מלאים כרימון

(0)
לדרג

מחקרים תומכים בהנחה כי הרימון הוא פרי בעל סגולות ריפוי מיוחדות. ד"ר מיכל לזרוביץ על ערכיו התזונתיים

מאת: ד"ר מיכל לזרוביץ, אחות מוסמכת ונטורופתית, N.D, M.H.A

הרימון הוא אחד מהסמלים של סעודת ראש השנה: "יהי רצון שנהיה מלאים מצוות כרימון...", מסמל התחלות חדשות. הרימון פופלארי במיוחד בחודש תשרי, אך כפי שנראה בהמשך כדאי לאמצו בכל ימות השנה בגלל ערכיו התזונתיים וסגולות המרפא שבו.

הרימון נמנה על שבעת המינים בהם התברכה ארצנו, הוא מומלץ בגלל טעמו הנפלא והעסיסי, אך יותר מכל בשל העובדה כי הוא הפרי המכיל את הכמות הרבה של נוגדי החמצון.

נוגדי החמצון (אלו "החבר'ה הטובים" הנלחמים ברדיקלים החופשיים) מסוג פוליפנולים, כגון אנתוציאנינים המקנים לו את צבעו האדום העז וטנינים, ברזל, ויטמינים ומינרלים - כל המרכיבים הללו מספקים לו סגולות מרשימות.

מוצא עץ הרימון מפרס. בעת העתיקה נחשב הרימון כפרי קדוש וציוריו עיטרו את המקדשים השונים. המצרים נהגו לרקוח מקליפותיו תרופה כנגד תולעי המעי. ידוע גם כי הניחו רימונים בתוך קברי המתים כדי שיזונו מהם בעולם הבא.

^^ואם נלך למקורות היהודיים:^^

בתרבות המקראית נחשב הרימון לסמל של חוכמה ושפע.
עמודי מקדש שלמה המלך ואף אפוד הכוהנים קושטו בציורי הרימונים בשל יופיו המלכותי.
הרמב"ם ציין אותו כבעל יכולת איחוי פצעים.
מסמל ריבוי מצוות - מסמלי סעודת ראש השנה.

^^ואם נדלג מהתקופה המקראית ונעבור לרפואה העממית:^^
השימוש העיקרי - מסלק תולעי מעיים מהגוף, בעיקר תולעי סרט.
מקור לברזל המומלץ ללוקים באנמיה; גם הרפואה הסינית רואה בו פרי מחזק דם בגלל צבעו.
מטפל בגודש בכבד.
מטפל בדלקת מפרקים.
מפחית כאבי ראש שלאחר שיכרות (הנג אובר).

כאמור, מיץ הרימון מכיל את הכמות הגדולה ביותר של נוגדי חמצון גם בהשוואה למיצים אחרים, כגון יין אדום ותה ירוק. סגולות אלו על פי מחקרים מהשנים האחרונות מעידות כי הוא כלי נשק יעיל במיוחד במניעה ובטיפול במחלות שונות. עיקר המחקרים שנעשו בנושא זה נערכו על ידי קבוצת חוקרים מהטכניון אשר בראשם עומד פרופ' מיכאל אבירם.

האם הכתר אשר על ראש הרימון מוצדק? כנראה שכן. נראה כי סגולות הרימון, לפחות על פי מחקרים אחרונים, מעידות כי הוא יעיל למצבים הבאים: הורדת לחץ דם, נסיגת טרשת עורקים, מניעת סרטן הערמונית וסרטן השד, טיפול הורמונלי בגיל המעבר (בגלל היותו מכיל פיטואסטרוגנים) וטיפול בבעיות זיקפה.

רימון בשירות העור

בחרתי בכתבה זו להתמקד בהשפעת הרימון על העור. יש הטוענים כי מיץ הרימונים מצויין להחלקת קמטים. בהיותו נוגד חמצון יעיל הוא נלחם ברדיקלים החופשיים התוקפים את העור.

נזקי הרדיקלים החופשיים מתבטאים בעור חסר חיות, יבש וחסר אלסטיות. סימנים אלו יגרמו להזדקנות מוקדמת של העור.

במחקר שהתבצע השנה באוניברסיטת מישיגן והתפרסם ב- J Ethnopharmacol נמצא, כי להפקת מיצוי מימי מקליפת הרימון יש פוטנציאל לשיקום העור, זאת בשל יכולתו לחדש את הדרמיס (השכבה הפנימית של העור). שיקום העור נגרם בעקבות הגירוי של מיצוי הרימון את יצירת הפרוקולגן.

פעילות נוספת של מיצוי הרימון היא דיכוי האנזימים מפרקי המשתית (אלו אותם האנזימים המפרקים חלבון או באופן ספציפי יותר קולגן, נקראים - matrix metalloproteinase). עצם דיכוי אנזימים מפרקי חלבון או קולגן מאפשר חידוש הדרמיס ושיקום העור.

מחקר זה גם הצביע על כך כי שמן זרעי הרימון (בניגוד למיצוי המימי) מעודד חידוש האפידרמיס, שהוא השכבה העליונה של העור בגלל ריבוי תאי הקרטינוציטים (תאי העור). מעבר לכך הרימון הוא חומר גלם בתעשיית הקוסמטיקה, מאחר שהוא גורם ללחלוח העור ובעל יכולת להבהיר את העור (כמו הלימון). דרגת החומציות של הרימון גבוהה מזו של עור הגוף, ולכן הוא מנטרל את התפתחות החיידקים ויעיל למטרות ניקוי העור.

ניתן להכין פילינג גרגרי רימון בעזרת חצי כוס מיץ רימונים, שלוש כפיות דבש ושתי כפות שקדים טחונים. מערבבים את החומרים, מניחים על עור הפנים ומעסים בעדינות. התהליך עוזר בהסרת שכבת התאים המתים מהשכבה העליונה של העור. הוספה של הדבש לפילינג הופכת אותו לצמיגי יותר.

הנחיות לשימוש מיץ רימונים

- הדרך המקובלת ליהנות מהרימון היא לאוכלו גרגר אחר גרגר, ניתן כמובן לקבל מיץ סחוט ישר מהפרי.

- את הרימונים אפשר לקנות בעונה ולשמור בקירור עד לחצי שנה.

- איך לפרקו? מגלגלים את הרימון השלם עם מעט לחץ על משטח העבודה. חוצים אותו לרוחבו בעזרת סכין, מעל לקערה יש לתת מכות קלות בעזרת כף עץ על גבי אחד החצאים. דרך נפלאה לגרום לגרגרים לנשור בקלילות לקערה.

- הכמות המומלצת לצריכה יומית של מיץ רימונים היא כוס ליום. הסובלים מבעיות במערכת העיכול (כגון פוליפים, דלקות, חסימת מעיים) או מעצירות כרונית מומלץ להפחית בצריכת הגרעינים, אך אין בעיה עם שתיית המיץ.

לסיכום: המחקרים האחרונים תומכים ברימון כפרי בעל סגולות ריפוי ומעידים כי הכתר שעל ראשו מוצדק.

ואם זה לא מספיק, הרימון נחשב גם כמאכל מעורר תשוקה מינית, אז למה לא לנסותו בארוחה רומנטית?

אז שתהיה לכולנו שנה נהדרת והפעם תקפידו לשתות מיץ רימונים.

ד"ר מיכל לזרוביץ מנהלת שני פורומים באתר דוקטורס - פורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית ופורום אנטי אייג'ינג ועיכוב תהליכי גיל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום