סקס ומיניות: שתיקת ההורמונים

(0)
לדרג

הפסקת האש בתוקף, אך המתח נותר בעינו. דווקא עתה מומלץ "לעבוד" על אהבה ואינטימיות עם בן/בת הזוג

מאת: ד"ר שרגא וקסלר

אם אין לכם שום מחשבה או רצון לעשות סקס בזמן מלחמה, דעו לכם שאתם בחברה טובה. מטרת כתבה זו להסביר מדוע החשק לקיים יחסי מין יורד בתקופת מתח ומה כדאי לבנות במקום זאת.

כדאי לדעת שגם בתקופות שלום, היעדר תשוקה וחשק מיני היא תלונה שכיחה ביותר בקרב אנשים שפונים לייעוץ המיני. מספר גורמים יכולים לחבור ולפגוע בחשק המיני, כגון סיבות פיזיולוגיות הפוגמות בתפקוד המיני (סוכרת, יתר לחץ דם, תרופות ועוד), תזונה לא מתאימה ומתחים של יום-יום בין בני הזוג.

כשהתותחים רועמים ההורמונים שותקים

בתנאים מיוחדים של מתח בטחוני, המאפיין את המצב הנוכחי בישראל (זאת, למרות הפסקת האש) חברו גורמים נוספים, כולם או חלקם, להקטנת החשק המיני שלנו:

- מתח, אי ודאות ותחושת סכנה קיומית - מצבים אלו מעלים את ההורמונים ה"לא נכונים" הקשורים לתשוקה ותפקוד מיני. במצבים אלו עולים הורמוני הסטרס (אדרנלין, נוראדרנלין ופרולקטין). רמה גבוהה של הורמונים אלו מדכאים הן חשק והן תפקוד מיני.

- העדר תנאים אינטימיים - כולם יחד בדירה צפופה או במקלט.

- שהייה במקלטים בתאורה ירודה - חלק מאיתנו שוהים זמן רב יחסית במקלטים ובתנאים של אור בכמות שאינה מספיקה. מחקרים מראים ששהייה בתנאי תאורה ירודה שכזאת מביאה לתסמיני דיכאון, כולל בעיות בתפקוד וירידה בחשק המיני. במחקרים הוכח שהגברת כמות האור מביאה לעליה, בין השאר, ברמת הורמוני המין ולשיפור הן בתפקוד ובחשק המיני והן בשכיחות הביוץ אצל נשים.

- הימצאות במקום אחד וללא פעילות גופנית מתאימה - אחת הגישות המועילות היא הגברת הפעילות הגופנית המביאה להגברת העוררות המינית. פעילות גופנית מורידה מתחים ומפחיתה חרדות, יכולה לעזור בהפחתת דיכאון ומחזקת את הדימוי הגופני. ספורט גורם להעלאת רמת האנדורפינים בדם, שתורמים למצב רוח טוב.

אחד המחקרים הראה, למשל, שרכיבה במשך 20 דקות על אופני כושר הביאה לעליה פי 2.5 בזרימת הדם ובגודש באברי המין אצל נשים, מה שמקביל לתהליך השגת זיקפה אצל גבר.

פעילויות ספורטיביות נוספות שנמצאו מועילות הן הליכה מהירה, ג'וגינג, שחייה והתעמלות בחדר כושר בתדירות של 3-4 בשבוע במשך חצי שעה.

אינטימיות זוגית

חשוב להדגיש: אין הכוונה במאמר זה ללמד איך עושים סקס בתנאים מחתרתיים. ראוי לדעת כי יש דבר שחיוני יותר לבריאות הגופנית והנפשית של גברים ונשים מאשר סקס. מחקרים רבים מוכיחים שלאהבה ולאינטימיות אין תחליף. אהבה שמתבטאת בתחושת שייכות, איכפתיות, קרבה והתעניינות. אינטימיות שבאה לידי ביטוי במגע בעור גופנו, בחיבוק, בנשיקה ובליטוף.

ממחקרים נוספים מתברר שמעגל התגובה המינית אצל נשים שונה מזה שאצל גברים. לעתים קרובות אישה נכנסת למיטה מתוך החלטה ולאו דווקא מתוך גירוי או חשק מיני. המניע במקרים רבים קשור ברצון לקירבה רגשית, למחוייבות, לשייכות, לחוש מושכת ולקבל עוד אישור וחיזוק לנשיותה.

לכן, בשלב הראשון במקרים רבים בעוד הגבר כבר מגורה, האישה נמצאת במצב ניטראלי והמעבר לשלב המגורה של החשק המיני תלוי באם נתקיימו התנאים הנ"ל.

לפיכך, אני מציע לזוגות ליצור לעצמם פסקי זמן של אהבה, אפילו של רגעים בודדים. לעתים קרובות פסקי הזמן אלו נוצרים "מעצמם", אך לא הייתי מציע להתבסס על מקריות זאת. יש לתכנן את רגעי האהבה ותשומת הלב כמו שמתכננים הליכה לסרט או פגישה עם חברים. בפסקי זמן אלו מגלים קרבה, מחליפים תחושות, משתפים בקשיים ובכמיהות.

כדאי לבחור מקום שקט, רומנטי עד כמה שאפשר, מלווה במוזיקה מתאימה, תאורה רכה ואולי אפילו נרות או קטורת. גם הלבוש כדאי שיהיה לא שגרתי, על מנת לבטא את היחודיות של רגעים אלו.

הנה כי כן שפכנו מעט אור על היבטים סמויים בחיינו בעלי השפעה עצומה על תפקודנו הכללי והמיני.

ד"ר שרגא וקסלר מנהל שני פורומים באתר דוקטורס: פורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים ופורום מחלות המועברות במגע מיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום