בדרך ללבלב המלאכותי

(0)
לדרג

פריצת דרך רפואית בדמות משאבת אינסולין מדווחת לחולה הסוכרתי בזמן אמת את רמות הסוכר בדם. טכנולוגיה בשרות הרפואה

מאת: מערכת zap doctors

הפחד הוא צל כבד המלווה את הסוכרתיים יום יום מרגע אבחון המחלה. שאיפתם העיקרית של החולים במחלה היא לשמור על רמות סוכר קרובות ככל האפשר לנורמה, אבל מעטים הסוכרתיים שמגיעים אל המטרה. הסוכרתיים חרדים מפני ירידות חדות בערכי הסוכר שמסתיימות באובדן הכרה, ומפני עליות חדות בערכי הסוכר שמסכנות אותם במחלות קשות. כל פעולה ותחושה עשויים לגרום לתנודות קיצוניות בערכי הסוכר ולהשפיע על האיזון: מתח נפשי, מזון ושתייה ופעילות גופנית, ובאמצעים שעמדו לרשותם עד היום קיבלו הסוכרתיים תמונה חלקית ונקודתית על מצב הסוכרת.

בנוסף, סוכרת היא מחלה מורכבת לטיפול. איזון הדוק מדי גורר אחריו היפוגליקמיות (ירידה חדה בערכי הסוכר הגורמת לטשטוש ראייה, ערפול, חולשה ובלבול עד כדי אובדן הכרה). הפחד מפני היפוגליקמיות מלווה את הסוכרתיים יום יום והם מגנים על עצמם מפניו באמצעות "הקפצת" ערכי הסוכר ושמירה על ערכים גבוהים. רבים הסוכרתיים שסובלים מהיפוגליקמיה לא מודעת, בעיקר בשעות הלילה.

האוכלוסיות החשופות במיוחד לסיכון הן חולי סוכרת מסוג 1, המכונה גם בשם סוכרת נעורים, במיוחד החולים הסובלים מצניחות חדות ובלתי צפויות בערכי הסוכר; ונשים הרות חולות סוכרת נעורים, אשר כל תנודה ברמות הסוכר עשוייה להשפיע על בריאותן ובריאות עובריהן ולגרום להפלות מוקדמות, ללידות עוברים בעלי מומים ולמות עוברים ברחם.

היום, עם השקתה של טכנולוגיה חדשה המחקה את פעולתו של הלבלב בגופו של אדם בריא, יכולים הסוכרתיים לנשום לרווחה.

בדיקות אוטומטיות

משאבת האינסולין המשולבת "פארדיים" 522/ 722 (Paradigm Real Time) קוראת את רמות הסוכר 288 פעמים ביום, כל 5 דקות, ומציגה לסוכרתי נתונים עדכניים בזמן אמת. עד היום הסוכרתיים דקרו את עצמם 4-10 פעמים ביום במדי הסוכר המסורתיים. מעתה חיישן מיוחד המוחדר לשכבה התת עורית, ישדר אוטומטית נתונים לצג המשאבה. עד לפיתוח טכנולוגיית הניטור הרציף הסוכרתיים ידעו מה רמת הסוכר, נכון לרגע נתון, אבל לא היה להם מושג האם רמת הסוכר עולה או יורדת בצורה קיצונית, משמע האם הם מצויים במצב שמסכן אותם.

כדי להימנע ממצבים מסוכנים, לראשונה מוצגות בפני הסוכרתי מגמות עלייה וירידה ברמות הסוכר. לראשונה הסוכרתי זוכה לקבל "התרעות בטיחות" על חריגות קיצוניות בערכי הסוכר, המאפשרות לו לתרגם את המידע להחלטות טיפוליות, ולנקוט בפעולה מהירה ומדויקת לאיזון רמות הסוכר. בדומה ללבלב בריא המשאבה מזרימה לגופו של הסוכרתי אינסולין ביום ובלילה. המשאבה מצוידת במחשבון חכם, המחשב עבור הסוכרתי מהי כמות האינסולין המדויקת הנדרשת לאיזון רמות הסוכר. בכך נמנע הסוכרתי מטעויות המוכרות לסוכרתיים היטב - הזרקת כמות רבה מדי או מועטה מדי של אינסולין.

סוכרתיים המשתמשים במשאבה המשולבת מעידים, כי לראשונה הם מרגישים חופשיים מהתסכול שמלווה אותם במאבקם על איזון מחלתם ומועצמים בזכות כלי המספק להם מידע חיוני בלתי פוסק. לדבריהם הם מצליחים לנהל את מחלתם וחשים שזכו מחדש בשליטה על חייהם.

בזכות המשאבה המשולבת תיפסק רכבת ההרים הקטלנית המאופיינת בעליות וירידות של ערכי הסוכר הגורמות למחלות קשות: מחלות לב וכלי דם, עיוורון, פגישה בכליות עד אובדן תפקוד וקטיעות גפיים. אחד המחקרים הידועים: ה - Diabetes Control and Complication Trial בחן לאורך שנים את השפעת רמות הסוכר על סיבוכי המחלה. במחקר נמצא כי בקרב הקבוצה שקיבלה טיפול אינטנסיבי לאיזון קפדני של רמות הסוכר חלה ירידה של 60% בסיבוכים הקשורים לסוכרת. ההבדל בין רמות ההמוגלובין A1c(המדד המשקף את איזון הסוכרת בשלושת החודשים האחרונים) של שתי קבוצות הטיפול - האחת שזכתה לטיפול הדוק ובקרה צמודה של רמות הסוכר בדם, מול קבוצת הטיפול הקונבנציונלי אשר טופלה באופן פחות הדוק, עם בדיקות מועטות של סוכר בצום, עמד על 1.7% פחות בקבוצת הטיפול האינטנסיבי. כדי לסבר את האוזן המשמעות של כל ירידה בת אחוז אחד בערכי ההמוגלובין A1c על המטופל, היא ירידה של 40% בסיכון ללקות במחלות קשות, שהן תוצאה של סוכרת לא מאוזנת.

המשאבה המשולבת זכתה לאישור ה- FDA ,CE באירופה ואמ"ר בישראל. המשאבה, ללא החיישנים והמשדרים הנדרשים לקרירת הסוכר הרציפה, כלולה בסל הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום