חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

מיפוי הקוד הגנטי של סרטן השד ותוצאות קוסמטיות של ניתוח להסרה חלקית של השד. עדכון מחקרי

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
מיפוי הקוד הגנטי של סרטן השד עשוי להביא לפיתוח תרופות חדשות

על פי כתב העת Science, נחשף הקוד הגנטי של סרטן השד וסרטן המעי הגס. למעלה מ-200 מוטציות של גנים, שרובן לא היו מוכרות בעבר, מסייעות לגידולים להופיע ולהתפשט.

השלמת המיפוי הגנטי של מחלות אלו נעשתה על ידי מדענים במרכז קימל לחקר הסרטן באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארה"ב.

המוטציות הגנטיות של סרטן השד וסרטן המעי הגס נבדלות לחלוטין זו מזו. המאפיינים הגנטיים של כל גידול הם יחודיים ומשתנים מאדם לאדם. כעת ניתן יהיה לדעת כיצד מתרחשות מוטציות אלו, לפתח אמצעים לאבחון הסרטן בשלבים המוקדמים ביותר, וכן להתאים טיפולים "תפורים אישית" לכל חולה.

מיפוי של גנים בעבר איפשר את פיתוחן של תרופות ממוקדות חדשות, כדוגמת ההרצפטין המיועד לטיפול בגידולים הנגרמים על ידי הגן HER-2.

ד"ר אנה בארקר, ממכון הסרטן הלאומי בארה"ב, מציינת כי ככל שיתגלו מוטציות רבות יותר, כך אפשר יהיה לפתח תרופות ספציפיות המאפשרות טיפול ממוקד אישית ובעלות רמת רעילות נמוכה יותר.

אד יאנג, מהארגון הבריטי לחקר הסרטן סבור כי חשיבות המחקר החדש נובעת מכך שהגנים הסרטניים שנתגלו לא נחשדו בעבר כקשורים לסרטן.

האם נשים שעברו הסרה חלקית של השד מרוצות מהתוצאות הקוסמטיות של הניתוח?

ניתוח להסרה חלקית של השד (למפקטומי) והקרנות הם טיפול מקובל בסרטן השד, המיועד לשמר את השד ולהימנע מהצורך בניתוח נוסף לשחזורו. אולם, מחקר מצא כי כשליש מכלל החולות אינן מרוצות ממראה שדיהן לאחר הטיפול המשמר ורבות מהן שוקלות שחזור. המחקר הוצג בכנס האגודה האמריקנית למנתחים פלסטיים (ASPS) שנערך בסן-פרנסיסקו, 2006.

לדברי ה. וואנג, מנתח חבר ב- ASPS ואחד ממחברי המחקר, "נשים רבות שעברו ניתוח שימור שד מגיעות למנתחים פלסטיים לבקשת עזרה, מה שמעיד על כך שהשימור אינו משיג את התוצאות".

28% מהנשים שהשתתפו במחקר דווחו על חוסר שביעות רצון מהתוצאות הקוסמטיות שהושגו בניתוח ההסרה החלקית של השד. מתוכן, 46% דווחו שהמראה החיצוני שלהן היה גרוע או גרוע ביותר לאחר הניתוח, והן שוקלות ניתוח לשחזור השד. בקרב הנשים שהביעו שביעות רצון מתוצאות הניתוח, רק 9% טענו שהיו שוקלות שחזור שד במידה והיה מוצע להן.

כ-26% מהנשים דווחו כי לא היו מרוצות מההופעה החיצונית שלהן לאחר ניתוח ההסרה החלקית, אולם חל שיפור בדימוי הגוף שלהן. על פי החוקרים, מקורה של סתירה זו בעובדה שחולות רבות חשות הקלה לאחר הסרת הגידול מגופן מהסרטן, מה שמוביל אותן לחוש טוב יותר לגבי גופן למרות שלא היו מרוצות ממראה השדיים.

לדברי החוקרים, על החולות להכיר את האפשרויות העומדות בפניהן ולהיות מודעות לכך שגם אם עברו ניתוח משמר שד הן לא בהכרח תהיינה מרוצות מהתוצאות הקוסמטיות. על האונקולוגים לסייע לחולות בהבהרת ההשלכות של הניתוח על המראה החיצוני ולהפנות אותן למנתחים פלסטיים מורשים בכדי לאפשר להן לשקול את כל האפשרויות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום