מדור טיפים מס' 28

(0)
לדרג

טיפים חדשים: כיצד להימנע מגורמים המעכבים את היעדים שלנו ומה באמת חשוב לדעת לפני שנכנסים לחדר ניתוח?

מאת: מערכת zap doctors
עיכובים המונעים שינוי

פעמים רבות אנו מסמנים בפנינו מטרות ויעדים הדורשים שינוי בחיים, אבל לא מצליחים ליישם אותם. רות גולן, מטפלת ומדריכה משפחתית, מציעה שעוד לפני תהליך זיהוי המטרות, כדאי שננסה להבין אלו גורמים תוקעים אותנו במקום ומונעים מאיתנו להשיג תוצאות בתחומים משמעותיים בחיים.

^^אמונות שליליות^^

"לכל אחד מאיתנו יש אוסף של אמונות מגבילות בנוגע לעצמנו", אומרת גולן. "אמונות אלה הפכו במשך הזמן לחלק מתוכנת המחשב שפועלת בתוכנו, והן חוזרות על עצמן כמו נבואה שמגשימה את עצמה. ברגע שאנו אומרים לעצמנו כי בתחום מסוים תמיד ניכשל, מראש יצרנו מצב שלא נצליח וכך למעשה נאשר את האמירה הזאת ונישאר תקועים במקום אחד. במציאות חיינו יש כמובן הצלחות וגם כשלונות, אבל כשמתמקדים רק בכשלונות חשים חוסר אונים".

גולן מציינת שמילים ואמירות משפיעות על המציאות הנפשית שלנו. לכן, לדבריה, חשוב לזהות את המחשבות השליליות, להחליפן בהצהרות חיוביות, ובכך לחזק את עצמנו ולנוע לכיוון של שינוי בתפיסה שלנו את עצמנו. "לדוגמה, במקום לחשוב שאנו מבוגרים מכדי להשתנות, אפשר לחשוב שאנו צעירים מספיק כדי להשתנות, ובמקום לחשוב שאיש לא אוהב אותנו, אפשר לבחור באמירה חלופית שאני אוהבת את עצמי, ואני החברה הכי טובה של עצמי", היא אומרת. "כאשר יוצרים הצהרה חיובית כלפי עצמנו ומשננים אותה, יוצרים מצב מנטלי חדש שברצוננו להשיג. אנו לומדים לפתח דפוס חשיבה חיובי, וכך נוצר מהלך טבעי שעשוי לגרום לקיבוע המציאות שבה אנו חפצים".

חשיבה חיובית יש להפעיל גם בנוגע למחיר שידרוש מכם השינוי. ראשית, דמיינו מה הייתם רוצים להשיג או לשנות וכיצד השינוי ישפיע עליכם ועל האנשים בחייכם. מה יקרה, למשל, אם תהיו יותר אסרטיביים? או פחות תלותיים? או יותר שמחים? או תיקחו על עצמכם יותר סיכונים? איך זה ישפיע על מערכת היחסים שלכם? על הקשר שלכם עם בן הזוג והילדים? דמיינו את כל הפרטים ואחר כך חשבו האם אתם באמת רוצים לעשות, להרגיש ולחוות זאת.

^^חוסר מוטיבציה^^

כדי לבצע שינוי בחיים צריכים מוטיבציה. "את המוטיבציה ניתן למדוד לפי סולם של 1 עד 10", אומרת גולן, "כאשר 10 הוא המצב שבו תרצו לעשות הכל כדי לפתור את הבעיה ו-1 הוא המצב בו אינכם מוכנים לעשות דבר לצורך כך. "בדקו היכן אתם ממקמים את עצמכם, עד כמה אתם מוכנים להשקיע בהשגת הפתרון ומה צריך לקרות כדי שתהיו מוכנים להשקיע יותר, אם אינכם מוכנים כרגע להשקיע בהשגת הפתרון. כמו כן, דרגו עד כמה אתם מאמינים שהשינוי אפשרי ומה מידת האמונה של האנשים הקרובים לכם בסיכוייכם לשינוי. השתמשו לשם כך באותה סקאלה מ-1 עד 10. שתפו את בן הזוג והילדים, בדקו מהי מידת ההתאמה בראייה של המצב העכשווי, מהי מידת המוטיבציה של כולם ומהי מידת האמונה שהשינוי אכן יכול להתרחש.

^^משוב שלילי מהסביבה^^

לפעמים דווקא האנשים הקרובים לנו מרפים את ידינו מעשיית צעד ראשון לקראת שינוי ומהווים גורם מעכב, בעיקר אם תגובתם שלילית. הערות ארסיות כמו "אף פעם לא תצליח", או "כרגיל, את נכשלת במה שאת עושה", גורמות להערכה שלילית של עצמנו ולחוסר תקווה, ומקבעות את התחושה שאנחנו לא בסדר. למשל, אישה שבעלה מתלונן ללא הרף על עודף המשקל שלה, מקבלת החלטה לפנות לדיאטנית ולהתמיד בפעילות גופנית. אולם אם בעלה ישלח לעברה הערה מרעילה שלמרות מאמציה היא לעולם תישאר שמנה, יהיה לה קשה מאוד לייצר את השינוי.

^^פחד מכישלון^^

כולנו פוחדים מכישלון, אבל אם לא ננסה לא נדע לעולם אם נצליח. מי שלא מפחד מכישלון, עושה לעתים הרבה יותר שגיאות ממי שכן מפחד מכישלון, אבל עם זאת הוא לומד שלא לעשות מכך עניין. להפך, הוא ימשיך לחפש דרכים חדשות כדי להצליח.

^^פחד מהצלחה^^

גם להצלחה יש מחיר וישנם אנשים שמתקשים להתמודד איתה. למעשה, ישנם אנשים שמרגישים נוח עם התחושה שבתחום מסוים הם אינם מצליחים וממשיכים לדבוק בה, משום שזהו פתרון קל שלא דורש מהם להתאמץ. למשל, אישה שאינה יודעת לבשל יכולה לקבל החלטה שבשנה הקרובה היא תירשם לקורס בישול ותתחיל להכין ארוחות למשפחה. מצד שני, המחשבה שהיא תיאלץ ליזום ולבשל ארוחות למשפחה, לארח לעתים קרובות ולהכין עוגיות לילדיה בגן, עלולה לגרום לה לוותר על כך מראש.

^^רצון לשינוי מיידי^^

בדרך כלל אנו מצפים לשינוי גדול ומיידי, ומזלזלים במהלכים קטנים, שאולי אינם מביאים לתוצאות מיידיות, אבל בטווח הארוך הם משמעותיים יותר. חשוב להבין ששינוי אינו יכול להתרחש בבת אחת. למשל, כשפוצחים בדיאטה, אי אפשר להוריד באווחה אחת 20 קילוגרם, אבל אפשר לרדת קילוגרם בשבוע.

חשוב להבין שלא קל לשנות הרגלים, בעיקר כשהם קבועים לאורך זמן. לשם כך נדרשים סבלנות רבה ויכולת עמידה בקשיים. עם זאת, כאשר מבינים שהדרך לפתרון בעיה גדולה היא לפרק אותה לבעיות קטנות ופשוטות, השינוי נראה הרבה פחות מפחיד וקל יותר ליישום.

פורסם במקור במגזין "הורים וילדים", גיליון 224.

טיפים לפני הרדמה לניתוח

ד"ר פטריק חלימי, רופא מרדים ומטפל בהיפנוזה בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר, מציג: 7 דברים שחשוב לדעת לפני שנכנסים לחדר ניתוח.

1. אחת ההכנות החשובות לפני כל ניתוח ושירות שניתן על ידי בית החולים היא הכרת המרפאה הטרום ניתוחית. במרפאה זו ייפגש המטופל עם הרופא המרדים, איתו יעבור על כל ההיסטוריה הרפואית של החולה. החולה יקבל הערכה מדויקת על מה שצפוי לו בניתוח.

2. כדאי לבקש מקופת החולים סיכום מחלה והיסטוריה רפואית. הדבר יקל מאוד על צוות בית החולים.

3. יש להביא את כל התרופות והמסמכים שקשורים לבעיות הרפואיות של המטופל. אנשים עלולים לשכוח חלק מהתרופות אותן הם נוטלים, במיוחד בלחץ שלפני ניתוח.

4. לפני ניתוח, נדרש צום של 6-8 שעות, תלוי במשקלו של המנותח - ככל שהמנותח שוקל יותר, יידרש צום ארוך יותר. מילדים מתחת לגיל שנה נדרשות 4 שעות צום.

5. ברוב הפעמים נדרשת הסרת שיער מהמקום המנותח. רצוי להתייעץ בנושא עם הכירורג ולקבל ממנו הנחיות. לפעמים נוח יותר לעשות את זה בפרטיות, בביתכם.

6. כדאי להכין תיק רחצה, שיכיל מברשת ומשחת שיניים וכלי רחצה. כמו כן, אפשר להביא חלוק, אם אינכם חשים בנוח עם זה של בית החולים.

7. יש לקחת בחשבון שניתוח יכול להידחות, בהתאם לתוצאות הבדיקות שלכם ובכפוף לשיקולים רפואיים. יש להיעזר בסבלנות ולהבין שדרישות הרופאים הן למען הפציינט.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול משפחתי וזוגי, בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב ובפורום היפנוזה רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום