את תוחלת החיים".

"כיום, כאשר מגלים את המחלה בשלב מוקדם, אחוזי הריפוי ממנה מגיעים ליותר מ-90%. לפיכך, מומלץ לכל אשה לעקוב החל בגיל 30 אחר השינויים בשדיה ולהגיע אל בדיקה אצל רופא מומחה פעם בשנה. בנוסף, החל מגיל 50, מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים או לפי הנחיית הרופא המטפל".

"חשוב לשים לב", מציין ד"ר כרמון, "כי המחקר נערך בקרב נשים צעירות לפני גיל המעבר, וכי רוב מקרי סרטן השד מתגלים דווקא אצל נשים בגיל 50 ומעלה".

הכתבה פורסמה במקור באתר מלב"י.
http://www.hashmana.co.il

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום