קנאביס להמונים?

(0)
לדרג

מה ניתן להפיק מעלי הקנאביס, מהם סגולותיו וכיצד הוא פוגע בתפקוד המערכתי של הגוף? צמח שלא הכרתם

מאת: תמורות

הקנאביס הוא צמח המכיל טטראהידרוקנאבינול (THC) כחומר פעיל. מעלי הקנאביס ומפרחיו מכינים את המריחואנה והחשיש. הצמח מוכר בתרבויות רבות, אם כי באופן מפתיע השימוש בסין היה לצרכי רפואה (בזרעים שמשלשלים ואינם משפיעים נפשית) ולתעשיית חבלים. כיום הצמח מוגדר כסם לא חוקי ברוב מדינות העולם. מאמר זה מפרט את ההשפעות השונות של הצמח ומעלה מודל אנרגטי סיני לפעולתו.

קצת היסטוריה

הצמח מוכר בשם מריחואנה על שם שתי נשים בשם מרי וחואנה שניהלו פונדק על גבול ארצות הברית-מקסיקו. נראה שהנשים ספקו שם מספר שירותים מעניינים בנוסף לסם אבל על זה לא נפרט. באותה תקופה הסם היה חוקי לחלוטין (ולעומת זאת, האלכוהול נרדף עד חורמה). השמועות טוענות שאיגוד מגדלי הטבק עתר לממשל הרפובליקני בטענה שהקנאביס מסכן את הבריאות, וכך הוציאו אותו מהחוק בטענה שמדובר בסם מסוכן.

יש לציין שרוב מקרי המוות מסמים נגרמים על ידי אלכוהול (גם דרך נזק כבדי וגם בשל האלימות שהוא מעורר). גם מוות מהרואין ונגזרותיו, קוקאין, אקסטזי או סיגריות ניקוטין שכיח מאוד. לעומת זאת, אין תיעוד מפורש על מוות שנגרם ישירות מהמריחואנה, ולא על אלימות שהוא עורר. עם זאת, יש לזכור שזמן התגובה בעקבות צריכת הסם מואט, דבר המתבטא בסכנה של פעולות הדורשות עירנות (נהיגה, אבטחה) וידועים מקרים בהם הוא עורר מחלות נפש רדומות, כפי שיתואר בהמשך.

פרמקולוגיה

השפעת הקנאביס בעישון חזקה פי 3-4 מאשר בצריכה דרך מערכת העיכול. כשהוא חודר למערכת הנשימה השפעתו מתחילה תוך 2-4 דקות, בעוד שההשפעה דרך מערכת העיכול מתחילה כשעה לאחר הכנסת החומר. לאחר כשלוש שעות המטופל מדווח על חזרה לתחושותיו הנורמלית, אך מבחינה פיזיולוגית ניתן לצפות בתופעות פסיכו-מוטוריות (כמו מעקב עיניים) גם 11 שעות אחרי כן.

האפקט האקוטי תלוי מינון, והוא כולל עלייה בקצב פעולת הלב, עלייה בגודש כלי דם בקונג´וקטיבה, ירידה בלחץ תוך עיני (האם זה מרמז על שיפור בגלאוקומה?), ברונכודיליטציה (הרחבת סימפונות), עלייה במעברי אוויר, וואזודיליטציה (הרחבת כלי דם) פריפרית, יובש בפה, אטקסיה (הליכה על בסיס רחב המרמזת על פגיעה באזור הצרבלרי במוח), ניסטגמוס (ריצוד האישון), בחילות, הקאות ולעתים גם הפרעות שינה והיפוטנציה אורתוסטאטית (ירידת לחץ דם במעבר לעמידה).

אפקט פסיכואקטיבי תלוי במינון, דרך מתן והאישיות העומדת מאחורי המשתמש. לפעמים השימוש מלווה בהזיות צבע, צליל, טעם ושינוי בתחושת הזמן. הזמן נראה כאילו מתארך יותר, מה שמאפשר למשתמש להתבונן בסביבה כאילו דרך מצלמה שמסריטה באופן איטי יותר. קיימת ירידה ביכולת הלמידה של המשתמש. גם זמן התגובה יורד, מה שעלול לסכן את המשתמש בזמן נהיגה.

הקנאביס מכיל חומרים מסיסי שומן המאפשרים חדירתו למוח. מטבוליטים של הקנאביס נשמרים במשך שבועות, אם כי לא ברור מה תפקידם. בדיקת שתן מצביעה על שימוש בטווח של שבוע ואפילו יותר אצל משתמשים כרוניים, אך סימנים אילו יכולים להופיע בשתן גם אצל מי שנכח בחדר שבו עשנו מריחואנה למשך מספר שעות (עישון פסיבי).

מינון יתר

חוקרים רבים חושבים ששימוש ממושך לאורך זמן במריחואנה פוגע בכושר הלמידה של המשתמש וביכולתו הקוגניטיבית, אם כי טיעונים אלו עדיין לא הוכחו. לעתים מופיעות תגובות פרנואידיות, הפרעות חרדה או תופעות כמו פאניקה אקוטית. רק לעיתים מאוד נדירות הדבר תובע התערבות רפואית. מצבים אלו קשורים יותר לצריכת החומר דרך מערכת העיכול, כיוון שאז יותר קשה לווסת את הכמות. מריחואנה עלולה לעורר התקפים פסיכוטים או מצבים רדומים של סכיזופרניה ויש להזהר מזה מאוד.

נצפתה עלייה בשכיחות של סרטן בקרב משתמשי המריחואנה, אך זו מיוחסת לצריכה הגבוהה של טבק אצל אנשים אלו. בקרב חולי לב תתכן סטימולציה העלולה להוביל להפרעת קצב.

טיפול

במצבים אקוטיים יש לתת תמיכה עד עבור ההשפעה. במצבים מאוד קיצונים ניתן להשתמש בבנזודיאזפינים (ואליום). במשתמשים הכבדים הכרונים קיימת בעיה לטפל גם אם מופיעות השפעות של ירידה בקוגניציה, שכן המשתמש מסרב להכיר שמדובר בבעיה וממשיך להתמיד בשימוש.

מודל אנרגטי

הקנאביס מחמם. המריחואנה כמו רוב העלים מעלה, ולכן תיצור עצירות ויובש. תחושת ה´היי´ האופייני נוצרת עקב החום המבלבל את ה-Shen ומעלה אותו מעלה. החשיש מופק מהפרחים ועשיר בשמן. הוא דומה למריחואנה בהשפעותיו הפיזיות, אך בשל צורת הכנתו ואיכותו (בעל איכות יותר יינית) הוא כבד ושחור, ולכן הוא מוריד כלפי מטה. ההשפעה תתבטא יותר באיטיות מחשבתית ונטייה לחשיבה עמוקה וכבדה.

הקנאביס היא דרך ליחה בטחול והשפעה ודרך חום בלב. דבר זה מוביל לחשיבה בלופים (יותר בחשיש) ובפיזור (יותר במריחואנה). בגלל האפקט המעלה אין מצב של שלשול.

החום גורם ליובש בפה ולרעב. זהו חום הבא מן הקיבה הקשורה ביחסי יין יאנג לטחול. השפעת הליחה היא בעיקר בטחול (בחשיש, החומר שומני יותר ולכן השפעתו מעט גדולה יותר על מערכות נוספות), ואך מעט (במצבים קיצוניים או למי שכבר יש לו) בלב. ליחה בלב מתייחסת למצב של סכיזופרניה או מניה דפרסיה. מצב העלול להחמיר עקב הוספת חום וליחה.

נראה שגם קיימת השפעה כלשהי על הכליות, משום שהחומר משתן (אולי בגלל השתייה המרובה עקב היובש) ויתכן שזה יותר אופייני בשימוש בחשיש שהוא חומר עכור, שחור וכבד (המאפיין חומרים החודרים לכליות).

לאנשים שנפגעו מהקנאביס: יש, על פי מודל זה, לקרר את הלב, לסלק ליחה מהטחול וללחלח את שאר מערכות הגוף. אכילת בטטה מתוקה - דיוסקוריאה אופיסינאליס (הן כמזון והן כצמח מרפא) יכולה גם להזין את הטחול וגם ללחלח ולייבש בו זמנית. ולכן זוהי דוגמא למזון שיש לאכלו לשיקום המערכת. נראה שהשימוש בדיקור כאן אינו חשוב כי לא מדובר במצבים אקוטיים ובדרך כלל גם לא במצבים שאנשים מבקשים עזרה. באותם מקרים שבהם הקנאביס עורר בעיות אצל אדם עם נטייה לכך, יש לנקוט בטיפול ולמנוע ממנו כליל את השימוש בסם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה ובפורום גמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום