פורום נשירת שיער

(2)
לדרג

אתר דוקטורס ממשיך להרחיב את שירות מערך הפורומים. והפעם: פורום נשירת שיער והתקרחות. גלישה נעימה

מאת: ד"ר אלכס גינזבורג

נשירת שיער הינה תופעה המופיעה הן אצל גברים והן אצל נשים. בחודשים אוגוסט-אוקטובר (תקופת השלכת), חלה התגברות בנשירת השיער הנובעת ממספר סיבות אותן נפרט בהמשך. תופעת ההתקרחות שונה אצל גברים ונשים. בישראל, כ-80% מן הגברים מתקרחים בגיל מסוים. כ-25% מכלל הנשים מתחת לגיל 40 חוות הדלדלות בשיער, לעומת 50% מהנשים מעל גיל 40 המאבדות שיער באופן משמעותי.

על-מנת להבין מהי נשירת שיער, חשוב לדעת מספר עובדות אודות צמיחה נורמלית של שיער. זקיק שיער חי בין שנתיים לשש שנים, אשר בסוף התקופה נושרת השערה, וחדשה צומחת תחתיה. 90% מזקיקי השיער הנורמלים נמצאים בשלב של צמיחה הנקרא "אנאגן" (ANAGEN).

בשלב זה, צומח השיער מדי יום ב-0.3 מ"מ אצל גברים, וב-0.4 מ"מ אצל נשים. לאחר שהזקיק מסיים את שלב הצמיחה, שנמשך כשלוש שנים, הוא עובר לשלב "המנוחה" הנקרא "קטאגן". 10% מכלל שערות הראש שרויות בשלב של "מנוחה", בו השיער אינו גדל אלא נמצא במצב סטטי, במשך שלושה שבועות. לאחר שלב זה מגיע השלב השלישי והאחרון, "תקופת הנשירה", הנקרא טלוגן (TELOGEN). במצב זה, השיער נושר בתהליך האורך שלושה חודשים, אשר רק בסיומו ניתק השיער מן הקרקפת. במצב תקין, שיער חדש צומח במקומן של השערות שנשרו. שערה צומחת בקצב של 1ס"מ בחודש. אדם ממוצע מאבד בין 50 ל-100 שערות מידי יום. לאנשים בעלי שיער בלונדיני יש יותר כמות שיער (140,000), לעומת אנשים בעלי שיער "אדום" (90,000). עם הגיל, נושר השיער יותר וצומח פחות (יש לציין, כי שיער מורכב מחלבונים בדומה לציפורנים שבידיים וברגליים).

אינדיקציה לנשירת שיער

אובדן שיער יכול להיחשב כבעיה רק כאשר הוא מתחיל ליצור איזורים דלילים בראש. בדרך-כלל, אדם שם לב לנשירת שערותיו בזמן המקלחת או בזמן הסתרקות, שכן פעולות אלו גורמות "לחץ" על השיער וגורמות לו לנשור, אולם, למעשה אין זו אינדיקציה לנשירה פתולוגית.

אחת הבדיקות שניתן לבצע לצורך קיומה של נשירה משמעותית של שיער, הינה "בדיקת משיכת השיער": במידה ובמשיכת קבוצה של שערות, באמצעות שלוש אצבעות, ימצאו מעל 4-5 שערות בין האצבעות, כנראה מדובר בנשירה משמעותית.

בדיקה נוספת ניתן לבצע על-ידי הסתכלות על כרית המיטה בבוקר עם ההשכמה; במידה וקיימות מעל 8 שערות על הכרית לאחר השינה, מדובר גם כן בנשירה משמעותית.

נשירת שיער: גברים לעונת נשים

קיים שוני בין נשירת שיער בקרב גברים לבין נשירה בקרב אוכלוסיית הנשים. בקרב הגברים, נשירת שיער הינה גנטית והורמונלית. ההתקרחות הינה תופעה תורשתית דומיננטית אולם לעיתים התופעה "מדלגת" ו"קופצת" דורות או, לעומת זאת, מגיעה מצד האם.

בקרב נשים הסיבות לנשירת השיער רבות יותר. ראשית, הסיבה הגנטית-הורמונלית, בדומה לגברים, אם כי אצל נשים נשירת השיער נוטה להיות מפוזרת יותר ובדרך כלל אינה מובילה לאובדן מלא של שיער הקרקפת. סיבה נוספת לנשירת שיער היא מזג האויר ובעיקר סתיו וחורף, עונות בהן קיימת נשירה גדולה יותר (בתקופת השלכת, כשהעלים נושרים מהעצים, כך שערות ראשיהן של הנשים נושרות). מחלות המלוות בחום גבוה, או לחילופין מחלות זיהומיות, עלולות לגרום לנשירת שיער רצינית כחודש עד שלושה חודשים; אובדן שיער מסוג זה הינו ברוב המקרים זמני והמחזור הרגיל של צמיחת השיער עשוי להיתחדש לאחר חודשים ספורים.

סיבות נוספות להתקרחות

גם תת או יתר פעילות של בלוטת המגן עשויה לגרום לדלדול השיער, אם כי זוהי תופעה הפיכה, לאחר טיפול מתאים בבלוטה. חוסר בחלבונים במזון (בעיקר בקרב צמחוניים), עלול לגרום לשערות לעבור לשלב "המנוחה", וזאת על מנת לשמור על חלבונים החסרים בגוף; במקרים אלו, נושר השיער ביתר קלות. החלבון, המצוי בכמות גדולה בבשר אדום, ביצים, דברי חלב וסויה, חיוני ליצירת הקרטין, ומרכיבו העיקרי של השיער. חוסר באבץ ועודף ויטמין A גורמים לדלול השיער, כמו גם חוסר בברזל עקב דיאטה לא מבוקרת, או וסת חזקה הינם מרכיבים אשר עשויים לגרום לנשירה. גלולות למניעת הריון עלולות לגרום לתופעת הנשירה (גם כאשר מפסיקים ליטול אותן).

בנוסף, נשירת שיער מוגברת שכיחה שלושה חודשים לאחר הלידה. תופעה זו נובעת מכך שיותר זקיקי שיער שרויים בשלב הצמיחה (ANAGEN) בתקופת ההריון. לאחר הלידה, עקב שינוי במצב ההורמונלי, זקיקים אלה עוברים חזרה, ובכמויות גדולות, לשלב המנוחה ולנשירה, דבר המתבטא בנשירה מוגברת ביותר. תופעה זו הינה זמנית, וצפיפות השיער שבה ברוב המקרים למצבה הרגיל תוך חודש עד שישה חודשים מיום הלידה.

סיבות נוספות לנשירת שיער, לאחר הלידה, הן טראומה נפשית או פיסית, איבוד-דם וכן ירידה ברמת החלבונים בדם, עקב הלידה. במקרים הללו מומלץ ליטול ויטמינים מיוחדים ולנהוג בשיער בעדינות (המנעות ממתיחת השיער ומשימוש במייבש חם) ולהשתמש במברשת עדינה.

במקרים בודדים תרופות מסויימות, ביניהן כאלו נגד קרישת-דם, דלקות, דיכאון, לחץ-דם, כולסטרול, או יתר ויטמינים בגוף, עשויות אף הן לגרום לנשירה מוגברת.

טיפול כימותרפי הינו גורם ידוע נוסף, אשר גורם לשיער להתפרק ולהיות רך יותר עד אשר הוא נושר. תופעה זו מופיעה כשלושה שבועות לאחר תחילת הטיפולים והמטופל עלול לאבד עד 90% משערותיו.

לחץ בעבודה המלווה בריבוי שעות עבודה והפחתת שעות מנוחה, משפיע על נשירת השיער.

התקרחות: פתרונות לבעיה

ברוב המקרים, קיימים פתרונות לבעיית נשירת השיער כגון: שימוש בתרופות כמו תמיסת המינוקסידיל, תוספת מזון (ברזל, חומצת פולי, ויטמינים, חומצות אמינו), "מזוטרפיה": מיקרו-הזרקות בקרקפת של ביוטין, פנטנול, נגזרות הורמונליות או תרופות אחרות, נטילת כדורי פינסטריד על-ידי נשים לאחר גיל פוריות (אם כי קיים ויכוח לעניין יעילותם אצל נשים), וכן ביצוע השתלת שיער במקרי התקרחות. בכל מקרה, יש להתייעץ עם רופא עור בנוגע לפתרון המתאים.

על מנת למנוע נשירה בקרב נשים מומלץ "לאכול באופן בריא", קרי אכילת מזון המכיל ברזל (כגון, בשר אדום, עדשים, דגים), ביוטין (כגון כרוב, חלב, אגוזים), חומצה פולית (כגון, אספרגוס, תרד, דגנים), אבץ (כגון ביצים, בשר אדום, יוגורט), ויטמין C וויטמין B12 (כגון ירקות ופירות). כמו כן, יש להמנע משימוש במייבש שיער חם, ו"החלקות" (אשר שוברים את השערות), לא למתוח את השיער יותר מידי ולא "להתעסק" בו במשך היום. יש להמנע משימוש במברשת חזקה (ברזל או פלסטיק), וכן למנוע פעילות יתר של בלוטות החלב בקרקפת (סבוריה). בעת שימוש במרכך, לאחר חפיפה, יש לעסות את השיער רק בקצוותיו ולא בקרקפת עצמה.

לסיום, מיתוס לניפוץ: חפיפה יום יומית אינה גורמת לנשירת שיער. הסיבה לנשירת שיער בקרב בעלי שיער שמן, הורמונלית. על כן מומלץ לבעלי שיער שמן לחפוף את ראשם לעיתים קרובות (כל יום-יומיים) ובכל חפיפה להשתמש בסוג שונה של שמפו (רצוי להחזיק בשלושה סוגי שמפו). לבעלי שיער יבש מומלץ לחפוף רק פעם או פעמיים בשבוע.

ד"ר אלכס גינזבורג, מנהל יחידת שיער והשתלות שיער, קלאס קליניק, ביה"ח תל השומר.

בואו לקרוא על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום