מדריך להשתלות שיער

(0)
לדרג

FUT, FUE, FOX - המונחים הללו לא מוכרים לכם, או מבלבלים אתכם? זה הזמן להכיר את עולם השתלות השיער

מאת: ד"ר אלכס גינזבורג

בעשור האחרון השתלות השיער השתפרו בצורה כזו שלא ניתן כלל לזהות מטופלים שעברו השתלה. ישנן מספר שיטות להשתלת שיער כאשר ההבדלים העיקריים ביניהן הם גודל השתלים, הציוד בו משתמש המנתח, כמות הטיפולים ואופן לקיחת השיער מעורף הראש. הנפוצה ביותר ובעלת התוצאות הטובות ביותר כיום היא שיטת ה-F.U.T- Follicular Unit Transplantation, כלומר השתלה של יחידות פוליקולריות.

סוגי השתלות

F.U.T - השתלה המתבצעת באמצעות הרדמה מקומית בלבד וכמעט ללא כאב בזמן ההשתלה ואחריה. במשך רבע שעה שוכב המטופל על הבטן ונלקחות ממנו שיערות מחלקה האחורי של הקרקפת. לאחר מכן, בעזרת צוות מיומן, מפרידים את השיער ליחידות המכילות בין 1-5 פיסות של זקיקים. באמצעות מכשור מיוחד מבצע הרופא נקבים קטנים באזור ההתקרחות המיועד לעבור השתלה, והשתל, שהוכן כראוי מוכנס לתוך הנקב. בסיום הפעולה (הנמשכת בממוצע כ-3 שעות), המטופל הולך לביתו ולמחרת כבר יכול לחפוף את ראשו. הצלקת שנותרת מהוצאת השערות מהחלק האחורי היא מינימאלית- 3-1 מ"מ- והיא מכוסה על ידי השיער הקיים מסביבה (ועל כן- בלתי נראית). במקרים של קרחת משמעותית, נראים גלדים באזור הנקבים העליון, אך לאחר 5-10 ימים לאחר ההשתלה, נופלים הגלדים יחד עם השיער המושתל (אך השורשים נשארים). הצמיחה מתחילה לאחר שלושה חודשים בצורה טבעית והשיער ממשיך לצמוח בקצב של1 ס"מ לחודש במקומו החדש. את התוצאות הסופיות ניתן לראות כבר לאחר 9 חודשים.

השתלות שיער לא מבצעים רק לאנשים קרחים ומומלץ לבצע השתלה לאנשים מעל גיל 25. השיטה טובה במיוחד לאותם אנשים שאינם קרחים לגמרי, אלא סובלים מהידלדלות בשיער. במקרים אלו, ניתן לבצע את ההשתלה בין השיער הקיים כאשר בעזרת מיומנותו של הרופא נמנעת הפגיעה בשיער הקיים. על אדם המקריח לגמרי, יהיה צורך במספר השתלות (3-2 בממוצע) עד לכיסוי מקסימאלי של הקרקפת. במידה והשיער באזור התורם הוא צפוף ניתן להגיע לתוצאות טובות מאוד. אם השיער באזור התורם הוא דליל, התוצאות יהיו דלילות אך בכל זאת לא יהיה ניתן לראות כי האדם עבר השתלה.

קיימים מקרים בהם לקיחת רצועת שערות והותרת צלקת אינה מומלצת, גם אם מדובר בצלקת מינימלית. לדוגמה בקרב צעירים הרגילים ללכת בתספורת קצרה מאוד, הצלקת הנותרת לאחר ההשתלה תראה, ועל כן שיטת ה-F.U.T אינה מומלצת עבורם. דוגמה נוספת היא בקרב ציבור מטופלים אשר עברו בעבר מספר השתלות ואין אפשרות לקחת רצועת שיערות נוספת, שכן העור כבר לא גמיש. במקרים כאלו, ניתן לקחת מן האזור התורם זקיקי שיער בודדים בשיטה הנקראת F.U.E.

F.U.E - או Follicular Unit Extraction, זו שיטה בה מוציאים את השיער ע"י מכשיר מיוחד הדומה למחט חלולה. מכשיר זה מאפשר ליטול זקיקי שיער עם השורש, כאלו המורכבים מ-1 עד 3 שיערות ביחד, על פי צפיפות שיערות המטופל. כתוצאה מלקיחת השתל, נותר פצע בקוטר מילימטר אחד בקירוב, פצע שנסגר תוך ימים ספורים ולא משאיר סימן כלל. את הזקיקים משתילים באזור הקירח באמצעות מחט עדינה. שיטה זו היא אומנם טובה מאוד אבל אינה נטולת חסרונות: אזור מצומצם - שיטה זו מומלצת לכיסוי אזורים ממוקדים וקטנים יחסית כמפרצים, כיסויי צלקות ועפעפיים. גילוח- על המטופל להגיע ביום הניתוח לאחר שגילח את שערו (1 מ"מ), על מנת שהוצאת הזקיקים תעשה בקלות (בשיטת ה-FUT אין צורך לגלח). התאמה- לפני החלטת ביצוע הניתוח, יש לבצע בדיקה על מנת לדעת אם המטופל המיועד מתאים לשיטת ה-FUE. קיימים מקרים בודדים בהם חלקו הפנימי של השיער (זה המצוי מתחת לעור), אינו נמצא באותו כיוון של השיער הצומח, דבר המקשה בהוצאתו בשלמות. מקרה זה נקרא FOX שלילי ואינו מומלץ בביצוע השתלה בשיטת ה-FUE. FOX שלילי רואים בעיקר אצל גברים בעלי שיער מקורזל.

זמן - הטיפול בשיטה זו עלול לגזול זמן רב. לקיחת 600-800 זקיקים עשויה לנוע בין 4-5 שעות (לעיתים מטופלים מאבדים סבלנותם לאחר 6 שעות רצופות).

כמות - כמות השיער שניתן ליטול בפעולה זו אינה גדולה ונעה בין 600-800 זקיקים (כאשר בהשתלה רגילה- FUT, מוציאים בד"כ כ-3000 זקיקים).

עלות - בשל מורכבות ואורך הטיפול, מחיר השתלת 800 זקיקים בשיטה זו זהה למחיר השתלה רגילה של 3000 זקיקים.
קיימים רופאים בודדים המוציאים בפעם אחת מעל 1000 זקיקים. ניתוח זה אורך 8-12 שעות ועלותו מסתכמת ב-6,000-10,000 דולר.

B.H.T - או Body Hair Transplant- במקרים מסוימים ניתן להוציא שיער מהגוף ולהשתילו בראש. השערות מוצאות בשיטת ה-F.U.E.

השתלה בלייזר - טכניקה מיושנת שהחלו להשתמש בה בשנת 1994. כיום אין מקום בו ניתן לרכוש את המכשיר, אך ישנם מקומות שעדיין מבצעים בו השתלה.

כיום ללייזר יש יותר חסרונות מיתרונות:

הלייזר היא קרן שעושה נקבים בראש. עד שהיא מגיעה לקרקפת, היא עלולה לפגוע בשערות אחרות מסביב לנקב. אם בתוך הנקב יש שורש, הקרן שורפת אותו, מכיוון שמדובר בכוויה.

מאחר ומדובר בכוויה, הנפיחות אחרי ההשתלה גדולה יותר.
צמיחת השיער מתחילה רק לאחר 4 או 5 חודשים (בניגוד ל-3 חודשים בטיפול אלטרנטיבי אחר). מאחר והלייזר גורם לכוויות, לא ניתן להגיע לצפיפות גדולה. נשארת אדמומיות לתקופה ארוכה.

מומלץ לבדוק מי מבצע את ההשתלה בלייזר - האם מדובר במומחה או במישהו אחר.

בחירת המנתח

השתלת שיער מתבצעת על ידי צוות מאומן ומיומן. רופא בעל ניסיון אינו יכול לבצע את הפעולה כאשר הצוות שתפקידו להפריד את השיער המיועד להשתלה, אינו בעל ניסיון. מחובתו של המועמד להשתלה לבדוק היטב מיהו הרופא המבצע את ההשתלה, ורצוי להתייעץ עם רופא עור מומחה לגבי רופא בעל ניסיון המבצע השתלות שיער. חשוב לדעת, כי השתלה שתוכננה בצורה לא נכונה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך. על כן יש לבדוק כי הרופא שמבצע את השתלת השיער הינו מומחה לעור או פלסטיקאי בלבד.

בארה"ב ובאירופה 70% מהרופאים המבצעים השתלות שיער הם רופאי עור, 25% רופאים כירורגיים פלסטיים ו 5% רופאים אחרים.

כאשר מועמד מתאם פגישה עם רופא, רצוי שיבקש ממנו תעודות המעידות על התמחותו בהשתלת שיער, וכמובן רצוי לראות תמונות רבות של "לפני" ו"אחרי" ולא להסתפק רק בשניים או שלושה תצלומים מקריים. מיותר לציין, כי הרופא יציג תמיד רק את ההצלחות ולא את הכישלונות.

אין לבחור את הרופא על פי פרסומת מפתה בעיתון או בטלוויזיה. כדאי לשאול ולהתייעץ עם רופאי עור מומחים אשר מתמצאים בתחום נשירת שיער.

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום