צינון ושיעול בקרב ילדים

(0)
לדרג

החורף כאן, ואיתו צבא של עוללים מנוזלים ומשתעלים. מספר טיפים להורים שלא מקבלים את הדעה שסירופ לשיעול בהכרח טעים

מאת: ד"ר גרשון קרן

שיעול טורדני, אף דולף וחום: הסימפטומים המוכרים שתוקפים את ילדיכם עם בוא החורף מעוררים שאלות חוזרות ונשנות בקרב ההורים: האם עליי להיות מודאג או שמדובר בצינון "נורמלי"? מה עושים עם השיעול? האם מערכת החיסון של ילדי חלשה מדי?

ראשית, חשוב לדעת ששיעול הינו מנגנון פיזיולוגי, באמצעותו מסלקות הריאות גופים מחוללי זיהומים וגופים זרים אחרים מתוכן, ולכן הוא חיוני לגוף והשפעתו חיובית. שנית, רצוי שלא להלעיט את הילד בסירופים, המדכאים את פעולת השיעול ומשתיקים אותה, גם אם אתם מתקשים לראות את הילד בהתקפות שיעול המפריעות לתפקודו היומיומי. עם זאת, צריך לתת את הדעת למקרים קשים של שיעול, במיוחד אם הוא מלווה בחום גבוה שנמשך מעל ל-24 שעות, ובהתאם לפנות לרופא לקבלת טיפול.

פעמים רבות, השיעול הוא פשוט סימפטום לנזלת. הנזלת היא הפרשה הנוצרת בדרכי הנשימה העליונות, שמקורה אינו בהכרח ידוע. נהוג לחלק את הסיבות האפשריות להופעת נזלת ל- 2 קבוצות עיקריות:

1. גורם (נגיפי) ויראלי (חלק גדול ממקרי הנזלת).

2. גורם אלרגני:

א. אלרגיה לקרדית האבק (הנמצאת, למשל, בשטיחים).
ב. אלרגיה לבעלי חיים.
ג. אלרגיה לתפרחות ופריחות שונות (כגון תפרחות עצי הזית).

נזלת כתגובה אלרגית היא אחת הנפוצות ביותר במיוחד בתקופת החורף שבה הבית אינו מאוורר דיו, וכן משום תחילת לבלובם של עצים ופרחים והופעת אלרגנים שונים באוויר. אחד הסיבוכים הנפוצים של הנזלת הוא דלקות אוזניים חוזרות ונשנות, ודלקות עיניים.

כיצד מטפלים?

כאמור, סירופ להקלה על השיעול גורם לדיכויו ולאגירת נזלת בריאות, שאינה מסייעת לתהליך ההחלמה ואף עלולה להחמיר את הצינון. טיפול בשיעול צריך איפוא להיות טיפול במקור שלו - ומכאן הטיפול הנכון יותר הוא בנזלת ובגורמים לה.

ברוב המקרים, שימוש בתרופות אנטי-היסטמיניות (נוגדות אלרגיה) עשוי לפתור את בעיית הנזלת והשיעול. תרופות אלו ניתנות לפעוטות מעל גיל שנה ובהוראת רופא. לפעוטות מתחת לגיל שנה רצוי ונכון לתת טיפול הכולל מי מלח ושימוש במכשיר אדים. דרך נוספת להקל על שיעול הפעוט, במיוחד בזמן השינה, היא יצירת זווית במיטתו והגבהת הצד בו מונח הראש. ההגבהה מקלה על הנשימה ועל הכיוח.

לגבי תרופות הומיאופאתיות, ניתן להשתמש בהן כתוסף לתרופות הקונבנציונאליות, אך בוודאי שלא כתחליף. בכל מקרה צריך להיוועץ ברופא הילדים, מכיוון שקיימת אפשרות להתנגשות בין תרופות הומיאופתיות לתרופות הקונבנציונאליות.

איך יודעים מתי לפנות לרופא?

אם הנזלת לא מפריעה לתפקודו של התינוק, כלומר הוא ממשיך לאכול ולעלות במשקל למרות השיעול והצינון, ניתן להמשיך בשגרת החיסונים ולשלוח את הילד לגן ולפעוטון תוך נתינת טיפול הולם כפי שתואר לעיל. במידה שהפעוט מפתח חום גבוה (39 מעלות ומעלה) הנמשך מעל ל24 שעות, רצוי לפנות לרופא על מנת לוודא שלא נוצרים סיבוכים.

כמו כן, פעוטות וילדים הסובלים מאסטמה ומפתחים צינון ושיעול עלולים לפתח פגיעה נוספת במערכת הנשימה. במקרים אלו יש להקפיד הקפדה יתרה על טיפול רפואי נאות שימנע נזק נוסף.

חשוב להבין שהנזלת היא תופעה שכיחה ומוכרת שאין לה הסברים חד משמעיים, ולכן הופעה חוזרת שלה ושל תופעותיה אינה מקישה בהכרח על מערכת חיסונית חלשה, אלא לעיתים אף תורמת לחיסונו של הילד ומונעת ממנו מחלות קשות בעתיד. מסיבה זאת ההמלצה היא שלא למנוע מהילד ללכת לגן מפחד שמא יידבק במחלה זו או אחרת, אבל בהכרח להיות עם היד על הדופק כאשר הילד מצונן או משתעל יתר על המידה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים ובפורום אף אוזן גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום