צרכנות רפואית מס' 62

(0)
לדרג

על טיפול בצלוליט, על זריקה בעלת כאב מופחת, על אופן רקיחת תרופות ועוד - כל מה שחדש בצרכנות

מאת: מערכת zap doctors
האם צלוליט הוא רק פגם אסתטי?

קליניקה חדשה, שנפתחה לאחרונה בת"א, מביאה מאירופה את הבשורה החדשנית בתחום: צלוליט אינו רק פגם אסתטי; זהו סימפטום המעיד על תחילתה של בעיה רפואית.

שנים רבות נהגו אנשי מקצוע ונשים בוגרות לחשוב שמגיע הזמן שבו העור מאבד את מראהו הרענן, ותופעות כמו קמטים בפנים וצלוליט בבטן, בישבן או בירכיים הם בבחינת רעות חולות אך בלתי נמנעות.

ד"ר רודולף ווירגנס, מייסד ומנכ"ל חברת WEYERGANS, הבין-לאומית, השקיע שנים ארוכות במחקר של נושאים אלה והגיע למסקנות מהפכניות: לטענתו, הצלוליט נובע מכשל של מערכת הלימפה, שאינה מצליחה עוד לנקז ביעילות את הנוזלים המיותרים והפסולת המצטברת בתאי השומן בגוף.

כתוצאה מאכילת אוכל מעובד, מחסור בפעילות גופנית, שתייה מרובה של משקאות עתירי קפאין, וכמובן ההורמונים המוזרקים לבשר ולעוף שאנו אוכלים, נחלשת מערכת הלימפה. בדיוק כמו מערכות אחרות בגוף, שמאבדות מיעילותן במשך הזמן. בגוף הנשי, המכיל באופן טבעי תאי שומן רבים יותר, מצטברים נוזלים ופסולת, ומנפחים את תאי השומן בעור עד לפי 10 מגודלם הטבעי. כך נוצרת נפיחות בזרועות, בבטן, בירכיים או בישבן והעור נראה כמו "קליפת תפוז".

טיפול במערכת הלימפה, שמייעל את פעילותה באופן משמעותי, גורם להצרת היקפים באזורים אלה, להפחתה משמעותית בכמות הצלוליט ולשיפור דרמטי בתחושת החיוניות של המטופלת.

ד"ר ווירגנס, המכונה באירופה "אפיפיור הצלוליט", לא הסתפק בהבנת התופעה, אלא פיתח בעזרת צוות של מדענים מכשירים חדשניים, המבוססים על טכנולוגיות מתקדמות. טכנולוגיות אלו נמצאות בשימוש גם על ידי תעשיית החלל האמריקאית.

ה-DCT - טיפול צלוליט מיוחד (Differentiated Cellulite Treatment) מבית WEYERGANS, הינו דרך יעילה לטיפול בצלוליט, אשר מטריד 80% מכלל הנשים.

הטיפול מורכב מארבע פעולות: המרצת מערכת הלימפה, הגברת קצב חילוף החומרים, חיזוק רקמות החיבור ושיפור זרימת הדם, המכניסה חמצן לתאים ומסלקת מהם את הפסולת.

לראשונה בישראל, הוקמה קליניקה בשם אספאידה המייצגת את חברת ווירגנס הבין לאומית ומשתמשת במכשירים שפותחו על ידיה.

ליצירת קשר עם הקליניקה:

טל: 03-6955091; מייל: [email protected]

זריקה בעלת כאב מופחת

הכליות מהוות איבר חיוני בגופנו, כיוון שהן אחראיות על סינון הדם מחומרי פסולת ונוזלים מיותרים, ויסות לחץ הדם, ויסות רמות המלחים וייצור הורמונים החיוניים לתפקוד הגוף.

אי ספיקת כליות עשויה להתפתח כתוצאה ממחלה או מכל גורם אחר המביא לאובדן חלקי או מלא של תפקוד הכליות. פגיעה כזו מביאה להצטברות של חומרי פסולת בדם, הפרעה בויסות משק הנוזלים והמלחים בגוף ולהופעה של אנמיה.

אנמיה היא מצב בו מספר תאי הדם האדומים (או כמות ההמוגלובין שבתוכם) יורד מתחת לרמה התקינה. מאחר וההמוגלובין שבתאי הדם אחראי על העברת החמצן מהריאות לגוף - תאי הגוף מקבלים פחות חמצן, ויכולתם לבצע פעילות תקינה נפגעת.

טיפול באנמיה של אי ספיקת כליות הוא כרוני ומתבצע בין היתר ע"י מתן זריקה של הורמון תחליפי מסוג אריתרופויטין. חומר זה דומה במבנהו וזהה בפעולתו לאריתרופויטין הנוצר באופן נורמלי בגוף ואחראי על ייצור כדוריות הדם האדומות. מרבית החולים נזקקים לטיפול זה אחת לשבוע או שבועיים ורק מיעוטם מתאים לטיפול בתדירות נמוכה יותר.

מחקר חדש מצא כי בקרב ילדים חולי אי ספיקת כליות, הנזקקים לטיפול באנמיה, רקורמון גרמה לפחות כאב באיזור ההזרקה בצורה משמעותית בהשוואה לתרופה אחרת. המאמר מפורסם בגיליון ספטמבר של כתב העת הרפואיNephrology Dialysis Transplantations, מכתבי העת המובילים בתחום של אי ספיקת כליות.

המחקר התבצע בבית החולים האוניברסיטאי בהיידלברג, גרמניה, אחרי שהצוות הרפואי שם לב שמטופלים שקיבלו בזריקות תרופה אחרת, סירבו לקבל המשך טיפול בתרופה זו, תופעה שלא נצפתה במטופלי רקורמון. החולים, הוריהם והצוות הרפואי שהשתתפו במחקר, לא ידעו במהלך המחקר, איזו מן התרופות מקבלים החולים ובכל זאת הערכת הכאב שניתנה ע"י כל אחת מקבוצות אלה היתה נמוכה משמעותית ברקורמון ביחס לתרופה האחרת.

רוקחים סוכריה על מקל

תרופה לילדים בצורת סוכרייה על מקל? תרופות לכלבים וחתולים בטעם של שוקולד או בטעם בשר? נשמע מוזר? זה בהחלט מציאותי אומרת שרונה בן יהודה, רוקחת ומנכ"ל משותף של רשת בית המרקחת שור טבצ'ניק: "אכן ניתן לרקוח תרופות לילדים: תרופה להורדת חום, תרופה נגד שלשולים ועוד, בצורות שהן ידידותיות לילדים, כמו למשל סוכרייה על מקל".

מסתבר שרקיחת התרופות המסורתית עדיין לא פסה מן העולם. "הרקיחה הייתה מרכז עבודתו של הרוקח עד לפני חמישים שנה", אומר חגי שור, רוקח ומנכ"ל. "לאחר מלחמת העולם השנייה, תעשיית הפרמצטיקה התפתחה מאוד ודחקה לשוליים את הרקיחה המסורתית, ולכן רוב בתי המרקחת אינם עוסקים היום בכך. הרקיחה היא מקצוע בפני עצמו שדורש ידע, למשל אילו חומרים אסור לערבב עם חומרים אחרים, כיצד לגרום לכך שהתכשיר הסופי יהיה יציב, שלא יתחמצן ולא יתפרק ועוד. ישנם מקרים רבים שבהם נדרשת התאמה אישית של התרופה. דוגמאות לא חסר:

- כאשר רופא רוצה לתת מספר תרופות במקביל, קשה לו לבקש מהחולה: קח 1/4 כדור מזה, 1/3 כדור מזה וכו'; או לחילופין כאשר יש צורך למרוח בבת אחת 4 משחות שונות (בעיות בעור, טיפול בפיגמנטציה). כאן נכנס לתמונה איש המקצוע שרוקח את כל חומרי הגלם, מערבב אותם ביחד לכלל מוצר מוגמר. התוצר הסופי של הרקיחה יכול להיות כדורים, סירופ, ג'ל, טיפול ומשחה.

- ישנם מצבים שבהם צריך להתאים מינון של תרופה למבוגרים עבור ילדים, כלומר להקטין את המינון ובדרך כלל גם להפוך את הכדור לסירופ. כנ"ל גם לגבי חיות מחמד.

- כאשר יש חשש שכדור יתפרק בקיבה ולכן לא ייספג, ניתן להכין את אותו תכשיר בצורת טיפות אותן מטפטפים מתחת ללשון ואז החומר עובר ישירות למערכת הדם (למשל, הורמונים ביולוגיים המיועדים לגיל המעבר או כל תרופה אחרת שנמסה באלכוהול או במים).

- תרופות המיועדות לטיפול בבעיות של המעי הגס או החלחולת - במקום כדור שיעבור את כל מערכת העיכול ניתן לרקוח את התרופה בצורה של נר רקטאלי המשפיע במהירות רבה יותר על החולה.

- ישנם חומרים שיכולים להיספג רק באמצעות ג'ל ולא באמצעות קרם ואחרים יכולים להיספג רק באמצעות משחה ונדרשת מומחיות מיוחדת להכין הג'ל או המשחה. לדוגמא: התגלה כי תרופה הניתנת בכדור ומשמשת כטיפול נגד לחץ דם, יעילה מאוד כנגד פיסורה (סדק בפי הטבעת) אם מורחים אותה באזור פי הטבעת.

- תרופות עם חיי מדף קצרים למשל: טיפות עיניים המכילות אנטיביוטיקה מיוחדת.

מכשירי שמיעה על בסיס טכנולוגיה מתקדמת

לאחר פיתוח שארך שלוש שנים ובהשקעה של למעלה מ-27 מיליון דולר ,Starkey Laboratories, מענקיות יצרני מכשירי השמיעה בעולם, מציגה את טכנולוגיית nFusion שעליה מבוססת משפחת מכשירי השמיעה החדשנית Destiny. פיתוח זה נשען באופן ייחודי על ננו-טכנולוגיה. חברת אודיו-מדיק, מכשירי השמיעה הישראלית, משיקה ומשווקת בימים אלו באופן בלעדי את המכשיר בישראל.

השימוש במכשירים אלו, כך מספרים לנו, מאפשר להגיע לאיכויות שטרם נראו (או נשמעו) במכשירי שמיעה בעבר. זאת, לאחר שנעשה שימוש בחיישנים ומתגים זעירים ביותר, בזמני תגובה של פחות ממחצית אלפית השנייה. חיישנים ומתגים אלה מאפשרים, לדוגמא, זיהוי מיידי של מכשיר טלפון בקרבת מכשיר השמיעה ומעבר אוטומטי למצב האזנה מתאים.

באמצעות חיישנים אלה המכשירים מסוגלים לזהות סביבות אקוסטיות שונות, כגון סביבה בה קיימים צלילים מכנים מטרידים, ומייד להורות למכשיר השמיעה להסתגל באופן מיטבי למצב זה.

בנוסף, שולבה במכשירי השמיעה מערכת לומדת ייחודית, המנטרת את הנתיב המשתנה של הצלילים החומקים מהאוזן כדי שהמאזין לא יוטרד מהגברה חוזרת שלהם.

שיווקם של מכשירי שמיעה אלו כבר החל בישראל. מחיר מומלץ לצרכן: 6,000-11,200 ש', בהתאם לתכונות הדגם. לחברי קופת חולים כללית "מושלם" הסדר מיוחד, לפיו הם זכאים להנחה בשיעור של 24%, ובנוסף החזר של 1,700 ש'. לחברי מכבי "מגן זהב" החזר של עד 3,525 ש' מהקופה. לחברי שאר הקופות מגיעה השתתפות בהתאם לסוג הביטוח שברשותם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור, בפורום תרופות ורוקחות - תמיכה ובפורום אף אוזן גרון.

אפשר להילחם בשחיקת הסחוסים

לאור מימדיה העצומים של מחלת האוסטאוארטריטיס (שחיקת הסחוסים), הוכרז העשור הנוכחי (2000-2010) על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כעשור "העצמות והמפרקים". למעלה מ-90 מיליון חולי אוסטאוארטריטיס בעולם המערבי מצויים בשלב הסימפטומטי של המחלה (השלב בו תסמיני המחלה מופיעים). כ-60% מקבוצת הגיל של בני ה-65 ומעלה נפגעים מהמחלה, אך המחלה פוגעת גם בצעירים יותר.

אוסטאוארטריטיס הינה מחלה המהווה גורם ראשון לנכות בארה"ב וממוקמת כגורם השמיני לנכות בעולם כולו. למרות מימדיה הגדולים של המחלה והעלויות הכספיות העצומות הנגרמות בגינה למערכת הבריאות, החולים ומשפחותיהם - מאופיינת המחלה במודעות נמוכה של החברה, והמשאבים המוקצים לפיתוח פתרונות ואמצעי טיפול בה מעטים ודלים.

איכות חייהם של חולי אוסטאוארטריטיס נפגמת והם חווים דיכאון, חרדות, תחושת אין אונים והגבלת פעילות יום-יומית. במקרים רבים הם אינם יכולים לישון בלילה מחמת הכאב. בהיבט הכלכלי החולים נושאים בעלויות טיפול גבוהות וחלקם אף מאבדים את הכנסתם בשל נכות. מחקר קנדי הראה כי ממוצע ההוצאה השנתית של חולה בגין המחלה הוא 4,500 דולר ארה"ב, בקירוב.

בקרב המומחים בתחום מכונה מחלת האוסטאוארטריטיס "הנטל הדומם", מאחר שהיא אינה מן המחלות אשר מקבלות חשיפה בתקשורת. לדברי המומחים בתחום, רמת המודעות באוכלוסייה צפויה לעלות כתוצאה מגידול עתידי במימדי המחלה.

אוסטאוארטריטיס נחשבת כיום למחלה ללא מרפא. למרות זאת, באמצעות הגברת המודעות למחלה והדרכה כיצד ראוי להשתמש באופני הטיפול הקיימים, ניתן להאט את קצב התפתחות המחלה ולשפר באופן ניכר את איכות חייהם של החולים.

קיימת חשיבות גדולה לזיהוי מוקדם ככל האפשר של המחלה. הזיהוי נעשה על ידי רופא משפחה או אורתופד בקופת החולים. זיהוי מוקדם של המחלה וטיפול מתאים יכולים למנוע או להאט את התקדמות המחלה.

אפוס הינו מכשיר ביו-מכאני אישי לטיפול בפגיעות ומחלות אורתופדיות ונוירולוגיות, וביניהן במחלת האוסטאוארטריטיס. המכשיר ומתודולוגית הטיפול באמצעותו פותחו על ידי רופאים ישראלים. מחקר רפואי באוסטאוארטריטיס של הברך הראה כי הטיפול באמצעותו מפחית כאבים באופן ניכר ומאפשר השבת תפקודים חשובים ואיכות חיים לחולה, ללא התערבות תרופתית או ניתוחית. הטיפול באמצעות המכשיר בולם/מאט את התהליך המתרחש במפרק הפגוע של התעצמות הכאב והתדרדרות התפקוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום