תזונה סינית להפרעות בזקפה

(0)
לדרג

הפרעות זקפה ובעיות אין אונות מטופלות ברפואה הסינית באמצעים רבים וביניהם תזונה. מין, מזון, משקל ומה שביניהם

מאת: תמורות - המרכז לקידום רפואה משולבת

בעיות של חולשות יאנג, הצפת נוזלים ועודף ליחה קשורים זה בזה ויכולים להשפיע על האונות. חיזוק אש החיים ומניעת בזבוזה מאפשרים שימור היכולת המינית ושכלולה. מאמר זה מפרט את התזונה המומלצת בהתאם לסינדרומים המאפיינים אין אונות ומציג את הגישה הסינית לאש הכליות.

מזון ותזונה מאוזנת

טעמים ואנרגיות של מזונות הנם גורמים חשובים בקביעת הפעולות האורגניות של המזונות. לרוב, כאשר האנרגיה והטעם של מזון מסוים פשוטים למדי, המזון יכול לפעול על איבר אחד בלבד. זה עיקרון כללי מאחר שמזונות רבים בעלי אנרגיה או טעם אחד בלבד יכולים לפעול על שני איברים פנימיים גם יחד או יותר, ומזונות רבים בעלי אנרגיה או טעם מגוון פועלים לעיתים רק על איבר אחד.

על פי האמונה הסינית לכל איבר יש טעם משלו: ללב - טעם (חריף של צ´ילי) או מר (של מזון שרוף), לטחול ולקיבה - טעם מתוק, לכליות - טעם מלוח, לריאות - טעם חריף (של צנון), לכבד - טעם חמוץ או מר (של חסה).

אחרי שנקבע קשר בין האיברים הפנימיים ופני הגוף, הדרך למציאת מזונות המשפיעים על טיפול בתסמינים מסוימים על פני הגוף לא הייתה רחוקה. בהדרגה נעשה שימוש במזונות אלה כדי ליצור קשר בין המזונות לאיברים הפנימיים.

דוגמא למזונות בשימוש לבעיית אין אונות: פטל יבש ירוק (בוסר), אגוז, זרעי העירית, זרעי כותנה, שורש עירית, כליות בקר, מולים (צדפות שחורות), שרימפס טרי ועוד.

הימנעות מצבירת נוזלים ושמירה על גוף רזה

הסינים מאמינים שלאדם שמן יש שני אויבים בגוף: עודף שומן ועודף מים. יש להימנע מגורמים התורמים לאויבים אילו ולהרחיקם מן הגוף, וזאת בעזרת האש. האש מהווה גורם מסוים בגוף, המתפקד כמו אש בעת בישול, אשר יכולה לסלק שומנים באמצעות שריפתם. סילוק המים נעשה בעזרת האש באמצעות הרתחה ואידוי. בבישול, האש יכולה לצרוב שמן ולהביא מים לידי רתיחה כך שלבסוף יתאדו כליל. תופעה זו מתרחשת, בצורה מסוימת, אף בגוף האדם.

הסינים הבחינו כי בחיות מסורסות עולה משקל הגוף ואחוז השומנים. כיוון שהאשכים אחראיים לתפקודים המיניים והכליות מתקשרות לאשכים, אז סירוס מתבטא בכיבוי חלקי של אש הכליות. אבל כיצד האשכים תורמים להפחתה במשקל? אצל הגבר, האשכים מחממים את הגוף כפי שתנור מחמם חדר. הרופא הסיני קורא לפעולה זו האש המבוערת של הכליות. בשל זאת, הרופאים הסינים חלוקים בדעותיהם בין הכליות הפנימיות (הכליות המצויות בתוך הגוף) והכליות החיצוניות (האשכים שמחוץ לגוף).

יש הטוענים, שמאחר ולנשים אין אשכים והשחלות שלהן לא בוערות באותו חוזק שבו בוערים אשכי הגבר, יש יותר נשים שמנות מאשר גברים שמנים ולנשים הרבה יותר קל לעלות במשקל מאשר לגברים.

מאידך, פעולות אש שונות מתקיימות גם ללא אשכים (במסורסים, בילדים שהאשכים לא תפקודיים וכמובן בנשים), מה שמצביע על כך שלפחות חלק מהאש צריכה להיות מיוחסת לכליות עצמן.

אפשר לסווג כל דבר ליין וליאנג, כולל בכליות. יין כלייתי מתייחס למים בכליה בזמן שיאנג הכליה מתייחס לאש שבכליה. האש חשובה ביותר ברפואה הסינית, וכאשר מדברים על 'אש בכליות', הכוונה ליכולת של הכליה להיות אנרגטית, פעילה באורח החיים ובתפקוד המיני. לכן ברפואה הסינית, כאשר גבר לוקה באין אונות מינית, מייחסים את הדבר ל'אש כליות בלתי מספקת'. כאשר גבר פעיל מינית באופן מוגזם, מייחסים את הדבר ל'אש כליות עודפת'.

כאשר בוערת אש גדולה בכליותיו של אדם, הוא נותר רזה ויש לו יכולת מינית גבוהה. גבר שמן יהיה בעל יכולת מינית פחותה. גבר בעל יכולת מינית גבוהה לרוב לא יהיה שמן. הטבע אינו מערבב מין עם השמנת יתר. האש הבוערת בכליות תשרוף את השומן, תאדה את המים מתוך הגוף ותשחרר את הגוף מהשמנה. כדי להישאר רזה ולשמור על כושר יש להגביר את הבעירה בכליות.

הגברת הבערה בכליות

רבים יכולים לשאול, האם יש צורך באשך נוסף כדי לרזות ביתר יעילות. אלא שהאש לא תלויה רק באשכים אלא באיכותה.

ישנם ארבעה מחזקים בסיסיים : מחזקי אנרגיה, מחזקי דם, מחזקי יין ומחזקי יאנג. מזונות מחזקי יין מחזקים את הנוזלים, מזונות מחזקי יאנג מגבירים את הבעירה בכליות. במקרים מסוימים, סוגים שונים של מחזקים מעורבים בטיפול אחד, בשל העובדה שמזון מסוים מחולל שניים או יותר תפקודים בעת ובעונה אחת או בגלל שמזון אחד יכול לשמש כתחליף לאחר.

האמונה העממית הסינית (ובעבר גם הרפואה הסינית) המליצה על כליות של חיות כמחזקי יאנג, בהתבסס על האמונה הסינית, שכאשר האיברים הפנימיים של האדם נחלשים, חשוב לאכול את אותם איברים מן החי. מכאן, שכאשר הכבד חלש, יש לאכול כבד חיה. כאשר הכליות חלשות, יש לאכול כליות של חיה וכן הלאה.

לשאלה הנשאלת האם כדאי לאדם לאכול אשכים או איבר מין של חיה, כאשר הוא סובל מאין אונות, התשובה הסינית המסורתית הנה חיובית. למעשה, כאשר נשים סיניות ללא מגבלות גופניות אינן יכולות להרות, הן אוכלות אשכי חיה מבושלים ביין אורז (בעיקר אשכי חזיר, שאין קושי בהשגתם).

היום הרפואה הסינית משתמשת כיום בצמחי מרפא מחזקי יאנג וג'ינג לחיזוק ותגבור אש הכליות, זאת לפי מרשם ספציפי התואם את האבחנה הראשונית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה שלמה - רפואה פנימית עם רפואה משלימה וביולוגית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום