סרטן השד: סיבה לדאגה

(0)
לדרג

סקר מגלה: 63% מהנשים חושבות שלרוב חולות סרטן השד יש רקע משפחתי, וזאת למרות שהמציאות שונה. בורות מסוכנת

מאת: עופר מאיר

שני שלישים (63%) מהנשים בישראל חושבות, בטעות, כי לרוב חולות סרטן השד יש היסטוריה משפחתית (כמו אם שחלתה או אחות שלקתה במחלה), בעוד שבפועל, למרבית הנשים (70%) שהמחלה מתגלה בגופן, אין כל גורמי סיכון ידועים. כך עולה מסקר שביצע "המרכז לכירורגיה" (www.surgicalgroup.co.il) לרגל חודש המודעות לסרטן השד.

הסקר נערך בימים האחרונים על ידי מכון המחקר "שילוב", ובוצע בקרב 194 נשים, המהוות מדגם מייצג של אוכלוסיית הנשים היהודית דוברת עברית (בגילאי 30 ומעלה) בישראל.

ד"ר משה כרמון, כירורג מומחה לסרטן שד ב"מרכז לכירורגיה" בבית החולים "אסותא" ומנהל מרכז בריאות השד במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים, שהציג את הנתונים במסיבת העיתונאים השנתית של האגודה למלחמה בסרטן שנערכה אתמול (שלישי) אמר בתגובה לממצאים, כי "תפיסה שגויה זו גורמת לנשים רבות שלא לערוך בדיקות ממוגרפיה לגילוי מוקדם של המחלה".

מהסקר עולה עוד, כי רק קצת יותר משליש מהנשים (36%), ידעו שכאשר מגלים את סרטן השד בשלביו המוקדמים, סיכויי הריפוי שלו יכולים להגיע עד ל-90%.

נתונים נוספים: 14% מהנשים כלל לא ידעו מהם סיכויי הריפוי של המחלה; חמישית (22%) סברו כי הסיכויים עומדים על 80%; 12% חשבו כי סיכויי ההחלמה הם 70% או פחות; ואילו 14% היו אופטימיות מאוד, וציינו כי סיכויי ההחלמה בגילוי מוקדם עומדים על לא פחות מ-100%.

תמונה חיובית יותר

ומה באשר לביצוע בדיקות תקופתיות לגילוי מוקדם של סרטן השד? כאן התמונה כבר חיובית יותר. 80% מהנשים בשנות ה-50 לחייהן ו-86% מהנשים בגיל 60 ומעלה מבצעות בדיקות תקופתיות לגילוי מוקדם של סרטן השד.

רובן (54% בשנות ה-50 ו-63% בגילאי 60 ומעלה) מבצעות בדיקת ממוגרפיה; כשישית מהן (17% ו-14%, בהתאמה) נוהגות להיבדק על ידי רופא; והשאר נוהגות לבדוק את עצמן או לבצע בדיקת אולטרסאונד.

על פי המלצות משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, כל אשה מעל גיל 50 צריכה לבצע ממוגרפיה לפחות אחת לשנתיים, ואשה שיש לה גורמי סיכון (כמו סיפור משפחתי, נשאות למוטציה וכדומה) גם לפני גיל זה. חרף זאת, מתברר כי 67% מהנשים בשנות ה-40 לחייהן עורכות בדיקות תקופתיות, ואפילו 37% מהנשים בשנות ה-30 נבדקות.

"מאמצי הגופים הפעילים במלחמה בסרטן בישראל לקידום מעקב לגילוי מוקדם של סרטן השד נושאים פירות מרשימים, והסקר שערכנו מראה שיפור משמעותי יחסית לשנים עברו", אמר ד"ר כרמון במסיבת העיתונאים. "אך עדיין יש לאן לשאוף במאמצים להגביר את המודעות למחלה ולגרום לכמה שיותר נשים להיבדק ולהביא לגילוי מוקדם שיכול להציל חיים".

"כמעט 40% מהנשים מעל גיל 50 אינן עוברות ממוגרפיה", ציין כרמון, "שהיא הכלי המרכזי והיעיל ביותר לגילוי מוקדם של המחלה. בנוסף, למרות שמעקב מומלץ החל מגיל 30 וכרבע מהגידולים מופיעים בגילאים שמתחת ל-50 שנה - רק כ-51% מהנשים בקבוצת גיל זו דווחו בסקר על היותן במעקב שגרתי".

"המצב בישראל טוב מאשר במדינות מערביות רבות אחרות", הוסיף, "ואני ממליץ לנשים להיות בבדיקות במרכזים ייעודיים לבדיקות סקר לגילוי מוקדם ולטיפול עם צוותים רב- תחומיים. מרכזי שד קיימים בכל עיר בארץ והם נגישים לציבור. מחקרים שנערכו בארץ הראו עלייה משמעותית בשיעור האבחון המוקדם בקרב נשים שהשתתפו באחת מתוכניות המעקב".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום