יין אדום? טוב לבריאות

(0)
לדרג

מחקר: הרזברטרול, המצוי בין היתר ביין אדום, מנטרל את כל ההשפעות השליליות של דיאטה עתירת קלוריות ושומנים

מאת: עופר מאיר

איגוד רופאי הלב בארה"ב אמנם איננו ממליץ לאף אחד להתחיל ולשתות אלכוהול כדי למנוע מחלות לב ועורקים, אבל תוצאותיו של מחקר חדש שמתפרסם בימים אלו, מפתות לעשות זאת יותר מתמיד.

על פי המחקר, שנערך באוניברסיטת "הארוורד" בארה"ב ומתפרסם בכתב העת היוקרתי Nature, רכיב טבעי שנמצא ביין אדום ונקרא רזברטרול (resveratrol), מצליח "לתקן" את ההשפעה השלילית של השומנים העודפים על כלי הדם ואפילו להאריך את החיים.

עוגת קרם שלמה כל ארוחה

במחקר הואבסה קבוצה של עכברים בתזונה עשירה בקלוריות ועתירת שומנים רוויים. מדובר בכמות עצומה של קלוריות ושומנים השקולה, אצל בני אדם, לאכילת עוגת קרם שלמה כל ארוחה, מדי יום ביומו.

אותם עכברים סבלו, כצפוי, מהשמנת יתר חולנית, הכבד שלהם הפך שומני, הם פיתחו מחלות לב ועורקים קשות ומתו בדמי ימיהם.

אבל החוקרים לא הסתפקו בכך, ונתנו את אותה דיאטה מסוכנת גם לקבוצת עכברים שנייה, הפעם בתוספת הרזברטרול, נוגד החמצון הטבעי שמנטרל את פעילותם המחמצנת והמזיקה של הרדיקלים החופשיים, ונמצא בין היתר ביין אדום.

להפתעתם, למרות שגם מימדי גופם של עכברי הקבוצה השנייה תפחו מאוד והם סבלו מהשמנת יתר - כל מדדי הבריאות שלהם היו תקינים, הכבד שלהם היה נורמלי לחלוטין, והם האריכו ימים בדיוק כמו עכברים רגילים שנהנים ממשקל גוף תקין ולא סבלו ממחלות לב או טרשת עורקים.

"כעבור 6 חודשי ניסוי", סיפר רפאל דה-קאבו, מהמכון הלאומי להזדקנות בארה"ב, "הרזברטרול פשוט הצליח לנטרל את כל ההשפעות השליליות של הדיאטה עתירת הקלוריות והשומנים על גופם של העכברים".

מוביל המחקר, פרופ' דייויד סינקלייר מ"הארוורד", ציין כי החומר הפעיל שבענבים "הצליח לשנות את חילוף החומרים של העכברים, בצורה כזאת שהגנה עליהם מפני תופעות הלוואי החמורות של ההשמנה". הוא הוסיף כי יש צורך במחקרים נוספים, כדי שגם בני אדם יוכלו להנות מהשפעתו המיטיבה של החומר.

המחקר הראשון על יונקים

בעבר כבר הוכח כי תוספת של רזברטרול מצליחה להאריך את חייהם של שמרים, תולעים, זבובים ודגים - אולם זהו המחקר הראשון שמדגים זאת על יונקים שיש להם דם חם.

הרזברטרול נמצא בקליפה ובזרעים של ענבים - אך עדיין לא ידוע אם שתיית כוסית של יין אדום מספקת כמות ראויה שלו, על מנת שיקנה יתרונות בריאותיים ממשיים. נוסף על ענבים, אפשר למצוא את החומר החשוב הזה בפירות גרגריים ובבוטנים.

מחקרים אחרים שנערכו עליו, הוכיחו כי אכילת בוטנים פעמיים בשבוע יכולה להפחית משמעותית אצל בני אדם את הסיכוי לפתח את סרטן המעי הגס ואת סרטן פי הטבעת. במחקרים נוספים נמצא כי רזברטרול מאט את התפתחות מחלת האלצהיימר, ויכול אפילו למנוע את התפתחותה.

הכתבה פורסמה במקור באתר מלב"י.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום