עדכון מחקרי: גמילה מעישון

(0)
לדרג

הפסקת עישון ספונטנית מוצלחת יותר מאשר זו שתוכננה מראש; עישון מגביר הסיכון לחלות בסרטן השד בקרב צעירות

מאת: מערכת zap doctors
מחקר: הפסקת עישון ספונטנית מוצלחת יותר מאשר זו שתוכננה מראש

מחקר שהתפרסם במגזין הרפואי ה"בריטיש מדיקל ג'ורנל" מראה כי הפסקת עישון בלתי מתוכננת מוצלחת יותר מאשר הפסקת עישון שתוכננה מראש. במחקר נבדקו למעלה מ-1,900 נחקרים, מעשנים ומעשנים לשעבר. ממצאי המחקר מגלים כי מחצית מהנשאלים שהצליחו להפסיק לעשן לא קיבלו החלטה מקדימה בנושא. מסקנת המחקר היא שעצם ההחלטה להפסיק לעשן לפחות 6 חודשים לפני ההפסקה עצמה אינה בהכרח ערובה להצלחה.

לדברי החוקר רוברט ווסט, פרופסור לפיוזולוגיה בריאותית באוניברסיטת לונדון, המחקר חולק על ההנחות הרווחות, לפיהן התהליך של הפסקת עישון צריך להיות מורכב משלבים הכוללים את המחשבה להפסיק לעשן, תכנון הניסיון להפסקה וביצוע הניסיון, על מנת שהפסקת העישון תצליח. הממצאים לא בהכרח רומזים שניסיונות מתוכננים אינם מקדמים את המעשן אל המטרה, אך לדבריו, תמיכה התנהגותית ומציאת תחליפי ניקוטין הוכחו כתורמים יותר להצלחת התהליך.

על פי מסקנות המחקר, המידה שבה הניסיון להפסיק לעשן הוא מתוכנן או ספונטני, מגלה את הלך הרוח בו שרוי המעשן באותו הזמן, ולהלך רוח זה יש חשיבות בהצלחה.

לדברי ריקי הלוי, רוקחת ראשית בנובארטיס המשווקת מסטיקים של ניקוטינל לגמילה מעישון, מחקרים נוספים מראים, כי למעשנים קיימות דרגות מוטיבציה שונות בבואם להפסיק לעשן, ובכדי שתהליך זה יצליח צריך שיהיה תמריץ סביבתי שיוביל לויתור על העישון. המסטיקים יכולים לתרום למעשן המצוי בגמילה ספונטנית, היות ונטילתם פשוטה, ואינה מחייבת מרשם רופא או תכנון בלקיחתם.

מחקר: עישון מגביר הסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים צעירות

מחקר חדש של המחלקה לאפידמיולוגיה ובריאות הציבור בפקולטה לרפואה על שם אלברט איינשטיין בניו יורק, מצביע על קשר בין עישון לבין סיכון גבוה לחלות בסרטן השד בקרב נשים צעירות. במהלך המחקר נבדקו 89,835 נשים בגילאי 40 עד 59, אשר לקחו חלק בתוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד בקנדה.

אחר הנשים בוצע מעקב מקיף, כולל אחר סגנון חייהן, במשך 16 שנה ובסופו נתגלו כ-4,500 מקרים של סרטן שד. מניתוח תוצאות איסוף הנתונים עלה כי הסיכון לחלות בסרטן שד גובר ככל שהנשים עישנו זמן רב יותר (סיכון גבוה ב-50%), ככל שמספר הסיגריות רב יותר (סיכון גבוה ב-20%) וככל שהחשיפה לעשן סיגריות רבה יותר (סיכון גבוה ב-17%). כמו כן, סיכון רב יותר לחלות בסרטן שד נמצא בנשים שהתחילו לעשן לפני ההיריון הראשון (סיכון גבוה ב-13%).

מסקנות המחקר מצביעות באופן חד משמעי על כך שלעישון סיגריות יש השפעה על עלייה בסיכון לחלות בסרטן שד, במיוחד כאשר מתחילים לעשן בגיל צעיר וממשיכים לעשן זמן רב. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי מחקר וטיפול בסרטן השד.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה בתגובה כי: "תוצאות מחקר זה מחזקות ידע ההולך ומצטבר בידי אנשי המדע בעשורים האחרונים, המוכיח כי לעישון יש השלכה ישירה על התפתחותן של מחלות סרטן שונות כמו סרטן השד ולא רק על התפתחות סרטן הריאות או איברי נשימה אחרים. המחקר גם מוכיח כי ככל שהנשים מתחילות לעשן בגיל מוקדם יותר, הן מגבירות יותר את הסיכון שלהן לחלות. חשוב לדעת כי מדי שנה מתגלות כ-4,000 נשים החולות בסרטן השד".

זיו הוסיפה כי: "על כל אישה, בכל גיל, להכיר את שדיה על מנת לאתר שינוי שחל בהם ולפנות לרופא בהקדם בכדי לברר את טיבו. מומלץ לבצע בדיקת שד על ידי רופא המנוסה בבדיקת שד ידנית, כחלק מהבדיקה הגופנית הכללית, לפחות אחת לשנה. למי שעברה את גיל 50 מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים, באחד מהמכונים שאושרו על ידי משרד הבריאות, במסגרת התכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד שיזמה האגודה למלחמה בסרטן המופעלת בעזרת זימון אישי על ידי קופות החולים.

"לנשים להן קרובת משפחה מדרגה ראשונה שחלתה בסרטן השד, ונמצאות בסיכון גבוה, מומלץ כי תבצענה בדיקת ממוגרפיה פעם בשנה, החל מגיל 40 או בהתאם להמלצת הרופא. בדיקת הממוגרפיה הוכחה מדעית כמפחיתה את התמותה מסרטן השד בכ-30% ובכוחה להציל חיים. לנשים הנמצאות במעקב רפואי בשל אבחונן כנשאיות גנטיות של BRCA2, BRCA1 מומלץ לבצע בדיקת MRI של השד, על פי שיקול דעתו של הרופא".

בואו לדבר על זה בפורום גמילה מעישון, בפורום סרטן השד ובפורום סרטן הריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום