חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

מחקר: על הסכנה שבהיעדר מידע על סרטן השד מצד משפחת האב; ועל יעילות ארומזין לאחר טיפול בטמוקסיפן

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע
בשם האב

היסטוריה משפחתית מהווה את אחד מגורמי הסיכון לסרטן השד, ומרבית המחקרים מראים כי הסיכוי להעברת סיכון גנטי זה הוא זהה מהאב ומהאם.

מחקר חדש מצביע על היעדר מידע מספיק אודות סרטן השד במשפחתו של האב, תופעה הפוגמת במודעות של נשים רבות לרמת הסיכון שלהן למחלה.

במחקר, שכלל 899 נשים בגילאי 40 ומעלה שאינן חולות בסרטן השד, נמצא כי 16% מהנשים דווחו על קרובות משפחה שחלו בסרטן השד במשפחת האם, אך רק 10% דווחו על תחלואה במשפחת האב. סטטיסטית אמורים היו להיות לנשים אלו אותו מספר קרובים משני הצדדים אשר חלו בסרטן השד.

הנשים שהשתתפו במחקר התנדבו, ויתכן כי מספר גדול יחסית של נשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן השד מצד האם נכללו ביניהן, מה שעשוי להסביר את אי ההתאמה בתוצאות.

אולם ההסבר הסביר יותר הוא כי גברים פחות מודעים לסיכון לסרטן השד במשפחותיהם, ופחות נוטים להעביר את המידע לקרוביהם. לכמה ממשתתפות המחקר לא הייתה כלל ההזדמנות לשוחח עם אבותיהן על סרטן השד במשפחה, בשל אבהות בלתי ידועה, מות האב או יחס של ניכור מצדו.

המחקר נערך על ידי ד"ר ג'.מ. קווילין מאוניברסיטת ווירג'יניה קומונוולס שבריצ'מונד ועמיתיו. במסגרת מסקנותיהם, הם ממליצים לנשים לעשות מאמץ לגלות את כל המידע האפשרי אודות סרטן השד במשפחת האב. כמו כן, הם קוראים לרופאים לשאול את הנבדקות במפורש גם על משפחת האב. "ההיסטוריה המשפחתית מצד האם ומצד האב מגלים כל אחד רק מחצית מהסיפור הגנטי", מציין ד"ר קווילין.

יעילות ארומזין לאחר טמוקסיפן בקרב חולות סרטן שד מוקדם

המעבר לטיפול משלים בתרופה ארומזין (Aromasin Exemestane) לאחר שנתיים-שלוש שנות טיפול בטמוקסיפן מצמצם את הסיכון להישנות המחלה בקרב חולות סרטן שד מוקדם לאחר גיל המעבר. זאת, על פי ממצאי מחקר שהוצג בכנס האגודה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) ביוני 2006.

ארומזין משתייכת לקבוצת התרופות מעכבות הארומטאז, העוצרות את תהליך ההמרה של הורמונים שונים בגוף להורמון אסטרוגן, ובכך מפחיתות את כמות האסטרוגן בגוף.

המחקר, שהקיף 4,724 נשים חולות סרטן שד מוקדם לאחר גיל המעבר, השווה בין נשים שטופלו בטמוקסיפן בלבד למשך חמש שנים לבין נשים שטופלו בארומזין במשך חמש שנים לאחר שתיים-שלוש שנות טיפול ראשונות בטמוקסיפן. על-פי התוצאות, בקרב הנשים שעברו לטיפול בארומזין פחת הסיכון למוות ב-17% בהשוואה למטופלות טמוקסיפן בלבד. כמו כן, פחת הסיכון להישנות המחלה.

מבחינת תופעות הלוואי, הנשים שעברו מטמוקסיפן לארומזין היו בעלות סיכון נמוך יחסית לשטפי דם או אירועים גיניקולוגיים חמורים. לעומת זאת, הנשים שטופלו בטמוקסיפן בלבד סבלו פחות משברים בעצמות, האופייניים לטיפול בתרופות מעכבות ארומטאז.

משרד הבריאות בישראל הרחיב לאחרונה את הקריטריונים (ההתוויה) לטיפול בארומזין גם לטיפול משלים לחולות סרטן שד מוקדם עם קולטנים חיוביים לאסטרוגן לאחר גיל המעבר, לאחר 2-3 שנות טיפול משלים עם טמוקסיפן. יש לציין כי ההתוויה אינה כלולה בסל הבריאות.

בואו לדבר על בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום