מיגרנה בעת מלחמה

(0)
לדרג

אתם יושבים במקלט והלחץ גורם למיגרנה? ד"ר ברוך אלעד מציג בפניכם טיפים להתמודדות עם מיגרנה במצבי מלחמה

מאת: מערכת zap doctors

מיגרנה היא מחלה כרונית הפוגעת בכ-18% מהנשים ובכ-6% מהגברים בעולם המערבי ומתבטאת בכאב ראש התקפי שיכול להימשך מספר שעות עד ימים. תדירות ההתקפים משתנה ויכולה להיות נדירה או תכופה מאוד ולהגיע עד למספר התקפים בשבוע.

לדברי ד"ר ברוך אלעד, מומחה בנוירולוגיה ורפואת שינה, מצבי משבר ולחץ נפשי הינם גורמים שכיחים להתפרצות התקפי מיגרנה, והם אף מגבירים את עוצמתם. המיגרנה יכולה לגרום בין היתר לתחושת בחילה או הקאה, אי יכולת לבצע פעילות גופנית או תנועות חדות, ותופעות בלתי ספציפיות אחרות, כגון חוסר תיאבון, חולשה או סחרחורת.

לדברי ד"ר אלעד, המתח הנפשי והלחץ השורר בקרב אנשי קו העימות בצפון בימים אלה הינם בהחלט גורמים דומיננטיים העלולים להעלות את תכיפות התקפי המיגרנה. אירוע טראומתי עלול אף לגרום להתקף מיגרנה בתוך מספר דקות לאחר התרחשותו.

תופעה נוספת המוכרת בספרות הרפואית היא הופעת התקף מיגרנה בעת הקלה של המתח, לאחר שבתקופת המתח עצמו לא היה כאב ראש.

מצבי דיכאון גם הם גורמים לעלייה בתכיפות ההתקפים ובעוצמתם.

זאת ועוד, תכיפות של התקפי המיגרנה עלולה להיגרם כתוצאה מאורח חיים המאופיין במצבי חרדה ולחץ - מתח יתר בשרירי הצוואר, שינויים סביבתיים (כגון שהייה ממושכת במקלט בתנאי מחנק וחוסר פרטיות) ומרכיבי מזון מסוימים.

אז מה עושים?

לאור המצב בארץ, הלחץ, המתח והשהייה הארוכה במקלטים הסגורים, ממליץ ד"ר אלעד לפעול בדרכים הבאות על מנת למזער את התקפי המיגרנה:

תרגילי הרפיה, נשימה נכונה ומדיטציה יכולים לסייע לגוף להירגע. אפשר למצוא פינה שקטה במקלט, לעצום עיניים, ולעשות תרגילי נשימה, או כל סוג הרפיה אחר.

טיפול מניעתי נועד לסובלים ממיגרנה בתדירות של מעל 4-5 פעמים בחודש ומומלץ במצבי לחץ או טראומה. זהו טיפול תרופתי שניטל על בסיס יומיומי ומטרתו להפחית את תדירות ההתקפים (לדוגמא על ידי טופמקס).

השהייה הממושכת במקלט או בבית מותירה זמן פנוי ל"נשנושים". חשוב לזכור כי מרכיבי מזון מסוימים יכולים להשפיע ישירות על התקפי המיגרנה ועל מנת למנוע את התקף המיגרנה מבעוד מועד, רצוי להימנע ממשקאות דיאטטיים, חומרים משמרים, מונוסודיום גלוטמט (המצוי לרוב באבקת מרק, חטיפים, מזונות יבשים משומרים ועוד), שוקולד, גבינה צהובה, אלכוהול בכלל ויין אדום בפרט.

במידה וניסינו הכל אך בכל זאת מגיע התקף, ניתן לנסות לטפל נקודתית בתרופות רגילות נגד כאבים. ברבים מהסובלים ממיגרנה תרופות אלה אינן יעילות, ואז יש צורך לטפל בתרופות מרשם מיוחדות הנרשמות ע"י נוירולוג. חשוב לשמור על מידה נכונה, כיוון שאנשים הסובלים מהתקפים בתדירות גבוהה נוטים לעשות שימוש יתר לא מבוקר בתרופות אלה, אשר עלול לגרום להגברה נוספת של תדירות כאבי הראש, וכך התרופות הופכות להיות חלק מהבעיה ולא מהפתרון.

בתקופת המלחמה, מומלץ להכין מראש את כל התרופות בהן החולה מטופל על מנת שיהיו זמינות במקלט או במרחב המוגן למקרה בו לא ניתן לצאת מהבית.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח ולחץ ובפורום נוירוכירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום