חדש: פורום נוירו-גסטרואנטרולוגיה

(0)
לדרג

הפורום החדש יעסוק בבעיות של תנועתיות מערכת העיכול כגון, אי-סדירות היציאות, כאבי בטן, תסמונת המעי הרגיש ועוד

מאת: ד"ר תמנע נפתלי
לחיות עם מעי רגיש

כלפי חוץ היא כמו כולן - עובדת, מתפקדת, מגדלת ילדים, יוצאת לבלות, אבל מעטים מאיתנו יודעים על הקושי, ההתמודדות היום יומית והסבל שעוברת אשה הסובלת ממעי רגיש במאמציה להיות כמו כולן.

מהי תסמונת המעי הרגיש? לכאורה שום דבר. אצל הלוקים בתסמונת זו אין כל סימן חיצוני אשר מסגיר אותה, אין גם סימן רפואי. בדיקות המעבדה, צילומים, אולטרא סאונד, הכל לכאורה תקין, ואף על פי כן יש בעיה. הבעיה נובעת מרגישות יתר וחוסר סדירות של פעילות המעיים אשר גורמים לתסמינים שונים - כאבי בטן, נפיחות גזים, ואי סדירות היציאות. אין מדובר במחלה במובן הרגיל של המילה - אין כל פגיעה בתוחלת החיים או בבריאות עצמה, אך יש ויש פגיעה באיכות החיים.

כמו בהרבה מצבי מחלה אחרים, לתסמונת דרגות קושי וחומרה שונות. החומרה משתנה הן מאדם לאדם והן אצל אותו אדם בתקופות זמן שונות. חלק מן הסובלים מתסמונת זו (יותר נכון הסובלות, שכן התסמונת שכיחה יותר אצל נשים) מתמודדים עם הבעיה בלי לפנות כלל לטיפול רפואי. אצל חלק אחר, המיחושים קשים יותר והם פונים ליעוץ רפואי - ראשית על מנת לאבחן שאכן מדובר במעי רגיש ולא בבעיה אחרת, ושנית כדי לנסות להעזר בטיפול רפואי.

מאחר שמדובר בתסמונת כרונית, אין טיפול תרופתי אשר יכול לסלק אותה לחלוטין. אין הדבר דומה לזיהום, נניח בדרכי השתן, אז ניתן ליטול אנטיביוטיקה למספר ימים ולהחלים לחלוטין. במקרה של תסמונת המעי הרגיש גם כאשר הטיפול התרופתי מועיל אין כל בטחון שהסימפטומים לא יחזרו עם הפסקתו. מאחר ורבות מן הנשים האלה מבינות היטב כי הטיפול הרפואי הקיים כיום יכול להקל על חלק מן התסמינים אך לא על כולם ולא בכל המקרים, הן מפתחות דרכי התמודדות נוספות עם הבעיה.

במרוצת השנים למדתי מן המטופלות שלי דברים רבים אשר אמנם לא נבדקו מדעית ואינם כתובים בספרי הרפואה, אך לנשים שניסו אותן הם הועילו. חלק מן הדברים אינם כלל בגדר טיפולים, אלא בגדר חכמת חיים וטכניקות התמודדות, ואף על פי כן, מאחר ואין חכם כבעל נסיון, כדאי לנסות ללמוד מנסיונם של אחרים ולראות אם וכיצד הוא יכול להועיל לנו.

אי סדירות ביציאות: מה עושים?

אחת הבעיות הקשות אצל הסובלים ממעי רגיש היא חוסר סדירות היציאות. לעיתים יש מצבים של תכיפות של היציאות אשר, מה לעשות, לא תמיד באות לפי הזמנה ברגע הנוח. צורך פתאומי ודחוף לשירותים כאשר את, נניח, במכונית בדרכך לעבודה, ברחוב במסע קניות, או סתם בסיטואציה שבה השירותים אינם זמינים, יכול להיות סיטואציה מביכה מאוד, מה עושים?

ובכן, קודם כל לא צריך להבהל וגם לא להתבייש; אין מדובר בפשע אלא בצורך אנושי פשוט ורגיל הקיים אצל כולם, כפי שאמרה לי מטופלת אחת פעם: "כשאני אוזרת אומץ לשאול, אני מגלה שבעצם אנשים הם מאוד נחמדים ומוכנים לעזור", אחרות פותרות את הבעיה בכך שהן מאתרות מיד את השירותים בכל מקום שאליו הן הולכות, זו שיטה טובה המפחיתה את הלחץ והחרדה, ובלבד שלא מוותרים על הליכה למקומות שרוצים להיות בהם רק משום שאין שם שירותים מתאימים. אפשרות אחרת אצל הסובלות מרבוי יציאות היא לנסות לרוקן את המעי לפני היציאה מן הבית. זו אפשרות טובה בעיקר אם יודעים שלפנינו יום ארוך ונהיה במקום בו אין שרותים זמינים, ואילו הסובלים משלשולים ממש יכולים לקראת יום כזה להעזר בתרופה עוצרת שלשול כגון אימודיום.

ריבוי גזים

ריבוי גזים יכול להיות בעיה חברתית משמעותית, ולעיתים מביא אנשים הסובלים ממעי רגיש לוותר על חיי חברה ולהסתגר בביתם. במקרים מסוימים ניתן לאתר קשר בין סוגי מזון מסוימים לרבוי גזים. הפתרון הינו פשוט להמנע מסוגי מזון אלה. במקרים אחרים ניתן לנסות תכשירי פחם פעיל או פרוביוטיקה. לעיתים, פעילות גופנית מביאה לשיפור, ואני שמעתי גם שיש הנעזרים בזרעי פשתן או זרעי קימל.

פתרונות לעצירות

עצירות הינה בעיה קשה אחרת, שכן היא גורמת לעיתים קרובות לתחושה לא נוחה של מלאות, נפיחות ורבוי גזים. לפני שפונים לטיפול תרופתי רצוי לנסות שני דברים פשוטים - פעילות גופנית סדירה ומזון עשיר בסיבים. רצוי גם לפנות ליעוץ רפואי כדי לוודא שאכן מדובר בעצירות על רקע מעי רגיש ולא על רקע בעיה רפואית אחרת. אם אמצעים פשוטים אלה לא עוזרים יש מקום להעזר בתרופות נגד עצירות. לאחרונה התבשרנו על פריצת דרך בתחום זה עם כניסתה לשוק של תרופה חדשה הקרויה זלמק. תרופה זו, אשר פותחה במיוחד לצורך טיפול בתסמונת המעי הרגיש, עובדת באופן יחודי על קולטנים מסוימים בעצבי המעי ומזרזת את פעילותו. היא מקילה לא רק על העצירות עצמה, אלא גם על התופעות הנלוות אליה, כמו כאבי בטן וגזים.

כבר נאמר "צרת רבים חצי נחמה". לעיתים המפגש והאינטראקציה עם אנשים הסובלים מבעיה דומה יכול להעניק תחושה של בטחון. המידע והעצות שאנשים בעלי נסיון דומה יכולים להעניק אין לו תחליף. מסיבה זו הוחל ביוזמה לקיום סדנאות תמיכה והסברה לסובלים ממעי רגיש. שתי סדנאות כאלה כבר התקיימו במרפאת "הרצליה דרום" של שירותי בריאות כללית, כאשר המטרה הינה לקיים סדנאות בכל רחבי הארץ.

לסיכום: למרות הקושי בהתמודדות היום יומית, ניתן וצריך לטפל בתסמונת המעי הרגיש על מנת להשיג איכות חיים טובה יותר. הטיפול העיקרי אינו תרופתי, אלא מחייב התמודדות יום יומית עם הקשיים. אין להכנע לתסמונת וניתן לנצח אותה ולנהל חיים בריאים ואיכותיים למרות קיומה.

בואו לדבר על זה בפורום החדש, בניהולה של ד"ר נפתלי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום