בחזה מורם - מהן השאלות בנוגע להגדלת חזה?

(0)
לדרג

קביעת מידת הסיליקון, שלבי הניתוח והשפעות עתידיות - כל מה שרציתן לדעת על ניתוח הגדלת חזה והתביישתן לשאול

מאת: ~~פרופ' מנחם-רון וכסלר~~

שד האשה מהווה מאז ומעולם סמל לנשיות ולפריון, ומוקד משיכה מיני ואסתטי. השד הוא אחד מסימני המין המשניים של האישה, ורובנו רואים בהתפתחות השד חלק מן ההתפתחות הנורמאלית.

תת-התפתחותם של השדיים מקנה לאישה הרגשת חסר בנשיותה, ולעומת זאת שדיים גדולים מדי, מלאים, כבדים ותלויים גורמים מלבד תשומת לב מוגזמת ולא רצויה מצד החברה גם לכיפוף הגב, מפריעים בפעולות פיזיות שונות, (ריצה וריקוד) מלווים בכאבי כתפיים וגב, ומהווים מטרד בענייני לבוש.

השד מתפתח מגיל אחת עשרה שנה עד גיל חמש עשרה שנה. הוא מורכב מעור, מרקמה בלוטית ושומן. אם השדיים אינם מתפתחים בתקופה זו, קרוב לוודאי, כי לא יתפתחו לאחר מכן. רוב הנשים בעלות תת-התפתחות של השד מבקשות דרך לפתור חסר זה. כיום מקובל, יותר מאשר בעבר, לפתור בעיה זו בדרך ניתוחית, על ידי הגדלת השדיים בעזרת תותבות סיליקון.

בעיה דומה קיימת לעיתים אצל אישה בשלהי תקופת הפוריות. לעתים מלווה תקופה זו בהידלדלות השד, אשר מאבד את צורתו הצעירה והיפה והופך מצומק ותלוי.

האישה הרואה בכך משום פגיעה בדימויה הנשי מחפשת דרך לשיפור צורת השד. שיפור צורת השד התת-מפותח נעשה על ידי שימוש בתותבת סיליקון. התותבת היא מעין שקית עגלגלה ותוכה מלא בסיליקון ג'ל קוהסיבי שצמיגותו זהה לצמיגות השד הנורמאלי.

תת התפתחות של השד יכולה להיות בדרגות שונות, החל משד שטוח, הדומה לחזה גברי וכלה בשד בעל גודל בינוני. ישנן נשים בעלות שד קטן ונורמאלי המעוניינות בשד גדול יותר. גם הן יכולות להיות מועמדות להגדלת שד, וכן מועמדות לכך נשים להן אסימטריה בין השדיים. כאשר יש הבדלים בגודל השדיים או בצורתם.

עומק הסיליקון

ישנן דרכים אחדות להכנסת התותבת למקומה, וישנן תותבות סיליקון רבות מאוד השונות בגודל שלהן, בצורה ובשטח הפנים. יש כמובן, להתאים את גודל התותבת הרצויה לכל חולה וחולה.

אין להשתמש בשום פנים ואופן בסיליקון חופשי, אלא רק בסיליקון העטוף בתוך שקית העשויה מסיליקון קשיח יותר. ישנן תותבות מתנפחות, שהן שקית סיליקון ריקה, שלה פיה קטנה, שדרכה מוכנס נוזל פיזיולגי וממלא אותה עד לנפח הרצוי, כאשר שסתום חד כיווני מונע את בריחת הנוזל. יש תותבות המורכבות מחלק שבתוכו סיליקון נוזלי בכמות קבועה, ומחלק שבו יש אפשרות להזרקה של חומר פיזיוליגי, על מנת להשיג נפח גדול קצת יותר.

ההחלטה בעניין הגודל הרצוי של התותבת היא החלטה משותפת של המטופלת ושל המנתח הפלסטי. לפני החלטה זו מומלץ למטופלת למדוד גדלים שונים של תותבות על פני דופן בית החזה, ואלו מאפשרים לה להחליט על הגודל הרצוי.

שלבי הניתוח

לפני הניתוח על המטופלת לעבור בדיקות שונות. הניתוח מבוצע לרוב בהרדמה כללית ולעיתים גם במקומית. הניתוח נעשה כאשר המטופלת שוכבת על גבה וחלקו העליון של גופה מורם. מבוצע חתך בגודל של 5 ס"מ לערך, בקפל התת שדי, ודרכו מפרידים את הרקמות, ויוצרים את החלל, אשר לתוכו מוכנסת התותבת.

אם דופן בית החזה דק, החולה גרומה והרקמה התת-עורית מועטת, מעדיפים להכניס את התותבת מאחורי השריר. אם קיימות רקמות שד וכמות נכונה של רקמה תת-עורית, התותבת מוכנסת מתחת לרקמת השד, מעל השריר. השכבות נתפרות ותחבושת עם לחץ מתאים מכסה את הפתח בקפל התת שדי.

הניתוח מלווה לעתים בכאבים, לרוב לא קשים במיוחד במשך ימים אחדים. ובדרך-כלל המטופלת יכולה לעזוב את בית החולים באותו היום או למחרת הניתוח. התפרים מוצאים כשבוע לאחר הניתוח ועיסוי בית החזה נעשה על ידי המטופלת עצמה במשך חודש אחד.

השלכות לעתיד

ראוי לציין, כי בדרך כלל אין כל הפרעה לתקינותו של השד, וכי האישה יכולה להניק לאחר ניתוח הגדלת שד. כמו כן, רצוי לדעת כי תחושה של הפטמה תקינה ברוב המקרים לאחר הניתוח.

חומר הסיליקון אושר לשימוש על ידי FDA, שהיא המערכת האחראית לאישור תרופות וחומרים לשימוש בני אדם, וזאת לאחר מחקרים ממושכים שנועדו להבטיח שלילת אפשרות התפתחות סרטן כתוצאה משימוש בסיליקון רפואי שהוא נקי כמובן, מכל חומר אחר.

לסיכום, ניתן לומר שהגדלת חזה הוא אחד הניתוחים שהשפעתו על המראה היא מיידית ובעלת השפעה לא מעטה על הדימוי העצמי, הנשיות, ובכלל על דרך החיים. נשים שעברו ניתוח להגדלת חזה דיווחו על שיפור ניכר בביטחון העצמי שלהן, שיפור בזוגיות, שחרור עכבות שקשורות לדימוי עצמי, ולעיתים גם שינוי בקריירה.

אם בעבר היה עלינו להשלים עם חזה קטן, רפוי או נפול, גדול מימדים או לא סימטרי ולסבול חיים שלמים של הסתרה והתמודדות עם דימוי עצמי נמוך, הרי שהרפואה המודרנית מעמידה לרשותנו כיום מגוון רחב של פתרונות כירורגיים לתיקון מראה השד ובניתוח יחסית פשוט.

פרופ' מנחם-רון וכסלר הוא מנהל פורום כירורגיה פלסטית: בשיתוף עם אריאל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום