גמילה מסמים ע"פ הרפואה הסינית

(0)
לדרג

מדוע יש "קריזים" וכיצד ניתן למזער את תופעות הלוואי של הגמילה? לרפואה הסינית יש תשובות לשאלות

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית וברפואה סינית

מכורים לסם, בין אם הוא "קל" ובין אם הוא "קשה", חוששים מעצם המחשבה על גמילה. ידוע שמבחינת האדם המכור, הצורך בסם הוא צורך גופני עז ביותר. המכור מוכן לשלם מחירים גבוהים ולבצע כל פעולה, שלילית ככל שתהיה, כדי לקבל את הסם. החשש הגדול של נוטלי הסם הוא מתהליך הגמילה, שמלווה בתופעות לוואי רבות וקשות. תגובה זו קרויה בלשון המשתמשים כ"קריז". הרפואה הסינית, בשילוב עם הרפואה המערבית, הן השילוב האפקטיבי ביותר לגמילה מסמים קלים וקשים.

מדוע מופיע ה"קריז" הזה?

הסמים מספקים למשתמש צרכים גופניים ונפשיים רבים, ולכן הפרידה מהסם הופכת לקשה ביותר. הגוף מתמרד ומתנגד לפרידה. מבחינה נפשית, המכור נכנס לסטרס בלתי רגיל, מפני שעתה עליו להתמודד לבד עם תהליכים שנהג להתמודד איתם בעזרת הסם. סף התגובה הנפשי והפיזי יורד עד לשפל, ולכן כל גירוי בא לידי ביטוי בגוף בצורה מוקצנת.

תגובת הסטרס הזה פוגעת במערכת החיסונית. הגוף, שהיה רגיל למצב מסוים, לפתע מתערער. השרירים מגיבים לגמילה ומתכווצים עד כדי גרימת כאבים עזים ובלתי נסבלים. גם ההזעה גוברת ומפוזרת בגוף. תחושת הצמא מתגברת ושתיית מים רבים לא מצליחה לפתור אותה. בנוסף, מופיע בנגמל אי-שקט פסיכולוגי ומוטורי. חלק מן המכורים סובלים מנזקים נפשיים בדרגות משתנות. בחלק מן המקרים הללו, הנזק הנפשי נשאר גם באופן קבוע ובלתי הפיך.

תרומתה של הרפואה הסינית לתהליך הגמילה?

מניסיון בטיפול בנגמלים עולה כי דווקא בתקופת הגמילה, המודעות לגוף גוברת: החל במודעות למוח ועד למודעות לשאר הגוף. מי שאחראי על מודעות הגוף לפי הרפואה הסינית הן הריאות. על כן, הטיפול יתבסס על שני איברים: הריאות והמעי-הגס, שנחשב ברפואה הסינית לבן זוגן של הריאות. הטיפול המתאים ביותר הוא דיקור. הרופא הסיני ידקור נקודות במסלול הריאות והמעי-הגס בגוף וגם את אלו אשר באוזן. בנוסף, הוא יכול להיעזר במכשיר חשמלי, אשר יגביר את קצב הגירוי של הנקודות הללו, בכדי להאיץ את קצב ועוצמת התגובה. בנוסף, מאחר וישנה גם תגובה של השרירים, הרופא הסיני יטפל בדיקור גם בנקודות בגוף המשפיעות על אזורי הכבד וכיס-המרה.

תחושת הצמא גם היא נשלטת ע"י הריאות, ולכן טיפול בהן יעזור להפגתה. כדי לאפשר לגוף לפנות את הרעלים שהסם הותיר בו, יהיה צורך לחזק את הכליות ואת הכבד. המערכת החיסונית על פי הרפואה הסינית, היא באחריות הריאות ולכן הטיפול בהן ישפיע גם עליה בצורה משמעותית ומהירה.

לגבי ההיבט הנפשי, אנו נתמוך בנגמל בעזרת מסלול הלב, האחראי על הנפש. לא תמיד ההשפעה של דיקור נקודות מספקת ופעמים רבות יש צורך גם בתמיכה חיצונית. לנגמל אין את זמן ההמתנה עד אשר הדיקור יפעל היטב גם ברמה הנפשית. לכן שילוב של הרפואה הסינית יחד עם עזרה נפשית יכולים להוות כיסוי הולם להיבטים של הגמילה הגופנית והנפשית. הניסיון בעולם הרחב ובסין בפרט, מלמד שהטיפול בדיקור יעיל ביותר למכורים לכל סוגי הסם. ככל שהסם קל יותר, כך משך הגמילה קצר יותר והתוצאות מרשימות יותר.

יש מקום לשלב בין הרפואה המערבית, כולל התמיכה הנפשית של הפסיכולוגיה, עם הרפואה הסינית המסורתית. רק בדרך זו אפשר יהיה להגיע להישגים מרשימים בגמילת מכורים ובמינימום תופעות לוואי. המערכת הרפואית בארץ חייבת להכיר ביכולת של הרפואה הסינית גם בהליך זה של עזרה בגמילה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה שלמה - רפואה פנימית עם רפואה משלימה וביולוגית ובפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום