מתוק יום הדבש

(0)
לדרג

בריא ולא רק מתוק; מרפא ולא רק מזין; פונקציונלי ולא רק אסתטי - כל היתרונות בצריכת דבש

מאת: ד"ר מיכל לזרוביץ, אחות מוסמכת ונטורופתית, N.D, M.H.A

בעת העתיקה נחשב הדבש כמתת האל; חשבו כי השמים ממטירים את הדבש והדבורים אוספים אותו. אבל זמן רב כבר יודעים כי הדבש עשוי מצוף של פרחים, ואינו מכיל מרכיב כלשהו של דבורים.

יש אנשים המודעים לכך כי סוכר לבן איננו נמנה על המזונות הבריאים ביותר ונוטים להחליפו בקלות בדבש. אך יש לדעת כי בדבש יש יותר קלוריות מאשר בסוכר לבן. הוא גם יותר מתוק ונספג במהירות למחזור הדם. הדבש הוא אחד המקורות לסוכרים ומשמש כממתיק טבעי. אין להגזים באכילתו ומומלץ שדבש לא יהווה יותר מ-10% מכלל הפחמימות ליום. עם זאת, בניגוד לסוכר הלבן הוא מכיל מינרלים, אנזימים וויטמינים (במיוחד מקבוצת ויטמיני B) ואיננו גורם לעששת.

בכלל, ככל שצבעו של הדבש כהה יותר, כך עולה רמת נוגדי החמצון (אנטי אוקסידנטים) בדם. הדבש איננו מתקלקל מהר ויש לו בדרך כלל חיי מדף ארוכים.

הדבש נמצא בשימוש הרפואה העממית כבר אלפי שנים, עוד מהעת העתיקה. ידוע כי נוצל בימי קדם לשימור פירות ובשר ולחניטה של נפטרים. המצרים הכינו מהדבש חניטה לנפטרים והורדוס נהג לחנוט בדבש את אנשיו. ביוון וברומא נהגו להכין יין מדבש שהותסס על ידי מים.

מספר שימושים וסגולות בריאותיות

א. הדבש מוכר כטיפול מחטא, אנטי דלקתי ואנטי בקטריאלי (חיידקי). ההסבר לכך הוא כי הלחץ האוסמוטי של הדבש גבוה בגלל תכולת הסוכרים הגבוהה שבו (כ-85%). בצורה זו האינטראקציה בין מולקולות הסוכר והמים איננה מאפשרת זמינות למולקולות המים לאפשר התרבות של חיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים. בנוסף לכך ה-pH של הדבש חומצי, וכך מעכב התפתחות מיקרואורגניזמים שזקוקים ל-pH בסיסי יותר.

לטיפול בדלקות והתקררות ניתן לרסק כ-10 שיני שום מקולפים (נחשב כאנטיביוטיקה טבעית) ולהוסיף 6 כפות דבש טהור, לערבב ולאחסן בכלי מתאים. במקרה של דלקת או התקררות מומלץ לבלוע 2 כפיות ליום.

ב. "חבישה ביולוגית" - נהוג למרוח דבש על כוויות ופצעים (כדוגמת פצעי לחץ) וכיסוי האיזור הנגוע בגאזה. שימושו בחבישת פצעים נובעת בשל יכולתו לקטול את החיידקים ויכולת ספיחת המים שבו (תכונה היגרוסקופית). ניתן לערבב דבש עם אלוורה בכמויות שוות ולמרוח על הכוייה במשך מספר שעות.

ג. הדבש מאזן את הכבד, מנטרל רעלנים מהגוף ומקל על כאבים. יש הטוענים כי הוא גם יעיל בטיפולי כיב של הקיבה (הנגרמים על ידי החיידק הליקובקטר פילורי), אפטות בחלל הפה, עצירות, טיפול במחלות עור הנגרמות על ידי פטריות ויתר לחץ דם. יש המוסיפים דבש לאינהלציה לטיפול במחלות דרכי הנשימה.

למי שסובל מבעיות עצירות ועיכול מומלץ לערבב 2 כפיות דבש עם מעט מים פושרים ולבלוע בבוקר, על קיבה ריקה.

ד. בעל סגולות יופי ומרכיב בתכשירי קוסמטיקה, שמטרתם טיפול בפצעי בגרות, ניקוי העור, מניעה וטיפול בקמטים (ראה/י למטה מסיכה ופורמולה להזנת העור).

באופן רגיל ניתן לדלל כפית עד שלוש כפיות של דבש עם מים חמימים או לערבב עם מזון על מנת להפחית את השפעתו החזקה. ברפואה ההודית יש טענה כי סגולותיו נעלמים כאשר מחממים אותו.

האם תוספי תזונה, כגון מוצרי כוורת שונים יכולים להוות תחליף לדבש?

בהחלט שכן, כך למשל תוספת של גרגרי פולן לארוחה תורמת למצבים שונים בהם הגוף מתאושש אחרי מחלה ממושכת, יעיל גם לעירנות ובריאות כללית. יש הקוראים לפולן "המזון המושלם", בגלל שהוא מכיל חומצות אמינו (חלבונים), מינרלים, ויטמינים. אפשר להשיגו בבתי טבע בצורת גרגרים יבשים או מהול בדבש.

פרופוליס - מוצר כוורת נוסף (נוצר מעירוב של שרפים, נוזלי תפרחות וחלקי פירות ומיצי הדבורה). גם הוא מתאפיין בפעילות אנטי חיידקית ואנטי פטרייתית. בבתי טבע מופיע בסוכריות, טבליות וכמוסות, משחות וכו'.

ומה בשביל עור בריא ויופי?

מסיכה עשירה להזנת העור: 1 כף דבש אורגני, 1 כף קמח שיבולת שועל, מים מינרלים, 2 כפות קרם טבעי או יוגורט, בננה קטנה, טיפת שמן אתרי לוודר וסנדלווד.

יש למעוך את הבננה עם מזלג, להוסיף את הקרם או היוגורט, הדבש והקמח. לאחר מכן יש להוסיף את המים ולבחוש היטב ולצרף את השמנים האתרים. בנוסף, למרוח את המסיכה על פנים נקיות ולשהות במשך כחצי שעה ולהתענג על כל רגע, ולבסוף לשטוף עם מים חמימים ולמרוח קרם לחות. ניתן לשמור במקרר עד 6 ימים.

פורמולה נוספת להזנת העור: לערבב 2-3 כפות דבש עם 7 טיפות שמן צמחי נר הלילה (המכיל חומצה שומן נוספת חיונית הקרויה אומגה 6). להוסיף טיפה מכל אחד מהשמנים האתרים לוודר וסנדלווד. למרוח את המסיכה על פנים נקיות ולשהות במשך כחצי שעה. בסיומו של תהליך שוטפים עם מים חמימים ונהנים מהתוצאות.

ושתהיה לנו שנה בריאה ומתוקה.

ד"ר מיכל לזרוביץ מנהלת שני פורומים באתר דוקטורס - פורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית ופורום אנטי אייג'ינג ועיכוב תהליכי גיל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום