דם טבורי: קווים מנחים

(0)
לדרג

מהן הנקודות שכדאי לבדוק במסגרת בחירת שירות לשימור תאי גזע מדם טבורי? לקרוא ולהפנים

מאת: מאת שירות תא לחיים - המרכז לדם טבורי בהדסה

רוצים להיות בטוחים שקיבלתם תמורה על השקעתכם בשימור תאי גזע מדם טבורי. העקרונות הבאים יסייעו לכם לדעת שקיבלתם החלטה נכונה.

מיקום המעבדה: בארץ או בחו"ל? אם בארץ - היכן? האם המעבדה ממוקמת מתחת לפני הקרקע?

באיזו טכנולוגיה משתמשים לצורך הפקת תאי הגזע? כיום יש שתי אפשרויות:

1. ידנית.
2. טכנולוגיה ממוחשבת באמצעות מכשיר ה-SEPAX, הוכח שמבצעת את מיצוי התאים בצורה היעילה ביותר.

איזה סוג של ביטוח לדרוש? כיום חברות לשימור תאי גזע מדם טבורי מציעות ביטוח להחזר כספי במקרה של צורך בהשתלה, ואולם פרוצדורת השתלת מוח עצם בישראל כלולה בסל הבריאות ואין צורך בהחזר כספי להוצאות ההשתלה כי רוב הסיכויים שלא יהיו הוצאות כאלו. לעומת זאת, פיצוי כספי במקרה של צורך בהשתלה יכול מאוד לסייע למשפחה בעת טיפול בחולה (צפויים הפסדים של ימי עבודה והוצאות אחרות לתקופה ממושכת).

החזר כספי במקרה של רשלנות של החברה: האם החברה מחזירה כסף ללקוח במקרה של טיפול רשלני בדגימה? שילמתם במיטב כספיכם בעבור הטיפול בדגימה ושימורה, עליכם לוודא שבמקרה בו החברה התרשלה בתפקידה היא מפצה אתכם.

פיצול הדגימה לשני חלקים: חשוב לוודא שהדגימה אותה אנו מפצלים תשמר במקום גיאוגרפי.

שינוע הדגימה לוודא אמצעי לשמירה על טמפ': לוודא שהדגימה שנאספה לאחר הלידה מובלת בתוך צידנית השומרת על טמפ' החדר. הוכח שטמפ' גבוהה יותר עלולה לפגום בדגימה.

תקן GMP של FDA - תקן ה-GMP של הרשויות האמריקאיות והאירופאיות מכילים סט של הנחיות כיצד צריכה לפעול מעבדה ביולוגית העוסקת בחומרים רגישים. יש לדרוש את ההסמכה של המעבדה על ידי תקני ה-GMP.

הניסיון, הוותק והמיומנות של הצוות המדעי והרפואי בשימור ושימוש בתאי גזע לצורך טיפול רפואי ומידת מעורבותו בתהליך עיבוד הדגימה והקפאתה. חשוב לקבל את שמות חברי הצוות ולקבל מידע על ניסיונם בתחום.

התשתית המעבדתית של השירות: לוודא כי מדובר במעבדות ותיקות ומוכרות, הציוד בהן הן משתמשות והפיקוח המקצועי עליהן.

זמינות השירות: האם ניתן לבצע איסוף, בדיקה והקפאה במשך כל ימות השנה (כולל שבתות וחגים) במשך 24 שעות ביממה?

משך הזמן שעובר מרגע הלידה ועד להקפאת הדגימה: זמן קצר מבטיח שמירה על איכות תאי הגזע. כדאי לקבל לנושא זה התחייבות ברורה מהשירות.

קרבת המעבדה בה מוקפאים תאי הגזע למרכז רפואי שבו עושים שימוש בתאי גזע לצרכים רפואיים. חשוב לבדוק את מידת המהירות בה ניתן לספק את הדגימה במקרה הצורך.

תנאי ההתקשרות עם החברה: עלויות ותנאי תשלום, האם יש חיוב בדמי רישום או בדמי ביטול, האם הלקוח מחויב במקרה שהדגימה קטנה מדי או במידה ונמצא כי אינה ראויה לשימוש?

הנקודות החשובות ביותר שיש לבדוק: כמה משלמים אם התהליך לא הצליח? שימוש בטכנולוגיית SEPAX ולא ידנית, שינוע הדגימה בצידנית, ביטוח - לדרוש פיצוי כספי ולא שיפוי לצד שימור הדגימה, החזר כספי במקרה של רשלנות החברה, עמידה בתקן GMP (ולא NMDP) - תנאי ההתקשרות לרבות השורות הקטנות בהסכם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום