16 מיתוסים על סרטן השד

(0)
לדרג

האם לנשים צעירות באמת אין מה לחשוש מהמחלה הממארת? מחקר חדש ומרתק מנפץ כמה מיתוסים אודותיה

מאת: מערכת zap doctors

המרכז לסרטן של אוניברסיטת "מישיגן" בארה"ב פרסם לאחרונה את 16 המיתוסים העממיים המקובלים והשכיחים אודות סרטן השד - וניפץ אותם. ד"ר משה כרמון, כירורג מומחה בסרטן שד, העובד ב"מרכז לכירורגיה" (www.surgicalgroup.co.il) ב"אסותא" ומנהל את מרכז בריאות השד ב"שערי צדק", מסביר מה מקורם.

סרטן השד - לא מה שחשבתם

1. ^^מיתוס:^^ אישה עלולה לחלות בסרטן שד רק אם יש לה היסטוריה משפחתית. מציאות: ל-80-85 אחוז מהנשים החולות בסרטן שד אין היסטוריה משפחתית של המחלה.

2. ^^מיתוס:^^ "אני צעירה מדי, ולכן אני לא צריכה לדאוג לגבי סרטן שד". מציאות: מחלת סרטן השד פוגעת בנשים בכל גיל. המחלה נפוצה יותר בנשים בגיל המעבר, אך 25 אחוז מחולות סרטן השד מאובחנות מתחת לגיל 50.

3. ^^מיתוס:^^ "אם אובחנה אצלי מחלת סרטן שד, המשמעות שאני עומדת למות". מציאות: כיום הטיפול בסרטן שד יעיל ביותר. 85-90% מהנשים זוכות לשעורי הישרדות של 10 שנים לפחות. כאשר המחלה מתגלית בשלב המוקדם ביותר, כ-98 אחוז מהנשים שורדות לפחות 5 שנים וזוכות לשעורי ריפוי גבוהים ביותר.

4. ^^מיתוס:^^ מכיוון שחלפו 5 שנים לאחר גילוי המחלה, בטוח שהמחלה לא תחזור. מציאות: מחלת סרטן שד יכולה לחזור-להישנות, בכל זמן. לרוב, ההישנות מתרחשת במהלך 5 עד 10 השנים הראשונות מאז אבחון המחלה. אצל 75 אחוז מהנשים, ההישנות תתרחש במהלך שש השנים מאז האבחון ואצל 25 אחוז ההישנות תתרחש במהלך 10 שנים מהאבחון.

5. ^^מיתוס:^^ "כימותרפיה תגרום לי לבחילות והקאות כל הזמן". מציאות: כימותרפיה אכן גורמת לבחילות והקאות, אך ב-10 השנים האחרונות פותחו תרופות חדשות שמפחיתות מאד את תופעת הבחילות וההקאות.

6. ^^מיתוס:^^ "אם יש לי גוש בשד בטוח שמדובר בסרטן". מציאות: רוב הגושים הנמושים בשד אינם סרטניים. אלו יכולים להיות ציסטות או גושים שפירים אחרים. יחד עם זאת, חשוב לברר יסודית את טיבו של כל גוש ולשלול אפשרות של גידול סרטני.

7. ^^מיתוס:^^ "צמחי מרפא ותוספי מזון יכולים לסייע בטיפול בסרטן שד". מציאות: אין הוכחה מדעית מבוססת שצמחי מרפא, תוספי מזון, או טיפולים אלטרנטיביים יכולים לרפא סרטן שד.

8. ^^מיתוס:^^ "אני אוכלת אוכל בריא וזה מחסן אותי מפני סרטן שד". מציאות: לתזונה יש תפקיד בהתפתחות סרטן אך לא כגורם בודד. אין מזון מסוים או ויטמין שיכולים למנוע סרטן שד. שמרי על תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת מגוון מרכיבי המזון.

9. ^^מיתוס:^^ "תוצאות בדיקת הממוגרפיה שלי היו תקינות, לכן אני לא צריכה לדאוג לגבי סרטן שד". מציאות: בדיקת ממוגרפיה אכן מצליחה לגלות את רוב הגידולים בשד, אך היא מהווה רק חלק מאמצעי הגילוי המוקדם. בנוסף, מומלץ לעבור בדיקת שד ידנית על ידי כירורג שד כל שנה. במידה וחשת בשינוי כלשהו בין הבדיקות, חשוב לפנות לרופא בהקדם.

10. ^^מיתוס:^^ "לאחר שביצעתי בדיקת ממוגרפיה נקראתי שוב לצורך הסתכלות נוספת, אני מבינה שמשמעות הדבר שאובחן אצלי סרטן". מציאות: הסתכלות נוספת נדרשת לעיתים לאחר שיש ממצא של הצללה בצילום שיכול להיות ציסטה בלבד, או פגם כלשהו באיכות הצילום שהתקבל.

11. ^^מיתוס:^^ "ממוגרפיה זו בדיקה הגורמת לכאב". מציאות: ממוגרפיה אינה בדיקה נוחה או נעימה. אך אין סיבה שתגרום לכאב חזק. מרבית הנשים מדווחות שלא סבלו כאבים בזמן הבדיקה. מומלץ לנשים לפני גיל המעבר לקבוע את מועד הבדיקה בשבועיים הראשונים של המחזור החודשי, כאשר השדיים פחות רגישים. אם את מרגישה כאב בזמן הבדיקה, דווחי על כך לטכנאית המבצעת. ניתן להפחית את מידת הלחץ על השד במהלך הבדיקה.

12. ^^מיתוס:^^ "אם אני עוברת ביופסיה, ייתכן והמנתח ימשיך לניתוח מלא להסרת השד מבלי לומר לי". מציאות: לפני שתעברי ביופסיה תחתמי על מסמך של "הסכמה מדעת" שמסביר במדויק את התהליך שתעברי. בעבר הרחוק היה מקובל שבזמן הניתוח נלקחת ביופסיה שנבדקה מיידית, ואם נמצא חשד לסרטן, בוצעה מיידית כריתה מלאה של השד. כיום אין הליך כזה. לכל שלב נדרשת הסכמה מדעת מראש.

13. ^^מיתוס:^^ "אני מרגישה כאב באזור הגוש שבשד, לכן זה בוודאי אינו סרטן מפני שידוע שגושים סרטניים בשד אינם כואבים". מציאות: לרוב סרטן שד אינו גורם כאב, אך הימצאות כאב אינה שוללת הימצאות סרטן. לכן, כל גוש צריך להיבדק ביסודיות".

14. ^^מיתוס:^^ "אם במהלך הניתוח נחשף אזור הגידול, הדבר יגרום להתפשטות הסרטן בגוף". מציאות: ניתוח לא יגרום להתפשטות הסרטן בגוף.

15. ^^מיתוס:^^ "טיפול בהקרנות מסוכן ויגרום לי לכוויות בלב, בצלעות ובריאות". מציאות: לאור שיפור משמעותי בטכנולוגיה, הטיפול בהקרנות כיום בטוח ויעיל לטיפול בסרטן שד וכרוך בפחות תופעות לוואי ממה שהיה מקובל בעבר. השיטות הנהוגות כיום מפחיתות למינימום את החשיפה של הלב, הצלעות והריאות לקרינה.

16. ^^מיתוס:^^ "השתתפות במחקר קליני טובה לאחרים, אך לא עבורי". מציאות: במחקר קליני מתאפשר טיפול ברמה גבוהה ואיכותית לכל משתתפת. כל משתתפת במחקר קליני תקבל לפחות את הטיפול הסטנדרטי, כאשר חלק מהמשתתפות תקבלנה בנוסף טיפול חדש או תרופה חדשה או משטר טיפול חדש בתרופה קיימת.

המיתוסים תורגמו על ידי האגודה למלחמה בסרטן מתוך האתר: www.montereyherald.com.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום