בריאות הילדים: תיק כבד

(0)
לדרג

הלימודים בפתח - מועד חשוב לבחירת ילקוט מתאים לילד מבחינה בריאותית. ועוד: כיצד נזהה בעיה תפקודית אצל הילד

מאת: מערכת zap doctors
בחירת ילקוט נכון

לקראת סוף החופש הגדול, מתחילה הסתערות על חנויות של ילקוטים על מנת להתכונן לשנת הלימודים הקרובה. נעמי גפן, ראש תחום ריפוי בעיסוק בבית החולים אלין - מרכז לשיקום ילדים ונוער, ממליצה כיצד לבחור ילקוט שיתאים לילד וישמור על בריאותו.

ילקוטים גדולים, קטנים, רצועת כתף אחת או שניים, עם הדפסים בצו האופנה, עם מעט תאים או הרבה? איך נדע לבחור את הילקוט המתאים עבורנו ועבור יקירנו הקטנים? ילקוט לא מתאים מהווה סכנה לילד. עיקר הסכנה הוא במשקל התיק. סחיבת תיק במשקל גבוה יום-יום יכול לגרום לכאבי גב.

מבנה התיק חשוב מאוד - צריך שיהיו שתי רצועות כתפיים רחבות ומרופדות. רצועות אלו יגנו על הכתפים ויחלקו את המשקל על שטח גדול. לא מומלץ כתפיה אחת או ידית נשיאה. אנו ממליצים על גב מרופד; על מנת לשמור על הגב ולמנוע דקירות של פינות ספרים, חשוב שהגב יהיה מרופד. תאים נפרדים יקלו על סידור התיק, חשוב שיהיו מספר תאים ולא רק תא גדול אחד.

משקל התיק - מומלץ כי לא יעלה על 15% ממשקל הילד. לדוגמא: ילד השוקל 36 ק"ג, תיקו לא יעלה על 5.4 ק"ג. רצוי לעודד ילדים לסדר את התיק יום-יום ולא לסחוב ספרים ומחברות מיותרים. ניתן להשאיר בכיתה ספרים שאין בהם שיעורים (בכיתות הנמוכות).

ישנה חשיבות גם לסידור התיק. חשוב לסדרו מהכבד אל הקל. זאת אומרת: ספרים כבדים צמודים לגו ומחברות או אוכל בתאים חיצוניים.

אם התיק בכל זאת כבד חשוב להקפיד על הרמה נכונה: כיפוף הברכים והרמת התיק צמוד ככל האפשר לגוף.

רצוי לשתף את הילד בבחירת התיק מבחינת הדפס או צבע, אבל לא כדאי להתפשר בנושא של כתפיות או גב מרופד. שנת לימודים פוריה.

איך תזהה בעיה תפקודית אצל ילדך?

הורים רבים חשים שהתנהגות ילדם והתפתחותו אינם תקינים. הקשיים לרוב קטנים ונראים שוליים, אולם התגברות עליהם פותחת דרך חדשה להצלחה. זיהוי מוקדם והתערבות מתאימה יכולים לשפר את תפקודיו ובטחונו העצמי ולסייע לילד להצליח בהמשך דרכו - בבית, בגן, בביה"ס ובשעות הפנאי.

איילת גל, מנהלת המרכז לשיפור מיומנויות באלין - מסגרת המציעה טיפולים (ריפוי בעיסוק, פיזיוטרפיה, שפה ותקשורת, הידרותרפיה ועוד) לכל ילד על פי צרכיו, מסבירה להורים מתי צריכות הנורות האדומות להידלק ובאילו נסיבות מומלץ לפנות לסיוע מקצועי.

הילד מתקשה להתארגן בבוקר בזמן סביר, מתלבש באטיות וזקוק לעזרה - לדוגמא, בקשירת שרוכי נעליים.

בשעת האוכל הסביבה הופכת לשדה קרב, האוכל נשפך מצידי הצלחת, הבגדים מוכתמים, הילד מתקשה להשתמש בסכין ומזלג ומעדיף לאכול בידיים.

הילד חולמני, לא מרוכז וזקוק לעידוד להתקדם הלאה למטלות הבאות.

תיק בית הספר מבולגן תמידית; המחברת והספר הנכון אף פעם לא בהישג יד.

כתב היד לא קריא עד כדי כך שהמורה מסרבת לקרוא את המבחן.

השורות במחברת נראות כהמלצה בלבד.

הילד מכיר את חומר הלימודים בע"פ, אך מתקשה כשנדרש להביע זאת בכתב.

בפעילות ספורט הילד מתקשה לתפוס כדור, נופל ונחבל לעיתים קרובות, לא בוחרים אותו לקבוצת המשחק ולאט לאט הוא מעדיף לשבת בצד ולא להשתתף כלל בפעילות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים ובפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום