הכן עצמך לחורף

(0)
לדרג

הצטננות ושפעת הן רק חלק מהמחלות העונתיות של החורף. הטיפול בהן משתנה בהתאם לקבוצות החולים: קשישים לעומת ילדים

מאת: המרכז הרפואי הדסה

החורף כבר בפתח, ועמו המחלות העונתיות המוכרות - החל בהצטננות הרגילה ובשפעת, וכלה בסיבוכים חמורים בדרכי הנשימה ובריאות. צרור עצות חשובות שגיבשו מומחי בתי החולים של הדסה בעין כרם ובהר הצופים יעזרו לנו לעבור את החודשים הקרובים בשלום. והפעם על קשישים וילדים.

קשישים: לקבל את החיסון בזמן

אחת הקבוצות הרגישות ביותר לפגעי החורף היא זו של הקשישים. לדברי פרופ' גדעון פרידמן, מנהל היחידה לגריאטריה בהדסה עין כרם, צריכים הקשישים והמטפלים בהם לנקוט במספר פעולות כדי לעבור את החורף בשלום:

חיסונים - הדבר החשוב ביותר הוא לקבל חיסון בזמן - גם את החיסון השנתי נגד שפעת וגם את החיסון נגד דלקת ריאות. חשוב להקפיד לקבל את החיסון נגד שפעת לא יאוחר מסוף חודש נובמבר. מדובר בחיסון בדוק, שאין לו כמעט תופעות לוואי. לעומת זאת, מחלת השפעת עלולה לגרום לסיבוכים בקרב הקשישים, ובמקרים קיצונים אף לגרום למוות. קבלת החיסון מומלצת במיוחד לאוכלוסייה שמעל גיל 65 ולחולים כרוניים. גם כל מי שנמצא במגע קרוב עם קשישים - צוות רפואי, מטפלים בבית ומבקרים - צריך לקבל את החיסון, כי במקרים רבים הם אלה שמביאים את השפעת אל בית הקשיש.

הכנת הבית לחורף - יש להקפיד שבחלל הדירה לא יוצבו מכשולים, כמו חוט מאריך לתנורי חשמל, כדי למנוע נפילות. מרבית התאונות של הקשישים מתרחשות דווקא בבית.

חימום - יש לשמור על טמפרטורת חדר שבה ירגיש הקשיש בנוח - לא חם מדי ולא קר מדי, ולהקפיד על אוורור החדר כדי למנוע הרעלות גז.

תרופות - רצוי להכין מבעוד מועד מלאי מספיק של התרופות הנחוצות, למקרה שבו מזג האוויר לא יאפשר לצאת מן הבית.

ילדים ותינוקות: לחמם את החדר גם בשעות הלילה

ילדים ותינוקות עלולים לסבול מכמה בעיות בתקופת החורף. את הסכנות, ודרכי ההתמודדות איתן, מפרט פרופ' איתן כרם, מנהל מחלקת ילדים בהדסה הר הצופים:

ברונכיוליטיס - מחלה הנגרמת על ידי נגיף ותוקפת אחוז גבוה מאוד של תינוקות עד גיל שנתיים. המחלה עלולה לגרום קשיי נשימה, חום גבוה ונזלת, ואחוז אחד מכלל התינוקות נזקקים לאשפוז בגללה. המחלה מופיעה בעיקר בחודשי החורף ואין לה טיפול ספציפי, אלא טיפול תומך בלבד. בסיכון גבוה לחלות בה נמצאים תינוקות שנולדו פגים, תינוקות עם מערכת חיסון מוחלשת ותינוקות עם בעיות לב. לתינוקות הנמצאים בקבוצת הסיכון מומלץ לתת חיסון מונע, הניתן בזריקה פעם בחודש, במהלך תקופת החורף.

שפעת - השפעת עלולה להדביק אחוז גבוה מאוד מאוכלוסיית הילדים, ואחד הסיבוכים הקשים שלה הוא דלקת ריאות. אם לא מזהים את התפתחות דלקת הריאות בזמן, עלולים להיווצר סיבוכים, כמו דלקת בקרום הריאה או זיהום בדם. קבוצת הסיכון כאן היא כל אותם ילדים עם מחלות בדרכי הנשימה, כמו אסטמה או סיסטיק פיברוזיס, וילדים עם מחלות לב או בעלי מערכת חיסונית מוחלשת. לילדים הנמצאים בקבוצת הסיכון מומלץ לתת חיסון נגד שפעת.

מכות קור - בחורף יש להיזהר מפני מכות קור, בעיקר בקרב תינוקות קטנים עד גיל שישה חודשים. צריך להקפיד לחמם את החדר שבו נמצא התינוק גם בשעות הלילה. מצד שני, יש להיזהר לא לחמם את החדר יותר מדי ולא לכסות את התינוקות יתר על המידה, כדי לא להפריע להם לנשום. בספרות הרפואית מתוארים מקרים של מוות בעריסה המיוחסים לחימום מוגזם של החדר ולכיסוי יתר של התינוקות.

שתייה - בחורף נוטים לשתות פחות. אולם כאשר נמצאים בחדרים מחוממים, יש להקפיד על שתייה מרובה גם בחורף. כן מומלץ לתת לילדים לאכול פרי הדר, המכיל ויטמין C.

הכתבה פורסמה במקור באתר מרכז רפואי הדסה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים ובפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום