נושמים בקושי: על אסתמת ילדים

(0)
לדרג

אסתמה היא אחת המחלות הכרוניות השכיחות בקרב ילדים. ד"ר מנסור יאסר מסביר כיצד להתמודד עם המחלה

מאת: ד"ר מנסור יאסר

אסתמה היא מחלה של מערכת הנשימה, המאופיינת בתגובתיות יתר במערכת הנשימה כתוצאה מתהליך דלקתי כרוני. חולי אסתמה חווים החרפה לסירוגין במצב והיצרות במערכת הסימפונות שמובילה את האוויר והחמצן אל הריאות. המחלה מתבטאת בהתקפים חוזרים ונשנים בדרגות חומרה שונות של שיעולים, קשיי נשימה והרגשת מחנק, כמו גם ייצור יתר של ליחה במערכת הנשימה.

אין הוכחות מדעיות חד משמעיות כי מחלת האסתמה היא מחלה העוברת בתורשה, אך למרות זאת קיימות נטיות גנטיות ברורות וקשר משפחתי המעלה משמעותית את הסיכוי ללקות במחלה.

ברוב המקרים, המחלה מופיעה כבר בגיל צעיר וחולפת עד גיל 6-5, כאשר מערכת הנשימה מפותחת יותר, אם כי ישנם מצבים בהם המחלה מופיעה בגיל מאוחר ויכולה להמשיך להתבטא גם בגילאים מבוגרים שיחייבו טיפול רפואי מתמשך לכל החיים.

הסיבות הגורמות להתקפי אסתמה שונות ומגוונות - החל מחשיפה לאבקני פרחים וצמחים שונים, דרך קרדית אבק הבית, וכלה בסיבות פיזיולוגיות מסוימות, כמו מאמץ וחשיפה לאוויר קר.

טיפולים תרופתיים

הטיפול התרופתי במחלת האסתמה נחלק לשלושה חלקים:

1. טיפול במצבי חירום - בדרך כלל על ידי משאפים המכילים תרופות מרחיבות סימפונות, משאפי גז או משאפי אבקה, או במכשיר אינהלציה חשמלי. העיקרון המשותף בכל אחד מהטיפולים הוא שאיפה של תרופה המרחיבה באופן מיידי את הסימפונות, ומאפשרת הקלה נשימתית מיידית אך לטווח קצר.

2. טיפול מונע - מטרת הטיפול לשמור על יציבות מערכת הנשימה, למנוע התקפים ולאפשר ניהול חיים תקינים לחלוטין ללא כל מגבלות פיזיות או אחרות. הטיפול מתבסס על מתן סטרואידים במינון נמוך וקבוע, גם בתקופה בה החולה אינו סובל מתסמינים נשימתיים. גם טיפול זה ניתן באמצעות משאף ייחודי לכך או על ידי מתן תרופה פומית אחרת כגון אנטי לוקוטריאנים (לוקוטריאן הוא אחד החומרים המשתחררים בגוף עם התפרצות התקף האסתמה) יעילות הטיפול תלויה בהקפדה על נטילתה באופן קבוע.

3. במקרים קשים יותר ניתנות תרופות אחרות כגון סטרואידים (דרך הפה או דרך הוריד). קיימת תרופה חדישה הניתנת בהזרקה ישירה המיועדת לחולים קשים במיוחד הנקראת אנטי IGE, גם היא מטפלת בחסימה של אחד הנוגדנים (IGE) הגורמים להתקף.

בניגוד לטיפול במחלות אחרות שהטיפול בהן נעשה בין היתר על ידי מתן תרופה עם מינון קבוע וידוע מראש, הטיפול במחלת האסתמה מתאפיין גם בשימוש במשאפים שונים ודרכי טיפול ייחודיים שיעילותם נקבעת באופן בו משתמשים החולים בתרופה. לכן ישנה חשיבות רבה לטכניקת השימוש במשאפים ובמכשירי השאיפה השונים (מבחינת המינון והתרופה המותאמת לילד).

יצוין כי חשיבותה של הדרכה נכונה של ההורים במתן התרופות לילדיהם, בתחום מחלות הריאה, הוכחה בעבר כמסייעת להטבת מצבם של הילדים החולים.

ד"ר מנסור יאסר - מומחה לרפואת ילדים ומחלות ריאה בילדים.

לפרטים נוספים: כנסו לאתר של המרכז הרפואי, הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה ובפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום