הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

(0)
לדרג

הפרעת קשב וריכוז עלולה לפגוע במגוון מישורי חיים. טיפול נכון מקל באופן משמעותי על הסובלים מהפרעה זו

מאת: ד"ר אבי יקיר, מומחה בפסיכיאטריה

הפרעת קשב וריכוז הנה הפרעה נוירופסיכולוגית, הכוללת קושי ביכולת לשמור על קשב וריכוז לאורך זמן, קושי בויסות ובתפקודים ביצועיים כגון תכנון, התארגנות וקביעת סדרי עדיפויות.

מדובר בהפרעה נפוצה. קרוב ל-8% מאוכלוסיית הילדים סובלת ממנה וקרוב ל-80% מאותם ילדים ימשיכו לסבול מהבעיה גם בגיל מבוגר. לרוב, הפרעת קשב לא תיראה כלפי חוץ; האדם הסובל ממנה וסביבתו יגדירו את קשייו בצורות שונות, ללא ידיעה שמדובר בתסמינים התנהגותיים שניתן לשנות.

הפרעת קשב וריכוז עלולה להפריע ולפגוע במגוון מישורי חיים, החל מבעיות בעבודה, במערכות יחסים, בנהיגה ועד נטייה להתמכרויות. אנשים הסובלים מהפרעה זו, יכולים לעבור את כל חייהם ללא אבחון ולסבול מפגיעה קשה במימוש הפוטנציאל האישי ובאיכות חייהם, מבלי שהם או הקרובים אליהם ידעו למה.

אין כלי אחד לאבחון הפרעות קשב וריכוז. יש צורך בשילוב של שיחה, שאלונים ומבדקים קוגניטיביים ממוחשבים. האבחון נעשה על ידי איש מקצוע מומחה בתחום, שמנסה "לבנות" תמונה מקיפה ומדויקת ככל האפשר של המטופל.

אמצעי האבחון כוללים שיחות אישיות עם המטופל ועם אנשים הקרובים לו, שאלונים מובנים, מבדקים קוגניטיביים ממוחשבים ושלילת גורמים אחרים להפרעה בקשב. מבוגרים הסובלים מהבעיה לאורך שנים מפתחים לעצמם שיטות שונות להתמודדות, חלקן בלתי מודעות, חלקן יעילות וחלקן מזיקות, אותן ניתן לאבחן גם כן כחלק מהתהליך.

בעיות, אבחון ודרכי טיפול

רוב האנשים הסובלים מהפרעת קשב מדווחים על בעיות תפקודיות משמעותיות במישור אחד או יותר בחיים. בין הבעיות הנפוצות:

היסטוריה של מימוש חלקי של הפוטנציאל האישי.

חוסר עקביות בביצוע מטלות או בקריירה, איבוד או החלפות תדירות של מקום העבודה.

קושי רב בניהול מחויבויות יומיומיות. למשל: להשלים מטלות שקשורות לכלכלת או לתחזוקת הבית, לארגן רצף של מטלות או לקבוע סדרי עדיפויות.

בעיות במערכות יחסים עקב מגוון קשיים שבסיסם קוגניטיבי, כגון אימפולסיביות, חוסר בהירות בתקשורת ועוד.

דאגה ולחץ כרוני עקב כישלון בהשגת מטרות ועמידה במחויבויות.

תחושות של תסכול, דכדוך וחרדה נמשכים, בייחוד בהקשר של מטלות שונות.

קושי בשמירה על קשב וריכוז בפעולות שונות לאורך זמן.

האבחון עצמו נעשה במספר מפגשים הכוללים: שיחות אישיות בהם יאופיינו הקשיים כיום ובעבר. לעיתים גם שיחות עם אדם קרוב למטופל, מילוי שאלונים ומבדקים ממוחשבים של קשב, זיכרון, אימפולסיביות ועוד. כמו כן, יש צורך במילוי שאלונים אישיים, לאסוף אבחנות ומבדקים קודמים במידה ונעשו ולבצע במידת הצורך בדיקות דם ובדיקה נוירולוגית.

הגישה הטיפולית המיושמת בהדסה אופטימל היא רב תחומית ומשלבת טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי. הצוות המטפל מורכב מקשת של מומחים, כל אחד בתחומו, המעניקים יחדיו את הטיפול הרחב והמקיף ביותר האפשרי.

מהלך הטיפול משלב מפגשים עם פסיכיאטר לצורך ויסות תרופתי ראשוני במידת הצורך, ולאחר מכן נבנית תוכנית טיפול בהתאמה אישית, תוך שותפות מלאה של המומחים והמטופל.

הטיפול יכלול על פי רוב מפגשים של הדרכה, טיפול רגשי ואימון אישי (Coaching) במגוון תחומי חיים כגון: התמודדות עם משימות, פיתוח כישורים להתמודדות עם ההפרעה, קשרים בין-אישיים ועוד. המטרה היא ליישם טיפול רחב וגמיש המתאים עצמו בצורה מדויקת לצרכי המטופל, כתוכנית אישית.

ד"ר אבי יקיר - אחראי יחידת האשפוז הפסיכיאטרי בהדסה עין כרם.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום