העולם הולך ומשמין

(0)
לדרג

1 מ-5 סינים סובל מעודף משקל; בבריטניה צפויה שליש מהאוכלוסייה לסבול מהשמנת יתר. התוצאה: עליה בניתוחי הרזיה

מאת: עופר מאיר

מגיפת ההשמנה בעולם הולכת וצוברת תאוצה, וקצב התפשטותה נשמע מבהיל: מנתונים עדכניים שהתפרסמו לאחרונה הסתבר כי הקילוגרמים המיותרים לא פוסחים גם על דרום מזרח אסיה.

במחקר חדש שהתפרסם בסוף השבוע בכתב העת British Medical Journal, נמצא כי ההשמנה בסין עלתה בין 1985 ל-2000 פי 28. כעת יותר מ-10 מיליון ילדים סינים בין הגילאים 7 ל-18 כבר מוגדרים כסובלים מעודף משקל ועוד 4 מיליון כסובלים מהשמנת יתר.

בסך הכל, גילו החוקרים, 1 מתוך כל 5 תושבי סין סובלים כיום מעודף משקל או מהשמנת יתר, והדבר נכון במיוחד לגבי גברים.

"סין נחשבה פעם לאחת האומות השדופות בתבל", כותבים עורכי המחקר, "אבל תהליכי העיור והמודרניזציה המואצים גורמים לה להדביק את הפער עם העולם המערבי גם בתחום ההשמנה".

בתוך כך, מתפרסמות הערכות קודרות עוד יותר, ולפיהן בתוך לא יותר מ-4 שנים, תסבול שליש (!) מאוכלוסיית בריטניה מהשמנת יתר.

את ההערכות, ולפיהן ב-2010 יסבלו 14 מיליון תושבי האי הבריטי מהשמנת יתר, מפרסם משרד הבריאות בלונדון, שראשיו מציינים כי בריטניה היא האומה השנייה השמנה ביותר בעולם המפותח, אחרי ארה"ב.

מומחים מציינים כי מדובר ב"פצצת זמן", שיש להתחיל לנקוט נגדה שורה של אמצעי מניעה דחופים, בהם העלאת המודעות הציבורית לסכנות הבריאותיות שבהשמנת יתר.

מחקר: תוצאות ניתוחי ההרזייה מחזיקות מעמד זמן רב

ניתוחים כירורגיים להרזייה, כמו הצרת קיבה, שרוול קיבה ומעקף קיבה הופכים לנפוצים יותר ויותר בעולם המערבי.

מעבר לעלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בעולם, אחת הסיבות הנוספות לפופולאריות של הניתוחים היא הירידה הניכרת במשקל שהם מעניקים למטופלים, ושנשמרת לאורך שנים.

מחקר חדש שמתפרסם בכתב העת Obesity Surgery בדק את שיעור הירידה במשקל בניתוחים השונים.

מוביל המחקר, פול או'בריאן מהמרכז לחקר ההשמנה באוניברסיטת "מונאש" באוסטרליה, סקר 43 מחקרים בתחום, שכל אחד מהם כלל לפחות 100 חולים, שנערך אחריהם מעקב מינימלי של 3 שנים לאחר הניתוח.

לאחר מכן השווה או'בריאן בין שניים מהניתוחים הנפוצים ביותר להורדת משקל - מעקף קיבה (הניתוח הנפוץ ביותר בארה"ב) והצרת קיבה בטבעת (הניתוח הנפוץ ביותר בישראל).

מממצאי המחקר עולה, כי בשנה הראשונה והשנייה לאחר הניתוח, יש יתרון מובהק להצרת קיבה על פני מעקף קיבה, שכן הירידה במשקל בניתוח הראשון גבוהה יותר.

3, 4, 5, 6 ו-7 שנים לאחר הניתוחים אין הבדל בכמות הקילוגרמים שהמטופלים משילים מגופם, ואילו בשנה ה-8 יש יתרון קל להצרת קיבה.

10 שנים לאחר הניתוח מצליחים מרבית המטופלים לשמור על הירידה במשקל שהניתוח הקנה להם, עם יתרון קל לטובת ניתוח מעקף קיבה.

בפרק המסקנות כותב החוקר, כי כל הניתוחים הכירורגיים להרזייה מצליחים להשיג כיום תוצאות טובות, ולהביא להפחתת משקל משמעותית שנשמרת לאורך זמן רב.

הניתוחים הבריאטריים (ניתוחים כירורגיים להרזייה) מיועדים, בדרך כלל, למי שאינדקס מסת הגוף שלו גדול מ-40. מדובר באנשים שניסו עשרות דיאטות לאורך השנים - ונכשלו בהן פעם אחר פעם.

ההחלטה לעבור ניתוח, מסבירים מטופלים רבים, נובעת מההכרה שההשמנה היא מחלה שטומנת בחובה סיכונים בריאותיים רבים, ושאחרי כל כך הרבה ניסיונות כושלים לרזות בדיאטות כאלו ואחרות - הגיע הזמן לצעד קצת יותר דרסטי.

המידע פורסם במקור באתר מלב"י.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה ובפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום