תזונה נבונה לסוכרתיים

(0)
לדרג

כיצד ניתן להילחם בסוכרת? האם צריכת ויטמינים מועילה לסוכרתיים? כל התשובות לשאלות ועוד - במדריך מקיף אחד

מאת: ליטל לוי סמואל

הטיפול התזונתי הינו חלק וחשוב בלתי נפרד מהטיפול הרפואי במחלת הסוכרת. עם זאת עדיין קיימים מיתוסים הקשורים לתזונה המתאימה לסוכרתיים, ולפיכך לעיתים אנו נצמדים להנחיות, שאינן בעלות בסיס מדעי מוצק.

בשנת 2002 פרסמה האגודה האמריקאית לסוכרת את המלצותיה התזונתיות לטיפול בסוכרת וסיווגה אותן לפי רמות מובהקות, כלומר היא דירגה את ההמלצות התזונתיות לסוכרתיים לפי רמת ההוכחה שלהן: מהרמה הגבוהה ביותר (A Class), המלצות שהוכחו בצורה חדה באוכלוסייה גדולה במחקרים שונים, ועד הרמה הנמוכה ביותר (Class E).

ראשית, חשוב להבין כי לטיפול התזונתי בסוכרת ישנן מספר מטרות חשובות:

1. השגת איזון מטבולי אופטימלי של רמות הסוכר, רמות השומנים בדם ולחץ הדם.
2. מניעה או הפחתת הסיכון לסיבוכים של סוכרת, כולל שינוי בתזונה ובאורח החיים.
3. שיפור הבריאות על ידי בחירה נבונה של מזונות בריאים ושילוב של פעילות גופנית.
4. התאמת הטיפול התזונתי לטעמו, יכולתו והעדפותיו של הסוכרתי.

תזונה בסוכרת סוג 1 ו-2

קבוצת המזונות המכילים פחמימות היא הקבוצה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על רמות הסוכר בדם. קבוצה זו כוללת את הסוכרים הפשוטים (ה"מתוקים") הנמצאים במזונות כגון סוכר לבן, חום, דבש, ריבה, עוגות עוגיות, ממתקים, ואת הסוכרים המורכבים יותר, כגון אלו הנמצאים בדגנים שונים, לחם מלא, אורז, פסטה, קטניות ותפוחי אדמה.

צריכת מתוקים

ההשפעה של הפחמימות על רמות הסוכר בדם לאחר הארוחה תלויה בעיקר בכמות הפחמימות שאנו אוכלים בזמן הארוחה ופחות בסוג הפחמימה. לכן אין סיבה להימנע או להגביל מאוד את צריכת הפחמימות הפשוטות מעבר לכמות המותרת בארוחה. יחד עם זאת, חשוב לציין כי תפריט בריא צריך לכלול דגנים מלאים, פירות, ירקות וחלב דל שומן כמקור עיקרי לפחמימות. מזונות המכילים סוכר לבן מומלץ לצרוך במתינות (ובקמצנות) במסגרת דיאטה בריאה ומאוזנת.

מזונות דיאטטיים, המכילים ממתיקים לא קלוריים שאושרו על ידי ה- FDA (סכרין, אספרטיים, אצסולפם K וסוכרלוז) יכולים לסייע לאנשים שאוהבים מתוק ועדיין רוצים להפחית את כמות הסוכר בתפריט. בשוק היום קיימים שפע של מוצרים כאלו, החל מיוגורטים ומשקאות חלב דיאטטים וכלה בחטיפים וגלידות. הצריכה של ממתיקים מלאכותיים היא בטוחה בהתאם למגבלות הכמותיות שנקבעו לגבי כל אחד מהם (מגבלות אלו מצוינות בדרך כלל על אריזת המוצר).

סיבים תזונתיים

האגודה האמריקאית קבעה גם כי יש לעודד צריכת סיבים תזונתיים בתפריט, כמו אלה הנמצאים בדגנים מלאים, פרות, ירקות, ברנפלקס, קוואקר, קטניות, בכמות המומלצת לכלל האוכלוסייה (בממוצע 25 גרם ליום). מזונות אלו מספקים ויטמינים ומינרלים וגם חומרים אחרים החשובים לבריאות ומרבית האנשים אינם צורכים מספיק מהם. כדי להגדיל את הצריכה של סיבים כדאי תמיד להעדיף מוצרים מקמח מלא על פני קמח לבן, דגנים מלאים כמו אורז מלא, בורגול, כוסמת, קינואה על פני אורז לבן ופסטה, ירקות ופירות שלמים בקליפתם (5 ביום) על פני פירות קלופים או סחוטים - וכן דגני בוקר ויוגורטים מועשרים בסיבים על פני דגני הבוקר הרגילים.

חלבונים

מזונות עשירים בחלבון כגון עוף, בשר, דגים, ביצים וגבינות אינם משפיעים על רמות הסוכר בחולים עם סוכרת מאוזנת מסוג 2, לפיכך אין צורך להגביל במיוחד את צריכת החלבון בדיאטה אצל סוכרתיים עם תפקוד כלייתי תקין. דיאטות המבוססות על חלבונים ודלות מאוד בפחמימות (כמו דיאטת אטקינס למשל) יכולות לגרום לירידה מהירה יחסית במשקל ועימה שיפור באיזון הסוכר אולם אין הוכחות כי יש להן יתרון בטווח הארוך וגם השפעתן על רמת הכולסטרול LDL (הכולסטרול "הרע") בדם.

מבחינת שומנים, קיים קונצנזוס כללי (דרגת מובהקות A) כי יש להפחית את צריכת השומן הכללי ולהגביל את צריכת השומן הרווי הנמצא בשומן מן החי (בשר שמן, שמנת, חמאה, גבינות שמנות וצהובות). ההגבלה צריכה להיות ל-10% מסה"כ הקלוריות ביום, ובמקרים בהם ערכי הכולסטרול מעל הטווח התקין לסוכרתיים, ל-7% מסה"כ הקלוריות. כמו כן מומלץ להפחית את השומנים ממקור טרנס (שומנים צמחיים מוקשים המשמשים בתעשיית המזון ליצירת מזונות כמו קרקרים, מרגרינה, וופלים, עוגות ועוגיות, מאפים, גלידות וכדומה), המעלים גם הם את רמת הכולסטרול בדם, ולהעדיף שומנים חד בלתי רווים ממקור צמחי כגון שמן זית, קנולה, טחינה ושקדים. 2 מנות של דגי ים צפוניים בשבוע יכולים לספק גם שומן חיוני מסוג W-3 לדיאטה, גם לשפר את רמת הטריגליצרידים בדם וכתוצאה מכך להגן מפני מחלות לב וכלי דם.

סוכרת ועודף משקל

השמנה היא אחד מגורמי הסיכון לפיתוח יתר לחץ דם, עודף כולסטרול ומחלות לב וכלי דם, הנחשבות כגורם התמותה העיקרי בחולי סוכרת.

השמנה גם עלולה להחמיר את ההתנגדות לאינסולין, בחולי סוכרת מסוג 2. לפיכך, ירידה במשקל הינה מטרה תרפואטית חשובה לסוכרתיים הסובלים מעודף משקל.

מחקרים מראים שירידה במשקל הינה משימה לא פשוטה עבור הרבה אנשים משום שרעב, הוצאה אנרגטית, וכתוצאה מכך - משקל גוף, מבוקרים על ידי מערכת העצבים המרכזית, ומושפעים מגורמים גנטיים, כלומר ירידה במשקל היא קשה יותר לאנשים הסובלים מנטייה גנטית להשמנה.

מרבית הדיאטות להפחתת משקל נכשלות בטווח הארוך. רק תוכניות אינטנסיביות הכוללות שינוי באורח החיים, הגבלת שומן וקלוריות, פעילות גופנית קבועה, ייעוץ תזונתי אישי ותמיכה, הביאו לירידה משמעותית של 5-7% במשקל, ירידה שנשמרה לאורך זמן.

כדי להשיג ירידה נכונה במשקל בקצב רצוי יש להפחית כ-500-700 קק"ל מכמות הקלוריות הדרושה לשמירה על המשקל. כיום ניתן לקבוע כמות קלוריות זו במדויק באמצעות בדיקה של מטבוליזם אישי .

פעילות גופנית יכולה לסייע בהגדלת הדפיציט הקלורי אולם התרומה העיקרית של שילוב פעילות גופנית כחלק מטיפול בסוכרת היא בהפחתת רמות הסוכר בדם, שיפור הרגישות לאינסולין ושמירה על המשקל החדש.

צריכת ויטמינים

אין הוכחות ברורות כי צריכת תוספי ויטמינים ומינרלים מועילה לסוכרתיים שאין להם חסרים מיוחדים. אנטיאוקסידנטים, הנחשבים כיעילים למניעת נזקי חמצון השכיחים יותר בסוכרת, לא נמצאו יעילים במיוחד במחקרים שנעשו, ועדיין לא ברור אם צריכה יומיומית שלהם הינה בטוחה בטווח הארוך. הויטמינים היחידים שנמצאו מועילים באופן מובהק הם חומצה פולית לנשים בגיל הפיריון למניעת פגמים בעובר וקלציום למניעת מחלות עצם בקשישים.

אלכוהול

שתיית אלכוהול יכולה לגרום גם להיפוגליקמיה וגם להיפרגליקמיה לאנשים הסובלים מסוכרת. השפעה זו תלויה בכמות האלכוהול הנצרכת ואם האלכוהול נצרך יחד עם מזון. במחקרים בהם נבדקים עם סוכרת מסוג 1 או 2 צרכו אלכוהול בכמות מתונה יחד עם ארוחה, לא נצפתה השפעה משמעותית על רמת הסוכר או האינסולין בדם. מכאן, שצריכת אלכוהול צריכה להיות סמוכה ונוספת לארוחה ולא במקומה. כמות האלכוהול המומלצת לנשים סכרתיות מוגבלת למשקה אחד ליום (כוס בירה, כוסית יין, שוט אחד של משקה אלכוהולי חזק), או עד שני משקאות בלבד לגברים. צריכה כרונית גבוהה של אלכוהול נמצאה קשורה ליתר לחץ דם בגברים ובנשים.

סיכום

טיפול תזונתי רפואי לאנשים עם סוכרת צריך להיות מותאם באופן אישי לאורח החיים, הרגלי האכילה, הפרופיל הרפואי והעדפות אישיות. ההמלצות החשובות הן לשמור על משקל בריא ולאכול מזון מגוון, עשיר בירקות קטניות, מוצרי חלב רזים, ודל בשומן רווי ובסוכרים פשוטים. לצורך הגדרת המטרות האישיות, וקביעת התוכנית האישית מומלץ להיעזר בתזונא/ית קלינית המתמחה בתחום. בחירת מזון ואכילה נבונה תעלה את סיכוייכם להינות מבריאות טובה יותר לאורך השנים.

ליטל לוי סמואל היא דיאטנית במרכז הסוכרת שבגפן מדיקל

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת ובפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום