חדש במחקר: סרטן ריאה

(0)
לדרג

מחקר קובע: גילוי מוקדם של סרטן ריאה בבדיקת C.T מציל חיים. המשמעות בעתיד: הפחתה ניכרת של שיעור התמותה מהמחלה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר בינלאומי חדש קובע כי בדיקה שנתית באמצעות C.T במינון קרינה נמוך תגלה סרטן ריאה בשלב המוקדם ביותר שלו ב-85% מן החולים בו. עוד קובע המחקר, כי כאשר הגידול שהתגלה בבדיקה מסולק באמצעות ניתוח, 92% מן החולים יחיו למעלה מעשר שנים לאחר הניתוח.

סרטן ריאה הינו הסרטן הקטלני ביותר בעולם המערבי. בישראל מאובחנים מידי שנה כ-1,200 מקרים חדשים של סרטן ריאה, וכמספר הזה מתים מן המחלה מידי שנה. ברוב המקרים המחלה מאובחנת כשהיא כבר בשלביה המאוחרים.

המחקר החדש, שממצאיו התפרסמו ביום חמישי שעבר בכתב העת היוקרתיNew England Journal of Medicine, החל עוד בשנת 1993 על-ידי חוקרים באוניברסיטת קורנל בניו-יורק. הוא הפך להיות מחקר בינלאומי בו השתתפו חוקרים מ-38 מרכזים רפואיים ב-7 מדינות, ונקרא International Early Lung Cancer Action Program. בראש הקבוצה עומדת ד"ר קלאודיה הנשקה מאוניברסיטת קורנל.

המרכז הרפואי הדסה הוא היחיד בישראל המשתתף במחקר זה, שהוא הגדול והממושך ביותר שבדק את היעילות של בדיקת סקר שנתית באמצעות C.T לגילוי מוקדם של סרטן הריאה.

במסגרת המחקר החדש נבדקו 31,567 בני אדם. בדיקות סקר באמצעות C.T שנעשו להם, אבחנו סרטן ריאה ב-484, כאשר אצל 412 מהם היה הסרטן בשלב המוקדם ביותר של המחלה. שמונה מתוכם בחרו שלא לקבל טיפול, וכולם מתו מסרטן בתוך 5 שנים. באף אחד משאר הנבדקים אשר כן טופלו בעקבות הגילוי המוקדם, לא חזרה המחלה עד היום.

בישראל נבדקו כ-1,000 בני אדם, וכ-15 מהם אובחן סרטן ריאה, כאשר ב-85% מהם הוא היה בשלב מוקדם. כל משתתפי המחקר, שהתקיים כאמור בהדסה, אובחנו כחולי סרטן בשלב המוקדם, טופלו בעקבות גילוי המחלה. באיש מהם לא אובחנה חזרה של המחלה עד היום.

כל הנבדקים היו בני 40 ומעלה ובעלי סיכון מוגבר לפתח סרטן ריאה בשל עישון סיגריות, עישון פאסיבי או היחשפות לחומרים מסרטנים במקומות עבודתם.

המחקר בהדסה נעשה ע"י ד"ר דורית שחם ממערך הדימות בבית החולים האוניברסיטאי הדסה עין-כרם, החל משנת 1998. ד"ר שחם היתה ממקימי קבוצת המחקר הבינלאומי I-ELCAP, והיא ממלאת בה תפקיד מרכזי. בין השאר, היא פיתחה אתר אינטרנט המשמש את הקבוצה ללימוד רופאים.

"ממצאי המחקר מספקים הוכחה משכנעת לכך שגילוי מוקדם של סרטן ריאה באמצעות בדיקת סקר ע"י C.T, יכול לתת תקווה למיליוני אנשים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח את המחלה", אומרת ד"ר שחם. "עוד מוכיחים הממצאים שלנו, כי טיפול במחלה לאחר גילויה בשלב המוקדם עשוי להפחית באופן דרמטי את שיעורי התמותה הגבוהים מסרטן הריאה".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום