חינוך מיני: לא מה שחשבתם

(0)
לדרג

לשם מה זקוקים נערים ונערות לחינוך מיני ומהו תפקיד ההורים? על אהבה, אינטימיות ומין ומה שביניהם

מאת: גילה ברונר

פעם, לפני שנים, כשלמדנו בבית ספר יסודי, הייתה המורה מודיעה על שיחה מיוחדת עם אחות בית הספר. הבנות היו נשארות בכיתה והבנים היו יוצאים לחצר לשחק. האחות הייתה נכנסת כשעל פניה הבעה מתוחה ומתחילה לספר לבנות על וסת, היגיינה, התפתחות השדיים וקניית חזייה. הבנות היו מסמיקות והבנים היו מציצים דרך החלון...

בשנים האחרונות חלו שינויים. שיעורי הסברה מתקיימים בבתי הספר, ובמקביל יש קורסים בחינוך מיני למורות/ים, יועצות ואחיות.

בחנויות הספרים נמכרים ספרי הדרכה להורים, למתבגרים, לילדים קטנים ולבוגרים. בעיתוני הנוער מתפרסמים מאמרים ומדורי שאלות-תשובות.

למרות השינויים, המבוגרים מתקשים בחינוך המיני ותוהים באשר להשפעתו על הילדים. הורים חוששים שחינוך מיני "יקלקל" את הילדים וישפיע עליהם להתחיל לקיים יחסי מין מוקדם.

מחקרים בעולם המערבי מוכיחים את ההפך. שיעור ההריונות, ההפלות ומחלות המין בקרב מתבגרים קטן יותר דווקא במדינות שבהן החינוך המיני מפותח, ולצעירים קל להשיג מידע והדרכה מינית.

למה צריך חינוך מיני?

בימינו, החינוך המיני חיוני יותר מבעבר. הוא דרוש לאזן את המידע השלילי בחברה. מגיל צעיר נחשפים הילדים להיבטים השלילים: מחלות מין, זנות, איידס, אונס, גילוי עריות ועוד.

באינטרנט או בטלוויזיה הם נחשפים לחומר ארוטי המציג יחסי מין בזוויות שונות בין משתתפים שונים תוך שימוש בחפצים מגוונים.

לצערנו, חלק מהצעירים עוברים חוויות שליליות. יש כאלה שנחשפים שלא באשמתם למגע באזורים אינטימיים, להטרדה מינית - מילולית או פיזית - או להתעללות מינית. אחרים מקבלים מסרים שמין מלוכלך ושיזהרו כי ינצלו אותם.

כדאי לספר לצעירים על יחסי מין שמתקיימים מתוך אהבה וכבוד, חיבה וחברות, ולעודד אותם לחלוק רגשות וליצור קשרי חברות אמיתיים וכנים. בגיל צעיר מדי הם שומעים מונחים מיניים השייכים לעולם המבוגרים, ואין הם מבינים את משמעותם. למשל, נשאלתי על ידי ילדים בכיתה ו': "מה זה ויברטור?" "מה זה אנאלי?" "באיזה גיל אני חייבת לקיים יחסי מין?" "האם אני חייב לעשות מין אוראלי?".

חשוב להסביר לילדים נושאים הקשורים לגילם, ולהרגיעם שאינם צריכים לקיים יחסי מין עד שיתבגרו. כסקסולוגית, המטפלת בבעיות מיניות של צעירים, אני יכולה לגלות לכם שרוב הצעירים אינם בשלים לקיום יחסי מין לפני גיל 20, אף שאין להם שום מגבלה פיזית לכך.

מה תפקיד ההורים?

לפעמים הילדים שואלים שאלות מיניות וההורים נבוכים, מתביישים לדבר על זה. להורים המתלבטים אני מציעה לקנות ספרי חינוך מיני של ילדים ומתבגרים. שם תמצאו תשובות לכל גיל. תוכלו לשוחח ביניכם ולהחליט איך לענות ומי ידבר עם הילד. יש לי גם עצה אחת חשובה: אל תפחדו להודות שאינכם יודעים את התשובה לשאלתם. זהו מסר חשוב: מותר לא לדעת הכל, מותר לחפש תשובות בספרים ומותר להיות נבוך. כך אתם מעבירים להם את המיוחדות של המיניות: משהו שיש בו קסם, מבוכה, חוסר ידע, אהבה, משיכה, איסור וגם סכנה. תוכלו לשבת איתם יחד ולחפש תשובות בספר או באינטרנט, ובהזדמנות זו תוכלו ללמדם על מקורות מידע מהימנים ותאמנו אותם בשיחה על נושאים מיניים.

זה מתחיל בלידה

מיניות מלווה אותנו מלידה עד מוות. היא איננה רק מילה נרדפת למשגל, אורגזמה, חשק, גירוי וארוטיקה. מיניות היא כוח פנימי הדוחף אותנו למצוא מגע, אהבה, קרבה וחום כל החיים, וחינוך מיני מתחיל עם לידתו של התינוק. כשהוא מקבל אהבה ממשפחתו, הוא מקבל אישור שהוא שווה. זה מספק לו ביטחון והערכה עצמית החיוניים לבניית קשר אינטימי בעתיד. אם התינוק מקבל חיבוק וליטוף, הוא לומד דרך להעברת רגשות ויוכל להשתמש בזה כאשר יבנה מערכת יחסים בוגרת.

אוננות מתחילה כבר בשנה הראשונה. תינוקות מגלים שנעים ומרגיע לגעת שם למטה, בדיוק כמו שנעים למצוץ אצבע. אין בזה שום רע. בגיל מאוחר יותר ילדים מגלים את ההבדלים הגופניים בין בנים לבנות. לעתים הם שואלים, לומדים את שמות איברי המין ולעתים מנסים לגעת זה בזה. זוהי סקרנות טבעית. אתם כהורים יכולים להגיד להם שאינכם מרשים להם נגיעה במקומות האינטימיים שלהם וגם לא של אחרים. איך מסבירים לילד בן 4 "מה זה מקום אינטימי?" התשובה פשוטה: "המקומות שמכוסים בתחתונים ובחזייה הם מקומות אינטימיים".

לקראת גיל ההתבגרות עולים נושאים חדשים: לבישת חזייה, קבלת וסת, קרי לילה, שיעור, שינוי הקול, צמיחה ואוננות. למרות הגישה הרפואית-סקסולוגית, המציגה את האוננות כתהליך טבעי במהלך ההתבגרות, צעירים רבים חיים בתחושה שמדובר בפעילות מזיקה. לעתים פעילות זו מלווה בצפייה באתרי מין. הנזק העיקרי הוא שאין לרוב הצעירים כלי שיפוט בוגרים לבחירת מידע נכון וחיובי באינטרנט, והם מקבלים מושגים מוטעים על קשר, זוגיות, אהבה ויחסים אינטימיים. עם השנים, כאשר הצעירים מנסים לבנות מערכת יחסים בוגרת על סמך המידע שרכשו, הם מגלים שהמציאות שונה ונאלצים לפנות לטיפול במרפאה הסקסולוגית.

בעיות בתפקוד המיני המאפיינות את הצעירים הם מתח וחרדת ביצוע, כאבים ביחסי מין, חשק מיני ירוד, קשיי זקפה וקשיי אורגזמה. לכן, למרות שפע המידע באינטרנט, כדאי לצעירים לקרוא ספרים ולהכיר נושאים מורכבים, כמו ההבדלים בין אישה לגבר מבחינת התפקוד המיני, בניית מערכת יחסים, זוגיות וקשר.

גילה ברונר - סקסולוגית מוסמכת במרכז הרפואי דניאלי בגבעתיים ומנהלת השירות הסקסולוגי במרכז לרפואה מינית, בי"ח ע"ש שיבא תל השומר.

המאמר פורסם במקור במכביתון, ספטמבר 2006.

בואו לדבר על זה בפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום