מחר נקנה מפרק חדש

(0)
לדרג

לא חייבים לחיות עם מפרקי ברך שחוקים, כואבים ומציקים. ד"ר אהרון מנחם על ניתוחים להחלפת מפרק הברך

מאת: ד"ר אהרון מנחם, סגן מחלקה אורטופדית ב' באיכילוב

כ-85% מאוכלוסיית הגברים והנשים בני ה-60 ומעלה סובלים משחיקת מפרקים. כ-60% מהם סובלים מכאבים במפרק אחד או יותר. מחלת מפרקים ניוונית, המוכרת כאוסטאוארטריטיס (או אוסטאורטרוזיס), היא תהליך שבו נשחק הסחוס המפריד בין המפרקים ומצטמצם המרווח שבין המפרקים. בנוסף, נוצרות בליטות מרקמה גרמית (רקמת עצם) והמפרק מתעוות. העיוות השכיח ביותר, כשמדובר במפרקי ברכיים, הוא נטייה לרגלי "O". הגורמים למחלות הללו, לרוב, אינם ידועים, ובחלק מהמקרים המחלה תיווצר כתוצאה מטראומה, מעיוותים מלידה וכיוצא בזה. מחלות דלקתיות כגון ראומטואיד ארטריטיס (דלקת מפרקים שגרונית), גורמות אף הן להרס הסחוס המחבר בין המפרקים.

הטיפול השמרני בחולים אלו הינו מתן תרופות משככות כאבים, תרופות נוגדות דלקת, פיזיותרפיה, הזרקת סטרואידים לתוך המפרק החולה, הזרקת חומצה היאלורונית ונטילת תוספי תזונה כגון כונדרואיטין וגלוקוזמין, האמורים להאט את תהליך שחיקת הסחוס. יחד עם זאת, בחלוף הזמן החולים יסבלו מכאבים קשים, הגבלה בתנועה וירידה תלולה באיכות החיים. בשלב זה יש מקום לשקול ניתוח לשחזור המפרק הפגוע.

מפרק הברך

הניתוח המקובל לשיפור איכות החיים בגיל השלישי בעקבות תהליך שחיקה של מפרק הברך הינו החלפת מפרק הברך בשלמותו במפרק מלאכותי (total knee replacement). בניתוח זה מסירים את הסחוס הפגוע, מעצבים את העצם על פי צורת המשתל ולאחר מכן "מדביקים" את המשתל המלאכותי, העשוי מתכת ופלסטיק (פוליאתילן רפואי), באמצעות דבק הנקרא צמנט. בדרך זו משחזרים את המפרק הפגוע במפרק חדש.

שיעורי ההצלחה הגבוהים (מעל ל-90%) הפכו את הניתוח לשכיח ביותר. חזרתם המהירה של החולים לתפקוד מלא, והשיפור שחל באיכות חייהם, הביא לכך שניתוחי החלפת מפרק הברך ומפרק הירך הוגדרו כאחת ההצלחות הגדולות ברפואה המודרנית. במחקר מעקב אחר חולים שעברו ניתוחים להחלפת מפרק נמצא כי לאחר 15 שנה ויותר, שיעורי ההצלחה של הניתוח עומדים על כ-96%. שנת 2005 הוגדרה כשנת המפרקים המלאכותיים באירופה.

חשוב לציין כי יש לשקול את הסיכונים הכרוכים בניתוח, בהם זיהום המתרחש אצל עד אחוז אחד מהחולים, כאבים בלתי מוסברים, והתרופפות מוקדמת של המישתל המלאכותי, הגורמים לכאבים ודורשים ניתוחים חוזרים.

בשנים האחרונות חלה התקדמות ניכרת במכשור הרפואי העומד לרשות אורטופדים ורופאים מנתחים. מחשבי נווט מסייעים לרופאים לבצע את הניתוח, לדייק בהנחת המשתל, ולהביא לכך שתוצאות הניתוחים והצלחתם תשמר במשך שנים רבות.

גם בתחום המשתלים המלאכותיים חלו שינויים מפליגים. אם בעבר, המשתלים המלאכותיים אפשרו לחולים אך ורק תנועה של יישור וכיפוף הברך, המישתלים החדשים מאפשרים לחולים להזיז את המפרק גם בתנועות סיבוביות, בדומה למפרק בריא (Mobile Bearing Knee). תנועה סיבובית קלה זו מפחיתה את השחיקה של המפרק המלאכותי. משתלים חדשניים אלו עונים על צורכיהם של החולים כיום, שתוחלת חייהם התארכה, גילם הממוצע ירד, והם מבקשים לחזור ולקיים לאחר הניתוח חיים מלאים הכוללים את רוב, אם לא כל, הפעילויות שנהגו להנות מהן למשך עוד עשרים שנה ויותר.

מפרק הירך

גם בניתוחים להחלפת מפרק הירך (Total Hip Replacement) חלה התפתחות משמעותית בשנים האחרונות. אם בעבר היה נהוג לקבע את המשתלים אל העצם באמצעות צמנט, בשנים האחרונות הקיבוע הינו ביולוגי - המשתלים עשויים טיטניום, מתכת אצילה וגמישה הדומה לעצם. איזורים מסוימים של המשתל מחוספסים ומחוררים. בבואם במגע עם העצם, העצם חודרת אל החרירים ומעגנת את המשתל כחלק ממנה. שיטה זו הוכיחה עצמה קלינית והיא המקובלת ביותר כיום. משתלי הירך המלאכותיים מחקים את האנטומיה של המפרק המקורי: עלי - כלומר ראש כדורי עשוי מתכת קשיחה; ומכתש - חצי כדור העשוי פוליאתילן קשיח. תהליך השחיקה של המשתלים מן הדור הישן, שהיו עשויים ממתכת ופוליאתילן, גרם נזק ניכר לעצמות הבריאות והביא לכך שהחולים נאלצו לעבור ניתוחים חוזרים להחלפת מפרקים. הניתוחים החוזרים היו מסובכים יותר, והיו להם תוצאות פחות טובות. בה בעת, הניסיון הביא לפיתוח שני סוגי מישתלים מדור חדש העשויים מקרמיקה וממתכת עם ראש כדורי גדול. אלו כמעט ואינם נשחקים ומאפשרים לחולים תנועתיות גדולה יותר ואחוזי הצלחה ניכרים לאורך שנים.

כדי להימנע מנזק עתידי עלה הצורך בפיתוח משתלים המשמרים רקמת עצם רבה. משתלים אלו מורכבים על העצמות הבריאות והמנתח אינו חודר, כפי שהיה נהוג בעבר, לתוך העצם הבריאה. סוג ניתוח זה נקרא "החלפת המשטח המפרקי" - Resurfacing, והוא לא צלח בעבר בגלל טכניקת יצור מיושנת, וחוזר עכשיו לשימוש באנשים צעירים בעלי איכות עצם טובה. ניתוח זה מורכב יותר מניתוח רגיל ובשלב זה תוצאותיו אינן ברורות לאורך זמן.

משתל נוסף "חוסך עצם", הקטן בהרבה מהמשתלים המקובלים, הומצא לראשונה ב-mayo clinic בארצות הברית. ניתוח באמצעותו בוצע עד לשנים האחרונות במרכזים בודדים בעולם עם תוצאות מצוינות, במעקב של כ-20 שנה. משתל זה אמנם חודר מעט אל עצם הירך, אבל מאפשר יציבות מיידית. במידת הצורך, ניתן להוציאו בקלות יחסית, בלי לגרום נזק רב לעצם הירך כאשר מתעורר הצורך בניתוח חוזר.

משתלים קטנים העשויים מחומרים חדשים, העשויים להביא להארכה משמעותית של חיי המשתל, וההתקדמות הניכרת בטכניקת הניתוח מאפשרים כיום לסובלים ממחלות מפרקים לחזור ולקיים אורח חיים פעיל ומלא ולשמור על איכות חייהם, גם בגילאים מתקדמים.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום