מדור טיפים מס' 29

(0)
לדרג

איך לעבור את החגים בשלום, כולל הצום ביום כיפור, וכיצד לשמור על צוואר צעיר - כל הטיפים החדשים

מאת: מערכת zap doctors
איך לעבור את עונת החגים בשלום?

חגי תשרי סוחפים אותנו לימי חופש כמעט מוחלטים ולפרץ רגשות של חגיגיות, משפחתיות ומסורתיות. כל אלה גוררים אחריהם (איך לא?) ארוחות משפחתיות גדושות ודשנות, פיקניקים ומנגלים בחיק הטבע ועוד.

לדברי ד"ר בני נגריס, מומחה אף אוזן גרון, המשמש כמנהל השרות האודיולוגי במחלקת אף אוזן גרון בבית חולים בילינסון, ארוחות החג, השופעות מאכלים ותבשילים שאנו לא רגילים לאכול ביום-יום, עלולות להשפיע על מערכת העיכול והגרון ולגרום לתוצאות בלתי צפויות.

על מנת למנוע מראש בעיות כאלה ואחרות, נותן ד"ר נגריס מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור את החג בשלום:

מומלץ להימנע מאכילת מאכלים כבדים, רוויים בשמן או בתבלינים חריפים. אלה גורמים לחומציות בקיבה, אשר עולה לאזור מיתרי הקול ומגבירה את הצטברות הליחה, מה שעלול להביא לבסוף אף להצטרדות.

על שולחן ארוחת החג תמיד יהיה בקבוק יין טוב, אך מומלץ להמעיט בשתיית אלכוהול. בנוסף לגירוי מיתרי הקול ורירית הקיבה, אלכוהול גורם להרפיית שוער הושט התחתון וכתוצאה מכך מיצי קיבה, שהינם חומציים, יכולים לעלות ולהגיע אף למיתרי הקול ולגרות אותם. התופעה תתבטא בכחכוח ו/או צרידות.

למי שצם ביום כיפור, מומלץ מספר ימים לפני הצום להימנע מאכילת בוטנים, חמוצים ומזון אחר המגביר חומציות בקיבה, כגון פרי הדר ובמיוחד לימון. כמו כן, בסעודה מפסקת יש להימנע ממשקאות אלכוהוליים ומשקאות עם צבע מאכל.

הדבש, המהווה מרכיב עיקרי בארוחת ראש השנה, עלול לגרום לחומציות בקיבה בגלל רמת הסוכר הגבוהה שבו.

יש להיזהר מעצמות דגים שעלולות להיתקע בגרון במיוחד בקרב ילדים או מבוגרים עם פלטות בשיניים שמטשטשות את הרגישות לגופים זרים וחדים באזור החיך.

מומלץ להגיע לארוחות עם ביגוד נוח ולא צמוד מאוד ולוחץ כמו צווארונים צרים וגבוהים, משום שהם מקשים על ניקוז הדם בוורידי הצוואר ומגבירים את זרימת הדם בתיבת הקול. עדיף להימנע גם מלבישת חגורות הדוקות או מחוכים המקשים על זרימת הדם.

טיפים בנושא צום יום הכיפורים

1. צום יום הכיפורים הינו אירוע דתי, אשר מאפשר למשך יממה להימנע מהעיסוק האינסופי באוכל ולהתמקד ברוח. אין צורך להימנע לגמרי מתחושת הקושי הנלווית לצום בשעותיו האחרונות ולעיתים קרובות דווקא נסיונות אלה תורמים יותר לקושי מהקלה.

^^לקראת הצום:^^

2. ביום תחילת הצום מומלץ שלא לאכול כמויות גדולות. ארוחות גדולות מדי אינן מקלות על הצום, נהפוך הוא - יכולות להכביד. גופנו יכול לאחסן כמות מוגבלת של פחמימות והעודף הופך לשומן אשר אין לו תרומה להקלת הצום אלא דווקא לעודף משקל.

3. רצוי לחלק את הארוחות ל-3-4 במהלך יום זה.

4. רצוי לא להרבות בתבלינים.

5. במשך היום ובעיקר בארוחה המפסקת מומלץ לאכול פחמימות מורכבות כדוגמת פסטה, אורז מלא, כוסמת, קטניות ו/או בטטה. פחמימות אלו מקטינות את הפרשת האינסולין ותחושת הרעב העלולה להופיע בעקבות ארוחות עתירות פחמימות פשוטות.

6. חשוב לכלול חלבון כלשהו ושמן בכמות מוגבלת בכל אחת מהארוחות.

7. מומלץ להימנע מאלכוהול.

8. מומלץ להפחית את כמויות הקופאין כבר יומיים-שלושה לפני הצום כדי למנוע כאבי ראש.

^^שבירת הצום: חשוב שיעשה בהדרגה ומתינות^^

9. בשלב ראשון - חשוב לשתות נוזלים עם פחמימות זמינות כדוגמת שתייה ממותקת עם פרי ו/או כעכים/ביסקוויטים וכדומה.

10. בהמשך רצוי לאכול ארוחה קלה כדוגמת ארוחת בוקר.
הארוחה המפסקת וזו של הפסקת הצום אינן צריכות לספק את כמויות האנרגיה ורכיבי המזון שנגרעו במהלך הצום. כאמור, ארוחות גדולות אינן בריאות ותוצאותיהן הן הפוכות.

פורסם במקור באתר של המרכז הרפואי הדסה.

כיצד נשמור על צוואר צעיר

צוואר ארוך, חלק, מתוח ונטול קמטים הוא מהמאפיינים החשובים ביותר של מראה צעיר ורענן.

מאפיין חשוב ביותר הוא ההפרדה החדה והברורה בין הצוואר וקו הלסת: קו הלסת מוגדר היטב והוא פוגש את הצוואר בזוית של 90 מעלות. המנתח הפלסטי ד"ר נמרוד פרידמן, הבעלים של "בית סיבל" - הבית לרפואה פלסטית ואסתטית, מסביר כיצד נוכל לשמור על צוואר צעיר.

- שמירה על יציבה נכונה: התעמלות נכונה תשמור על הצוואר והראש זקופים.

- שמירה על משקל הגוף: עליה בכמות השומן בגוף תורמת לעיבוי הצוואר וטשטוש קוויו הברורים.

- שמירה על העור: הימנעות מחשיפה לשמש, שימוש בקרמים הנכונים להזנת העור.

- מזותרפיה: החדרת חומצה היאלורונית דרך העור להעלאת הלחות הפנימית שלו ושיפור תפקוד העור.

- בוטוקוס: הרפיית השרירים שמושכים מטה את רקמות הצוואר ומחצית הפנים התחתונה תמנע את רצועות העור האורכיות שמצדי קנה הנשימה ותאט את צניחת הלחיים מטה.

^^איך נחזיר עטרה ליושנה^^

- בוטוקס: במקרים בהם השינויים בצוואר אינם קשים יכולה הזרקת בוטוקס להשיג שיפור מדהים. קפלי העור שנוצרו בגלל פעולת השרירים וטשטוש קו הלסת שנוצר בגלל משיכת הלחיים מטה ע"י השרירים ישתפרו כבר לאחר טיפול בודד.

- שאיבת שומן בצוואר: תסיר את עודפי השומן שהצטברו, אולם חשוב להיזהר משאיבת יתר אשר תיצור צוואר שדוף ובעל מראה חולני.

- ניתוח מתיחת צוואר: לרוב יש לשלב ניתוח זה יחד עם ניתוח הרמת פנים. בניתוחים אלו ניתן להדגיש את הצוואר ואת קו הלסת ולצור מחדש את הזוית הישרה בין הצוואר ללסת. ניתוח נכון הוא ניתוח אשר פונה לבעיות האנטומיות שנוצרו בתהליך ההזדקנות, כפי שתוארו קודם לכן, ומתקן אותן. ניתוח בו מתבצעת רק מתיחה של העור לא ייתן תוצאה טבעית לאורך זמן.

בואו לדבר על זה בפורום באף אוזן גורן, בפורום הרזייה ללא דיאטה ובפורום כירוגיה פלסטית ואסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום