הערכות לתשעה באב

(0)
לדרג

צמים בתשעה באב? אתר דוקטורס מציג את מדריך הצום, לחולים ולבריאים, לסוכרתיים ולמאמינים. צום קל

מאת: מערכת zap doctors

ביום חמישי יחול צום ט' באב. כל צום שנמשך 25 שעות - יכול להביא לרמה מסוימת של אי נוחות ולפעמים לכאבי ראש וחולשה. ד"ר ג'ו גמאל ,מנהל מרפאות טרם - המרכז לרפואה דחופה, מציג בפניכם מספר עצות איך לעבור את הצום בשלום.

רוב התלונות במשך הצום קשורות להתיבשות קלה. שתיה מוגברת (10 עד 12 כוסות מים ליום, במשך יומיים לפני הצום) תאפשר לגוף לאגור מספיק נוזלים ולהקל על הצום. אל תנסו לשתות כמויות גדולות ממש לפני הצום, דבר העלול לגרום לכאבי בטן ואפילו להקאות.

חשוב לתת לגוף לאגור מספיק אנרגיה לפני הצום. הדרך היעילה היא לאכול כמה ארוחות קטנות במשך היום לפני הצום. בכל ארוחה רצוי שיהיה מקור חלבונים (כמו ביצים ודג טונה), פחמימיות (כמו פסטה, תפוחי אדמה ולחם) וגם ירקות. עדיף להימנע ממאכלים מלוחים וחריפים. מאכלים אלו יכולים להביא לתחושת צמאון יחסי מוקדם בצום.

במשך הצום, כדאי להימנע מפעילות גופנית מופרזת דווקא בשמש. קל מאד לאבד הרבה נוזלים דרך הזעת יתר. הגבלת פעילות גופנית גם תימנע "ריקון" מאגרי האנרגיה של הגוף.

צום יכול להיות מסוכן לאנשים שסובלים מבעיות רפואיית זמניות (כמו דלקת בגרון או ריאות) או מחלות כרוניות (כמו אי ספיקת לב או סכרת). בכל מקרים הללו, חייבים להתייעץ עם רופא מטפל. גם מבחינת הלכתית, כאשר הצום מלווה בסכנה משמעותית, חל איסור על תענית עקב הכתוב "ונשמרתם לנפשותיכם".

רוב הנשים בהריון כן יכולות לצום ללא סכנה להן או לעובר. אך יש נשים רבות בהריון עם רקע רפואי מורכב. במקרים אלו חייבות אותן נשים להתייעץ עם הרופא המטפל לפני כל צום.

גם רוב הנשים שמניקות יכולות לצום ללא סכנה להן או לתינוק. עליהן להמשיך להניק, שכן ללא הנקה, יכול להתפתח גודש בשדיים שעלול להדרדר למצב של זיהום. כדאי לשאוב ולאחסן כמות של חלב-אם במקרה שהתינוק צורך יותר מיצירת חלב האם משך הצום.

הכנה נכונה לצום תקל על ההתמודדות עמו. אך מדי פעם בעיות מתעוררות. במידה והבעיה חורגת מהמקובל, יש לשקול את שבירת הצום. במקרה כזה עדיף לצרוך כוס מים או שתייה מתוקה ואז לנוח. במקרה חריף יותר כמו ירידה בלחץ הדם וברמות הסוכר, יש לפנות באופן מידית לטיפול רפואי.

עצות לחולי סוכרת המתכוונים לצום בתשעה באב

1. כדי למנוע התייבשות בערב הצום (שהיא אחת הסיבות העיקריות להרגשת בחילה וכאבי ראש בעת הצום) מומלץ לשתות לפחות 8 עד 10 כוסות מים במשך היום שלפני הצום.

2. הפסקת הטיפול באינסולין בעת הצום היא אחת הסיבות המרכזיות לאשפוז לאחר הצום. לכן לחולי סוכרת סוג 1 (התלויה באינסולין) אסור להפסיק לקחת אינסולין בצום.

3. יש להיוועץ ברופא ולהתאים את כמויות המזון שניתן לאכול ואת תוכנית הטיפול באינסולין. בין השאלות שיש לשאול את הרופא: האם חייבים לאכול? כמה יש לאכול? באיזו תדירות? האם יש לשנות את מינוני התרופות או להפסיק את השימוש בהן? כמה אינסולין יש לצרוך כדי להוריד את רמת הגלוקוז בדם?

4. על חולי סוכרת המטופלים בכדורים או בדיאטה בלבד להיוועץ עם הרופא המטפל כיצד לנהוג בעת הצום.

5. שימוש בתערובת אינסולין (המכילה אינסולין לטווח קצר ואינסולין לטווח ארוך) מסוכנת בימי צום. אין להשתמש באינסולין לטווח קצר אם לא אוכלים.

6. NovoNorm (נובונורם) היא תרופה חדשה הניתנת בכדור ונלקחת עם האוכל. יתרונה במנגנון הפעולה המהיר שלה. זוהי תרופה מצוינת לסעודה המפסקת ולסעודה שלאחר הצום.

7. טיפול במצבי היפוגליקמיה ("נפילה" חדה ברמות הסוכר): במקרי היפוגליקמיה קלה ניתן לצרוך סוכריות חמוצות המכילות כמות מספקת של פחמימות (Winkies), או טבליות גלוקוז (Gluco-up). במקרים קשים, שמגיעים לכדי אובדן הכרה, יש להזריק גלוקגון (Glucagen).

8. משאבות אינסולין ומכשירים לבדיקת רמת סוכר בדם: יש לדאוג לסוללות תקינות במכשירים מבעוד מועד.

9. יש לשמור על רמת סוכר בטוחה במשך תשעה באב (120-150 מג' אחוז).

10. יש לשמור בבית הכנסת מלאי של כל שדרוש לחולה הסוכרתי תרופות, מזרקים, מכשיר לבדיקת רמת סוכר בדם, סוכריות חמוצות וכדומה.

11. יש להבטיח שמישהו בבית הכנסת יודע שהנך חולה בסוכרת ויודע מה לעשות במקרי חירום.

בואו לדבר על בפורום תזונה קלינית ובפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום