עישון ואלכוהול: שילוב קטלני

(0)
לדרג

מחקר קובע: עישון ושתיית אלכוהול קטלניים במיוחד; בסוף חודש יולי נאסר באוסטרליה עישון בפאבים ובמועדונים

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש קובע כי אנשים השותים אלכוהול ומעשנים בו זמנית נמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלות סרטן שונות באזור הראש והצוואר, לעומת הסיכון של מי שמעשן או שותה בנפרד. במחקר החדש שנערך על ידי הפקולטה לבריאות הציבור באוניברסיטת דרום אוסטרליה נבדקו ונותחו למעלה מ-300 תוצאות מחקרים קודמים שנערכו בנושאי עישון, שתיית אלכוהול והקשר למחלות סרטן באזור הראש והצוואר. מאיסוף התוצאות עולה כי בעוד שהסיכון לחלות בסרטן באזור הראש והצוואר גדול פי שלושה אצל מעשנים ופי שניים אצל צרכני אלכוהול, אצל אנשים הנוהגים לעשן וגם לשתות אלכוהול, הסיכון גבוה פי עשרה עד חמישה עשר.

מחקר זה מתפרסם בימים אלו בהרחבה באוסטרליה ביוזמת המועצה האוסטרלית לעישון ובריאות, לקראת כניסתו לתוקף באוסטרליה ב-31 ביולי 2006 של החוק האוסר על עישון בפאבים ובמועדונים, מקומות בהם כידוע, נוהגים לשלב בין עישון לבין שתיית אלכוהול. מהלך זה ילווה באכיפה מוגברת ובקנס של 2,000 דולר אוסטרליים אשר יוטלו על המעשן ועל בעל העסק.

"מחקר זה מוכיח כי המשפט 'השלם גדול מסכום חלקיו', נכון גם לגבי נזקים בריאותיים", אמרה נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן, בתגובה לתוצאות המחקר. "הסכנה בנזקי העישון ידועה כבר שנים וכך גם הסכנה בשתיית אלכוהול. עתה מתברר כי השילוב של שני מנהגים חברתיים אלו יוצר סינרגיה קטלנית במיוחד וגורם למחלות סרטן שונות באזור הראש והצוואר, כגון סרטן הפה והלוע, סרטן הוושט וסרטן הגרון".

ענבר הוסיפה: "החוק החדש באוסטרליה יגרום לשינוי מהותי וילווה בפעילות הסברתית נרחבת הכוללת פרסום ויחסי ציבור. במדינת ישראל התקבל החוק להגבלת העישון במקומות ציבוריים ובכללם גם פאבים, בתי קפה ומסעדות, כבר בשנת 1983. מאז ועד היום קיים שיפור ניכר במצב העישון במקומות ציבוריים, אולם לצד החקיקה עדיין נדרשת אכיפה נחרצת ונמרצת של החוק על ידי הרשויות המקומיות המופקדות על אכיפתו ועל הטלת קנס בגובה של 310 שקלים על המעשנים".

עובדות על עישון

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מגפת העישון גובה כ-10,000 קורבנות מוות מדי שנה בישראל, יותר ממספר האנשים המתים בתאונות דרכים, מלחמות ופעולות טרור גם יחד, כ-1,500 מהם מתים בעקבות חשיפה לעישון פסיבי. על פי נתוני דו"ח שר הבריאות האחרון, אחוז המעשנים בני 18 ומעלה עומד בממוצע על 24%. כ-32% מקרב הגברים מעשנים ו-18% מקרב הנשים מעשנות.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה מתים כ5 מיליון בני אדם בעולם כתוצאה מעישון. עישון הורג 560 איש מידי שעה ו-13,400 איש מידי יום. התחזיות צופות כי עד שנת 2020 במידה ומספר המעשנים לא יפחת, יגדל מספר המתים כתוצאה מעישון ל-8.4 מיליון בני אדם מדי שנה! התחזיות אף צופות כי עד שנת 2025 יעשנו 1.7 ביליון איש בעולם, כיום מעשנים כ-1.3 ביליון איש.

"רוצח" סדרתי

כמעט כולם, בין אם הם מעשנים ובין אם לא, יודעים שהעישון גורם לסרטן הריאות. אולם, מחקרים מדעיים רבים שנאספו באגודה למלחמה בסרטן ונעשו בעשורים האחרונים הוכיחו כי העישון גורם למחלות רבות נוספות הקשורות למערכת הנשימה והלב הנגרמות לאחר שנות עישון רבות.

כמו כן, בשנים האחרונות מתבצעים גם מחקרים נוספים המחזקים את ההשערה כי העישון קשור לעוד מגוון רחב מאוד של מחלות ונזקים בריאותיים הנגרמים גם בטווח הקצר. כך למשל, סרטן שלפוחית השתן הנפוץ בקרב אנשים שהחלו לעשן בגיל צעיר, סרטן צוואר הרחם בקרב נשים צעירות, סרטן הושט, סרטן הגרון, סרטן הכליה, סרטן הלוע, סרטן הדם (לוקמיה), סרטן מערות האף הנפוץ בקרב מעשני סיגרים, סרטן הריאות, סרטן חלל הפה, סרטן הלבלב וסרטן הקיבה ועוד.

העישון גורם לעוד מחלות שאינן קשורות לסרטן: מפרצת של אבי העורקים הבטני, הסתיידות עורקים, מחלת כלי דם במח, מחלת לב כלילית, "מחלת המעשנים" - מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD), אסטמה, נפחת הריאות (אמפיזמה), דלקת ריאות, מחלה כרונית של המעי (קרוהן), מחלה בבלוטת התריס, ירוד (קטרקט), ניוון רשתית, שברי צוואר הירך, צפיפות עצם נמוכה, אולקוס וסכרת.

גם איכות חייהם של המעשנים נפגעת, חלקם סובלים ועשויים לסבול מנסיגת חניכיים, איבוד שיניים, שינויי צבע השיניים, ריקבון השיניים (עששת), בעיות שינה, אימפוטנציה, הזדקנות מוקדמת של עור הפנים, התמכרות (לניקוטין) וכושרם הגופני מתדרדר. בעיות פריון בקרב נשים וגברים ואיכות זרע ירודה, ובעיות בעת ההיריון, כמו השפעות על מערכת הנשימה בעובר, מות עובר ולידת ולד מת, משקל לידה נמוך, סיבוכי הריון, מומים גנטיים, מומים מולדים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה ובפורום גמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום