חדש בדוקטורס: פורום פילאטיס

(0)
לדרג

מהי שיטת הפילאטיס? כיצד מתאמנים, ולמה צריך לצפות? לרגל פתיחתו של הפורום: מתאבן לגולש שלא ידע פילאטיס מהו

מאת: מערכת zap doctors

שיטת הפילאטיס נקראת על-שם מפתחה, ג'וזף פילאטיס, שחי בגרמניה בשנים 1881-1967. פילאטיס למד שיטות אימון וטיפול מן התרבויות המזרחיות, כגון יוגה וטאי-צ'י, ושיטות אימון מערביות ורומאיות, וניסה לשלב ביניהן. התוצאה היא שיטת הפילאטיס.

השיטה מורכבת מסדרת תרגילים המיועדים לחיזוק, עיצוב, שיפור ושיקום הגוף. העבודה נעשית על מיטות בעלות התנגדות קפיצית, המשפיעות על אורך השריר ועל השרירים המייצבים את המפרקים השונים בגוף. ייחודה של השיטה בשיקום וחיזוק הגוף נובע מעבודה סימטרית, מדויקת וזורמת.

בשביל מה - ומי - זה טוב?

העקרונות החשובים ביותר בשיטת הפילאטיס הינם ריכוז של המוח, שליטה בגוף ודיוק בתנועה. מטרתו העיקרית של פילאטיס הייתה השגת הרמוניה מנטאלית ופיסית, תיקון חולשות וחוסר איזון והקניית שליטה של המחשבה על הגוף. השיטה מגבירה אצל המתאמנים את המודעות לגופם ומביאה לתפקוד דינמי ואחיד של הגוף, הנפש והמוח.

הדגש בשיטה הוא על "לעשות ולהיות", כלומר, על מודעות למה שמתרחש בגוף ברגע נתון. "אתה תדאג להווה; העתיד ידאג לעצמו", טען ג'וזף פילאטיס. כיום שיטתו של פילאטיס היא שיטת האימון המובילה ברחבי העולם ומיליוני אנשים בכל גיל ומצב גופני אימצו אותה כדרך חיים בריאה ומהנה.

התרגול בשיטת הפילאטיס יוצר גוף יפה וחטוב, על ידי יצירת איזון בין חיזוק מקסימלי של השריר לבין גמישותו, ועבודה של הבטן, הגב התחתון והאגן כמרכז מאוחד.

תרגול כזה משפר את הקואורדינציה ומאזן את הגוף על ידי "חינוך מחדש" באמצעות חיבור התודעה אל התנועה, משחרר את המפרקים וממריץ את מחזור הדם, מונע פגיעה ועוזר בשיקום גב, צוואר ומפרקים, גם תוך כדי טיפול פיזיותרפי ללא צורך בתקופת המתנה. חוץ מזה, הפילאטיס מפיג מתחים ומרגיע.

למי מתאימה השיטה?

פילאטיס היא שיטת תנועה המתאימה לכולם. כל מתאמן מבצע את התרגילים בהתאם יכולתו האישית ולמגבלותיו הגופניות. בשיעור פילאטיס אחד מתאמנים צעירים המעוניינים בהתעמלות "חכמה" שתקנה להם גוף מחוטב, מבוגרים הזקוקים לאימון כדי למנוע כאבים, מוגבלים הזקוקים לשיקום, רקדנים מקצועיים שהגוף הוא כלי עבודה עבורם ועוד, כולם יחד, גברים כנשים. תוצאותיה יוצאות הדופן של השיטה בקרב טווח כה רחב של גילאים ומצב גופני מעידות על ייחודה של השיטה ביכולתה להתאים עצמה למתאמן.

הייחודיות של מכשירי הפילאטיס

מכשירי הפילאטיס בנויים על עקרון של התנגדות קפיצית המאפשרת שליטה על כמות העומס בכל תרגיל. המכשירים מתוכננים כך שהעומס על השריר אינו ישיר ובכך נמנע לחץ מיותר על המפרקים. ההתנגדות הקפיצית עובדת על טווח תנועה מלא של השריר, ולא רק על חלק ממנו (כמו בעבודה על משקולות) ובכך היא מאריכה ומחזקת את השריר לאורך כל טווח התנועה.

רוב התרגילים מתבצעים בשכיבה או בישיבה על המכשירים, כך שהגוף נשאר בשליטה מלאה ונתמך באופן מוחלט. התנגדות הקפיצית מפעילה את שכבת השרירים הנמוכה ביותר, הקרובה ביותר לעצם, ובכך מחטבת ומחזקת את הגוף.

אנשים רבים סובלים מפציעות ובעיות פיזיות אשר מונעות מהם לנוע ולהתאמן. מנוחה וחוסר פעילות מוריד באיכות החיים וגורם להרגשה כללית לא טובה, להשמנה, ובמקרים רבים הסימפטומים מהם סבלו נשארים ללא שינוי.

שיטת הפילאטיס גורסת שהפעילות חייבת להמשך, גם בעקבות פציעה או כאב, אך בדרך מבוקרת, מכוונת ומותאמת למקרה וליכולת.

אצל רקדנים וספורטאים נוצרים לעתים קרובות חוסר איזון שרירי ושחיקת מפרקים כתוצאה מעבודה אינטנסיבית על שרירים ואיזורים מסוימים יותר מאשר על איזורים אחרים. הפילאטיס מאפשר להם לעבוד על כל הגוף ועל החזרת האיזון מבלי לגרום לשרירים להתכווץ יתר על המידה ובכך לשמור על גוף חזק ועמיד יותר ובעצם להאריך את הקריירה שלהם.

העבודה על הארכה תוך כדי חיזוק שרירים מאפשרת תנועה למפרקים תוך שמירה על גמישות וחוזק השרירים והרצועות שמסביבם, בכך הם הופכים למעשה "עמידים" יותר ונמנעת שחיקה של המפרק, כאבים ופציעות מיותרות.

בואו לדבר על זה בפורום פילאטיס החדש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום