מדור טיפים מס' 36

(0)
לדרג

מדור מיוחד לבני גיל הזהב: טיפים חשובים לבטיחות לקראת עונת החורף ומדריך מלא לבעיות ראייה בגיל השלישי

מאת: מערכת zap doctors
טיפים לבטיחות לקראת החורף לבני גיל הזהב

עונת החורף דורשת הכנה מיוחדת אצל כל אחד ואחת מאיתנו, אך ישנן אוכלוסיות שצריכות להתכונן אף יותר. כזו היא קבוצת בני גיל הזהב הידועה כאוכלוסייה רגישה יותר מבחינה בריאותית ותלויה בעזרה חיצונית בכל הנוגע לתקלות שהחורף עלול להביא עמו. חברת סקיולייף, המתמחה במתן שירותי סיוע לקשישים, מציגה טיפים להכנת הבית לקראת חורף בטוח לבני גיל הזהב.

1. כניסה וחדר מדרגות - יש לדאוג לסלק מכשולים כמו עציצים, אופניים, שטיחים וכדומה; להניח סמרטוט יבש למניעת החלקה בכניסה לדירה; להזמין חשמלאי שיטפל במתגים חשמליים מוארים בחושך ולתאורת חירום מתאימה. רצוי לבדוק יציבות מעקות וריצוף בלי בליטות ושקעים.

2. אמבטיה ושירותים - כדי למנוע החלקה ונפילה ולהקל על הרחצה, בעיקר במצבים של הפסקת חשמל, מומלץ להשתמש במדבקות נגד החלקה ובשטיחים מיוחדים, הן בתוך האמבטיה/מקלחת והן מחוצה לה. אפשר להיעזר גם במשטח לישיבה על האמבטיה ובידית אחיזה, כדי להתקלח בנוחות ובבטיחות. יש לדאוג לתאורת חירום גם במסדרון וגם באמבטיה.

3. חדר המגורים - כדי למנוע החלקה משולי השטיחים, תאונה היכולה לגרום לשברים באגן, מומלץ להדביק את שולי השטיח בסרטי דבק מיוחדים.

4. חימום הבית - יש להרחיק תנורים חשמליים מחומרים דליקים כמו ריהוט עץ, שטיחים וכדומה. יש להשאיר פתחי אוורור ובדיקת הארובה למעבר העשן באח הפועל על נפט, סולר או גז. אין להניח על רדיאטורים ביגוד לייבוש, ובמזגנים יש להישמר מהכנסת יד לאזור המפוח.

אסור לטלטל תנורי נפט בזמן הבעירה, וכן חשוב להשאיר פתחי אוורור. יש להרחיק תנורי גז מחומרים דליקים, להשאיר פתחי אוורור ולהרחיק מאזורים בהם נושבת רוח. חשוב להימנע מהרטבת סדינים חשמליים, לא לקפלם בזמן הפריסה ולא להשאירם דלוקים ללא השגחה או תוך כדי שינה.

מפזרי חום - יש לנקות מאבק לפני תחילת השימוש ולא לחסום פתחי יציאת אוויר. הסקה מרכזית: לערוך בדיקה תקופתית ע"י מתקין מוסמך ולוודא השארת פתחי אוורור. הערה כללית לכל המוצרים: בדיקת תקינות כבל החשמל והצנרת לסוגיה.

5. מעשנים - חשוב לוודא שהסיגריות כובו במאפרה. אין להגיע למצב בו נרדמים עם סיגריה ביד.

6. הולכי רגל - שדה הראייה של הנהגים בחורף מוגבל, ולכן מוטלת החובה על הולכי הרגל להבליט את עצמם בכמה דרכים: חצייה רק במקומות מוגדרים ומוארים, זהירות מסנוור ע"י כלי הרכב, חצייה בטוחה - רק לאחר שהרכב החולף עבר ואין אחר שמתקרב - ולבוש בבגדים בהירים, במיוחד בשעות החשיכה.

המדריך המלא לבעיות ראייה בגיל השלישי

סימני הגיל השלישי חלים גם על העיניים ועל יכולות הראייה שלנו. לדברי עופר קמינסקי, אופטומטריסט ומנכ"ל רשת עין בעין, "שינויי הראייה, החלים עם הזקנה, נובעים ממספר גורמים: התקשות עדשת העין, דבר הגורם לירידה ביכולת מיקוד הראייה מקרוב, ומשינויים כימיים במבנה העין הגורמים לגידול במספר בראייה למרחק ולהיווצרות קטרקט. ניוון רשתית וצניחת עפעפיים הן תופעות נפוצות גם כן".

^^פתרונות קיימים^^

זוג משקפיים לראייה לרחוק והן לקריאה - ישנן עדשות המאפשרות לשלב בין השתיים. במקום להיסחב עם 2 זוגות משקפיים ניתן להרכיב זוג משקפיים אחד שיענה על שני הצרכים.

מגדלות לכבדי ראייה - קושי חמור בראיה שאינו ניתן לתיקון בעזרת משקפיים רגילים הוא בדרך כלל תוצאה של ניוון רשתית. הפיתרון הוא הגדלת הכתב לדוגמא, פי 2 ויותר באמצעות טלסקופים מיוחדים, המוצמדים לעדשת המשקפיים או באמצעות עדשות מגדילות ייחודיות.

קטרקט - ראשית, מומלץ לסובלים מקטרקט מתקדם להמתין עם החלפת המשקפיים עד לאחר שיעברו את הניתוח. שנית, לאחר הניתוח יש להמתין כחודש וחצי לפני שמתאימים משקפי ראייה. "לוקח זמן עד שהראייה מתייצבת", אומר קמינסקי ומוסיף, "למענה אופטימלי מומלץ לבחור בעדשות מולטיפוקליות". שלישית, לאחר הניתוח ישנה רגישות לאור חזק. מומלץ לבחור משקפי שמש בעלי כהות גבוהה והגנה מפני קרני ה-UV. "עדשה פוטוכרומית מאפשרת לשלב ראייה ושמש גם יחד. העדשה מתכהה בשמש וחוסכת זוג משקפיים נוסף", אומר קמינסקי.

מסגרות - בגיל מבוגר מספר הראייה גדל וזה משפיע על עובי העדשה. מומלץ לבחור מסגרות קטנות, שבהן המרכז האופטי יהיה מותאם לפנים ולרוחק העיניים. "כשבוחרים משקפיים יש לקחת בחשבון שמסגרות ועדשות גדולות הן כבדות ומסורבלות. שנית, אין קשר בין גודל העדשה ושדה הראייה", מציין קמינסקי. למניעת גירויים בעור באזור האף והרכות ניתן לבחור מסגרות העשויות מחומרים היפרואלרגניים כדוגמת טיטניום, סטיינלס סטיל (פלדת אל-חלד) וחומרים פלסטיים.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב ובפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום