תהיה מתוק ורגוע

(0)
לדרג

איך הסטרס - מהתופעות הבולטות של העידן המודרני - משפיע על תופעה בולטת אחרת בעולמנו: מחלת הסוכרת?

מאת: אולגה רז

אפשר לקרוא לסוכרת "מחלת השפע". ככל שהאוכל, במיוחד ממתקים ושומנים, נגיש יותר, ככל שההשמנה משתלטת, כך עולה מספר חולי הסוכרת.

לפי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת בישראל חיים היום כ-400 אלף חולי סוכרת ידועים ומטופלים ועוד כמאה אלף המוגדרים כסובלים מקדם סוכרת (תסמונת מטבולית, המציגה את המאפינים לסכרת אך שהמחלה עוד לא התפרצה בגופם), ובנוסף, עוד כמאה אלף חולים בלתי מאובחנים. בקבוצות אתניות ייחודיות כמגזר הערבי, בקרב האתיופים ובקרב התימנים שכיחות הסוכרת גבוהה מזו שבאוכלוסיה הכללית בישראל. בשנים האחרונות נמצא הגיל הממוצע לפרוץ המחלה בירידה.

בין גורמי הסיכון להתפתחות סוכרת בכלל ובהפיכת סוכרת סמויה לגלויה מספר גורמים: תורשה, עודף משקל, חוסר פעילות גופנית ומצבי לחץ ודחק (סטרס = stress) ההופכת את המחלה ל"נגישה" יותר ל"וורקוהולים" מנהלים והנוטים להעמיס אחריות ובעלי דפיס סמכותי וניהולי.

מהי סוכרת

מחלת הסוכרת מהווה מכלול מחלות מטבוליות ומתבטאת בסופו של דבר בעליה ברמת הסוכר בדם (היפרגליקמיה), הפוגעת בכלי הדם וגורמת לסיבוכים שונים.

סוכרת קשורה באופן בסיסי בהפרעה בהפרשה ובפעילות של ההורמון אינסולין. תפקיד האינסולין הוא להכניס סוכר (גלוקוזה) לתאי הגוף כדי לספק להם אנרגיה החיונית לקיומם. כל גורם שיפגע בתפקיד זה של האינסולין יגרום אי הכנסת גלוקוזה לתאים ואי הספקת אנרגיה עם כל הכרוך בכך, ולהצטברות הגלוקוזה בדם, כלומר לסוכרת.

בסוכרת מסוג 1, אינסולין אינו מופרש כלל. בסוכרת מסוג 2 קיימת הפרשת יתר של אינסולין, מה שגורם לעודף אינסולין - היפראינסולינמיה, ועל רקע זה מתפתחת תופעה של עמידות לאינסולין, כלומר חוסר תגובה של הרקמות לאינסולין, בעיקר רקמות שריר ושומן, המתחילות לפעול כאילה חסר להן אינסולין, מה שגם מביא להתפתחות סוכרת.

ברור כבר מעל לכל ספק שעודף משקל ואכילה לא נכונה גורמים להתפתחות סוכרת באנשים עם נטייה סוכרתית, אבל גם מצבי לחץ ודחק, מה שקרוי "סטרס", יכולים "להקפיץ" תגובה סוכרתית אצל מי שהנטייה כבר קיימת. כאן המקום לציין שסטרס כנראה אינו מהווה סיבה להתפתחות סוכרת אלא רק גירוי (טריגר) להופעתה באלה שהנטייה כבר קיימת. ההסבר טמון בהורמונים.

^^מה הוא סטרס?^^
תגובה של הגוף למצבי קשיים - פיזיים, כמו מחלה, פגיעה וכו', או נפשיים, כמו דאגה, פחד וכו'.

^^איך סטרס משפיע על הגוף?^^
גורם לשחרור מוגבר של הורמוני סטרס שמטרתם לשחרר גלוקוזה מהתאים, כלומר הורמונים אלה פועלים בניגוד לאינסולין, ולכן נקראים הורמונים המתנגדים לאינסולין.

^^מה הם הורמוני סטרס?^^
אדרנלין וקורטיזון המופרשים מיותרת הכליה, והורמון גדילה המופרש מבלוטת יותרת המוח.

^^איך משפיע סטרס על סוכרת?^^
ראשית, הפרשת הורמוני סטרס בעודף פוגעת בפעילות האינסולין, הוא לא מסוגל להכניס גלוקוזה לתוך התאים, רמת הגלוקוזה בדם עולה, מה שעלול להגיע לסוכרת. באנשים עם נטייה סוכרתית, גם אצל אלה שאינם יודעים על כך, סטרס משמעותי, כמו פיטורים מעבודה, מחלה או ניתוח שלהם או של קרובים, מוות של אדם קרוב, גירושים וכו' יכול להגיע לכדי סוכרת גלויה.

מצד שני, אנשים במצבי סטרס לעתים קרובות לא מטפלים בעצמם, שוכחים לדאוג לאוכל הולם, לשתייה, לא נוטלים תרופות בזמן, מה שיכול להחמיר את הסוכרת ממצב קל למצב רציני יותר, המצריך טיפול תרופתי אגרסיבי יותר. אנשים במצבי סטרס פונים לאוכל כמו למרגיע ומנחם, מפריזים בממתקים, מעלים את רמת הסוכר בדם וגורמים לעצמם נזקים רציניים.

^^איך אפשר להקטין סטרס?^^
החיים שלנו לא פשוטים ומלאים בגורמים סטרסוגניים. מה שיכול להועיל מאוד הוא שינוי הגישה לחיים, לקחת יותר בקלות ופחות ברצינות את החיים בכלל ואת הגורמים ללחץ ולדחק בפרט, משמעותיים ככל שיהיו. למצוא דרכים להפגת לחץ ודחק, כמו טכניקות הרפיה, פעילות גופנית נעימה, מציאת עיסוקים מרגיעים, בילוים, שינה טובה וכו'. במצבים קיצוניים של מתח כדאי לפנות לקבלת תרופות מתאימות. נכון שקל לדבר אבל כשמדובר בשמירה על בריאות ומניעת סיבוכי סוכרת, כדאי לתת לזה הרבה מחשבה ולפעול בהתאם, מה גם שלדברים אלה יש תרומה מהותית לשיפור איכות החיים הרבה מעבר למניעת מחלות.

יש לזכור שסוכרת הנה מחלה בעלת סיכונים גבוהים, למרות שבדומה ליתר לחץ דם לא מרגישים אותה, לפחות בשלבים ההתחלתיים, היא גורמת לפגיעות רבות, ביניהן לעיוורון, לפגיעה בכליות, אובדן איברים ועוד.

כדי למנוע את התפתחותה וסיבוכיה, חשוב לשמור על תזונה נכונה ומשקל גוף תקין, לעסוק בפעילות גופנית וללמוד טכניקות התמודדות עם מצבי לחץ ודחק (סטרס).

אולגה רז היא תזונאית קלינית, ראש המכון להרזיה ותזונה בריאה.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום