להוציא את הערמונית מהאש

(0)
לדרג

לרגל הגעת החגים: מחקר חדש קובע כי מיץ רימונים עשוי למנוע הישנות של סרטן הערמונית

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש של המחלקה האורולוגית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה, בארצות הברית, קבע כי מיץ רימונים עשוי לעכב הישנות סרטן הערמונית. המחקר בדק מתן מיץ רימונים לגברים שחלו בסרטן הערמונית לצד הטיפול שניתן להם בניתוח או בהקרנות. גברים אלו היו במעקב רפואי של בדיקת הסמן (Prostate Specific Antigen), בדיקת דם שנועדה לבדוק את רמת ה-PSA, שהוא חלבון המיוצר על ידי בלוטת הערמונית. בבדיקה נמצא כי, אצל הגברים ששתו את מיץ הרימונים, אכן רמת ה-PSA נשארה נמוכה למשך זמן ארוך יותר, מאלו שלא שתו את המיץ. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי, המחקר הקליני של הסרטן.

לדברי פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, "תוצאות מחקר זה, העוסק ביכולתם האפשרית של מרכיבים נוגדי חמצון במיץ הרימונים למנוע התפתחותם של גדולים סרטניים, או לצמצם גידולים קיימים, מחזקות ידע ההולך ומצטבר בידי אנשי המדע המוכיח כי למרכיבי התזונה השפעה על התפתחות סוגי סרטן שונים. מחקר זה מצטרף אל מחקרים קודמים אשר הוכיחו באופן חד משמעי כי צריכת ירקות ופירות המכילים חומרים נוגדי חמצון יכולה לסייע בעיכוב התפתחות מחלת הסרטן. על הציבור לאמץ תזונה עשירה בירקות כחלק מאורח חיים בריא הכולל תזונה מופחתת קלוריות ודלת שומן כדרך יעילה ומוכחת להפחתת הסיכון לחלות בסרטן ומומלץ להקפיד על כך גם במהלך ארוחות החג".

מחקר נוסף שתוצאותיו פורסמו על ידי אוניברסיטת ויסקונסין בארצות הברית בשנה שעברה קבע גם הוא כי מיץ רימונים עשוי למנוע סרטן הערמונית. במהלך המחקר בדקו החוקרים במעבדה את השפעתו של מיץ הרימונים על תאים אנושיים של סרטן הערמונית, אשר הוזרקו לעכברים. החוקרים מצאו כי ככל שהתאים מקבלים כמות גבוהה יותר של תמצית מיץ רימונים כך נהרסים יותר תאי סרטן. המחקר פורסם באתר האינטרנט של אוניברסיטת ויסקונסין.

ירקות ופירות נוגדי חמצון

ירקות ופירות שצבעם צהוב: פלפל צהוב, תירס, מלון ומנגו.

ירקות ופירות שצבעם אדום: עגבנייה, פלפל אדום, גמבה, צנון, צנונית, תפוח, תות, אבטיח, אשכולית אדומה, ענבים אדומים, רימון.

ירקות ופירות שצבעם כתום: פלפל כתום, גזר, דלעת, בטטה, דלורית, תפוז, אפרסמון וקלמנטינה.

ירקות ופירות שצבעם ירוק: ברוקולי, קולורבי, ענבים ירוקים.

סרטן הערמונית - ישראל 2006

סרטן הערמונית הינה מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, המעודכנים להיום, התגלו בשנה האחרונה 2,250 מקרים חדשים של סרטן הערמונית וכ-380 גברים מתו מהמחלה. גיל מבוגר ומוצא מגבירים את אחוזי השכיחות. היסטוריה משפחתית הקובעת כי גברים שלהם אב שחלה, נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לחלות בסרטן מסוג זה. כמו כן, תזונה לא בריאה, שתיית אלכוהול, עישון והשמנת יתר חשודים כמגבירי שכיחות אפשריים, אולם דרושים עוד מחקרים נוספים על מנת לחזק קביעה זו. שיעורי התחלואה בסרטן הערמונית נמצאים בעלייה מתמדת בעשור האחרון, וככל שעולה הגיל כך עולה הסיכון לחלות בו.

דרכי אבחון סרטן הערמונית

בדיקה רקטלית - במהלכה מחדיר הרופא לפי הטבעת אצבע עטויה בכפפת גומי, כדי לחוש את גודלה ואת מוצקותה של בלוטת הערמונית, בדיקת PSA, בדיקת דם שנועדה לבדוק את רמת ה-PSA, שהוא חלבון המיוצר על ידי בלוטת הערמונית, סריקה על ידי אולטרה-סאונד טרנס-רקטלי, במהלכה גליל קטן, אשר מכיל מתמר המשדר גלי קול, מוחדר דרך פי הטבעת.

בדיקת האולטרה-סאונד נותנת תמונה של בלוטת הערמונית ומאפשרת לרופא לראות אם ישנם אזורים שאינם תקינים בבלוטה. הבדיקה אינה מכאיבה ונמשכת כחצי שעה. כמו כן, ייתכן ותבוצע ביופסיה, בדרך כלל, בהנחיית אולטרה-סאונד טרנס-רקטלי, על ידי החדרת מחט מיוחדת בעלת קוטר קטן, לכיוון הערמונית דרך פי הטבעת (רקטום). לרוב, נלקחות כשש ביופסיות באותה בדיקה. הביופסיה מבוצעת במהירות ורוב הגברים מדווחים על אי נוחות קלה בלבד. פיסות הרקמה נבחנות במיקרוסקופ על ידי פתולוג, והאבחנה לקיומו של סרטן הערמונית נקבעת אך ורק על סמך תוצאות בדיקת הרקמות שהוצאו בביופסיה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום