מדור טיפים מס' 38

(0)
לדרג

חדש במדור הטיפים: מספר פרטים על הימים הראשונים לאחר הלידה, והמלצות כיצד לאחסן תרופות בצורה נכונה ובטוחה

מאת: מערכת zap doctors
ילדת? מזל טוב!

בשעה טובה ומוצלחת הגעת לחדר היולדות. בין אם מדובר בהריון ראשון ובין אם את כבר "מומחית" בתהליך הלידה, חשוב שתדעי מספר פרטים על הימים הראשונים לאחר הלידה. ריקי הלוי, רוקחת חברת נובארטיס, ממליצה:

ירידה מהמיטה: בפעם הראשונה שאת רוצה לרדת מהמיטה עשי זאת בליווי אחות.

דימום: לאחר הלידה מופרש מהנרתיק נוזל דמי. ההפרשה נמשכת בדרך כלל 7-10 ימים, ולאחר מכן הדימום בהפרשה פוחת. מומלץ להחליף פדים כל 2-3 שעות ואין להשתמש בטמפונים. אם ההפרשות לא מפסיקות בתוך שבועיים - יש להתייעץ עם רופא הנשים.

תפרים וגינאליים: חשוב לשטוף אותם מספר פעמים ביום במים פושרים (או קרים - זה מרגיע). חשוב להשתמש במים זורמים ולא במגבונים או אמבטיה. אם יש נפיחות רצוי להשתמש בתמיסת מגנזיום ולא במשחות שונות.

כאב: ילדים זה שמחה, אבל בימים לאחר הלידה ייתכנו כאבים כתוצאה מהתכווצות הרחם או מהתפרים. קחי משככי כאבים אם כואב לך מאוד, אל תסבלי. חשוב רק לוודא עם הרופא שהתרופה בטוחה להנקה.

טחורים: יש נשים שסובלות מטחורים במהלך ההיריון ואחריו. מומלץ לשטוף את האזור במים קרים, לייבש היטב ולמרוח משחה או נרות עבור הטחורים הפנימיים כדוגמת פרוקטו גליבנול לטיפול בטחורים.

טיפול בשדיים: אם את חשה בכאב בשדיים התייעצי עם האחיות - חשוב לטפל בגודש בשדיים. במידה והינך סובלת מסדקים או פצעים בפטמות, כתוצאה מההנקה, התייעצי עם אחות או רוקח בית המרקחת לגבי אופן הטיפול. משחות רבות קיימות להקלה.

מניעת זיהומים וסיבוכים: חשוב מאוד לשמור על היגיינה - לשטוף ידיים ביציאה משירותים, לרחוץ את אזור התפרים היטב, ולדווח לצוות המטפל במקרה של דימום או כאבים חריגים באזור.

פעולות מעיים: לעיתים סובלות נשים שילדו מעצירות. בכדי למנוע זאת שתי הרבה מים, אל תתאפקי כשאת צריכה לשירותים, אכלי ירקות מגוונים (עם הקליפה), דגנים, פירות יבשים ומאכלים עתירי סיבים. ניתן להסתייע בתכשירים לשחרור עצירות, כמו שוקולד אקסלקס - בהתייעצות עם האחיות.

נטילת ברזל: המשיכי לקחת את כדורי הברזל. 6 שבועות לאחר הלידה יש לבצע ספירת דם בקופ"ח ולהתייעץ עם רופא לגבי המשך הטיפול.

בצקות ברגליים ובגוף: זוהי תופעה שכיחה שהפתרון הטוב ביותר אליה הוא להרבות בשתייה בכדי לסייע לפינוי הנוזלים מהגוף. הנפיחות יורדת בדרך כלל תוך שבועיים.

מצב הרוח: ייתכן ותרגישי עצבות, רצון לבכות או רוגז בלתי מוסבר. בקשי מהסובבים אותך רגישות למצב, שכן מקור התופעה בשינויים הורמונאליים לאחר הלידה. אם מצב הרוח הקודר והעצבים לא עוברים - התייעצי עם רופא. ייתכן גם, כמובן, שמקור העצבים הוא בעלך...

תפקוד יומיומי: חשוב שתאכלי הרבה ותשתי המון, נצלי כל אפשרות למנוחה והיעזרי באנשים הקרובים בכדי לסייע לך במטלות החדשות של הטיפול בתינוק. בששה השבועות הראשונים לאחר הלידה, עד הבדיקה אצל רופא הנשים, הימנעי מהרמת משאות כבדים בבית.

חיזוק שרירי רצפת האגן: מומלץ לבצע תרגילים כמו כיווץ שרירי הסוגרים (כמו כשמתאפקים מלהטיל שתן) למשך 3 שניות והרפיה. חזרי על התרגיל מספר פעמים ביממה.

"מותק, איפה שמנו את האוטריווין?"

בחורף אנחנו חולים יותר, ובשל כך משתמשים בתרופות רבות. יתרה מזאת: רבות מהתרופות בחורף, כמו תרסיסים למתן דרך האף כדוגמת אוטריווין, אינן ניתנות להעברה מאדם לאדם. בנוסף, התרופות שונות לילדים ומבוגרים, ולעיתים יהיו אלו תרופות שנעדיף לקחת איתנו בתיק למשך תקופת המחלה, ורק בסיומה נשיב אותן למקומן. ומהו אותו מקום? כיצד יש לאחסן תרופות בצורה נכונה ובטוחה?

ריקי הלוי מסבירה כיצד יש לאחסן תרופות:

רצוי לבחור מקום מרוכז בבית לאחסון התרופות שהינו קריר ויבש, רחוק מקרני השמש. אין לאחסן תרופות בחדר הרחצה - מיקום זה חושף את התרופות לחום ולחות, דבר הפוגע באיכותן ויציבותן.

מספר תרופות נדרשות לשמירה במקרר. רצוי לבחור פינה מוגדרת בתוך המקרר למטרה זו ולסמן אותה היטב. מומלץ להניח את התרופות בקופסת פלסטיק סגורה ולכתוב על גבה כי מדובר בתרופות.

מי שמאחסן את התרופות בארון המטבח - יש לשים לב שהוא לא נמצא מעל הכיריים (חום) או הכיור (לחות).

חובה לשמור תרופות באריזתן המקורית כדי לוודא באיזה תרופות מדובר ולוודא את תוקפן בעת נטילתן. תרופה שפג תוקפה יש להשליך מיד - אל תשאירו תרופות כאלה בארון.

אם התרופה שנתה את צבעה, צורתה או צבעה - השליכו אותה לפח בלי קשר לתאריך התפוגה. אותו הדין בתרופות שנדבקו, נשברו, נסדקו או שעטיפתן נקרעה.

אחסון התרופות יעשה הרחק מהישג ידם של ילדים.

אנשים הנזקקים למספר תרופות שונות ביום באופן קבוע, מעדיפים בהרבה מקרים להשתמש בקופסת תרופות יומית/שבועית. יש לדאוג שרק הכמות היומית/שבועית נמצאת בקופסא, וחשוב לוודא אצל הרוקח כי ניתן לאחסן את התרופות הספציפיות להן אתם זקוקים זו לצד זו - ישנן תרופות שתדבקנה אחת לשנייה. במקרה כזה התוצאה היא תרופה בלתי שמישה.

מי שטס לחו"ל, שיחזיק את התרופות בתיק העלייה למטוס ולא במזוודה. לא נעים להגיע ליעדך ולגלות שהתרופות החשובות עשו "עיקוף" עם מטוס התובלה. רצוי גם להביא כמות עודפת למקרה והחזרה ארצה תתעכב. אל תשכחו גם להתאים את זמני לקיחת התרופות לשעה במדינה בה אתם מבקרים.

לעולם אל תשאירו תרופות במכונית - החום שנוצר במכונית סגורה שעומדת בשמש, גם בחורף, יכול בקלות להרוס את התרופות ואף להפוך אותן למסוכנות.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה ובפורום תרופות ורוקחות תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום