עצירות: אבחנה וטיפול

(0)
לדרג

מה גורם לתופעת העצירות וכיצד ניתן להילחם בה? תשומת לב לפעילות המעיים עשויה לפתור לפחות חלק מהבעיה

מאת: אתר טבע

כל זמן שפעילות המעיים תקינה, היא בדרך כלל אינה זוכה לתשומת ליבנו. ואולם, כאשר מופיעים שיבושים בפעילות המעיים - עלולה להיגרם הפרעה משמעותית לאיכות החיים. במקרים של הופעת עצירות חדשה, לצד הפגיעה באיכות החיים, יש לשלול גם אפשרות למחלות מעיים העלולות לסכן את בריאותינו. מרבית מקרי העצירות קשורים לשגרת החיים עמה יש ללמוד להתמודד, בין השאר תוך שימוש בתכשירים המסייעים בהסדרת פעילות המעי.

מה זאת עצירות?

למונח עצירות אין הגדרה חד משמעית המתאימה לכל בני האדם. אמנם, מרבית האוכלוסייה מורגלת בלפחות שלוש יציאות בשבוע, אך בעבור אנשים מסוימים, גם יציאות נדירות יותר אינן בעייתיות. מעבר לכך, עצירות עלולה לבוא לידי ביטוי בקשיים ומאמצים בזמן היציאה - גם אם תדירות היציאות נחשבת לכאורה "נורמאלית". עצירות תוגדר אם כן במקרים בהם קיימים שינויים בהרגלי היציאות של אדם מסוים או שהרגלי היציאה, לאורך זמן, גורמים לו לפגיעה משמעותית באיכות החיים.

מהן הסיבות להופעת עצירות?

עצירות עלולה להיגרם מסיבות אנטומיות (עקב שינויים במבנה מערכת העיכול), אך במרבית המקרים היא נגרמת מסיבות תפקודיות (עקב שינויים בקצב הפעולה של מערכת העיכול). סיבות אנטומיות כוללות, בין השאר, גם התפתחות של חסימת המעי הגס על ידי גידול. מסיבה זו - כל שינוי בהרגלי היציאות באדם מבוגר מחייב פניה לרופא לצורך שלילת התפתחות סרטן המעי הגס.

מרבית האנשים הסובלים מעצירות, סובלים ממנה לאורך תקופות ממושכות ולא "במפתיע". מקרי עצירות אלה נובעים, על פי רוב, מהאטת זמן המעבר של תוכן המזון במעיים (אז המעיים סופגים מהמזון כמות גדולה יותר של נוזלים והצואה הופכת נוקשה) או מהיעדר צריכה מספקת של נוזלים במזון ובשתייה (אז הצואה נוקשה יותר גם אם זמן המעבר שלה במעיים הוא תקין).

איך ניתן לשפר את המצב?

במקרים של הופעת עצירות חדשה, או כזו המלווה ב"נורות אזהרה" (מיעוט ממקרי העצירות), רופא המשפחה ידע כיצד להתקדם בבירור ופתרון הבעיה.

במקרים רבים, שינויים קלים של שגרת החיים עלולים לעמוד בבסיס הופעת העצירות. שינויים אלה כוללים הפחתה במידת הפעילות הגופנית, הפחתה בשתיית נוזלים, שינויים באופי התזונה או מתח נפשי חולף. במקרים אלה, שינויי שגרת חיים עשויים להביא לשיפור משמעותי גם ללא כל התערבות תרופתית/טיפולית.

בחלק גדול של מקרי העצירות הכרונית, עיקר הבעיה היא בשינויים בתפקוד מערכת העיכול הגורמים להאטת זמן המעבר של תוכן המזון במעיים, ועקב כך - התייבשות מוגזמת של תוכן המעי הגס והתקשות היציאות. את זמן המעבר של תוכן המעיים ניתן לזרז במספר דרכים:

^^אוכל עתיר סיבים:^^ סיבים תזונתיים (המצויים בירקות שונים, קטניות ועוד או בתכשירים רפואיים) אינם נספגים מחלל המעיים לגוף וסופחים אליהם נוזלים. בדרך זו, הם שומרים על נפח מינימאלי של נוזלים ביציאה ומונעים את הופעת העצירות.

^^חומרים המגרים את דופן המעיים:^^ קיימים חומרים הפועלים במנגנון של גירוי דפנות המעיים. גירוי זה מעלה את הפרשת הנוזלים מדופן המעיים אל חלל המעיים ובדרך זו, מעלה את תכולת הנוזלים ביציאות ומונע את הופעת העצירות.

^^סוכרים שאינם מתעכלים או נספגים:^^ קיימים תכשירים הכוללים בתוכם סוכרים שהמעיים אינם מסוגלים לספוג אותם אל הגוף. עקב כך, סוכרים אלה סופחים אליהם נוזלים ומרככים את תכולת המעיים.

^^תכשירים משולבים:^^ קיימים תכשירים המשלבים את פעולתם של מספר חומרים, בעיקר שילובים בין סיבים תזונתיים וחומרים המגרים בעדינות את ההפרשה מדפנות המעיים.

בכל מקרה יש לזכור! שימוש ממושך בתכשירים משלשלים עלול לגרום לנזקים למערכת העיכול. כל מי שעושה שימוש קבוע בתכשירים תרופתיים במטרה להיאבק בעצירות הכרונית חייב להתייעץ, אחת לתקופה, ברופא המשפחה שלו מאחר וייתכנו שינויים, גם באופייה של העצירות הכרונית, המחייבים בדיקה מחדש של מערכת העיכול.

הכתבה פורסמה במקור באתר טבע.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול, בפורום נוירו-גסטרואנטרולוגיה ובפורום פרוקטולוגיה וכירורגיה של המעי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום