חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

מחקר מקיף בצרפת מגלה: חשיפת נשאיות BRCA1/2 מתחת לגיל 20 לרנטגן מגבירה הסיכון לסרטן השד

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע

על-פי מחקר שהקיף 1,600 נשים נשאיות המוטציות BRCA 1/2, החשיפה לרנטגן בצילומי חזה עלולה להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן השד, בפרט כשמדובר בחשיפה לפני גיל 20.

המחקר, שנערך ע"י קונסורציום של מרכזים אירופאים לחקר הסרטן, היה הראשון לבדוק את ההשפעה של חשיפה לקרני רנטגן ברמה נמוכה על נשים הנמצאות בסיכון גבוה מבחינה גנטית לחלות בסרטן השד.

"זהו אחד המחקרים הראשונים המוכיח כי יתכן שנשים בעלות נטייה גנטית לחלות בסרטן השד, יושפעו מ-מנה נמוכה של קרינה מייננת יותר מאשר נשים אחרות", אומר דר' דיוויד גולדגאר, מחבר ראשי של המחקר, שכיהן כראש הקבוצה לאפידמיולוגיה גנטית בסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן בליון, צרפת, בעת עריכת המחקר. "אם הממצאים יאומתו גם על-ידי מחקרים נוספים, יתכן כי נשים צעירות שבמשפחתן קיימות המוטציות BRCA 1 ו-2, ירצו לשקול תחליפים לרנטגן, כגון MRI", ציין דר' גולדגאר.

חוקרים ניתחו שאלונים שמולאו ע"י יותר מ-1,600 נשים שהיו מעורבות במחקר הבינלאומי, IBCCS, שיתוף פעולה אירופאי. בעוד שכל הנשים היו נשאיות, לא כולן חלו בסרטן השד. השאלון בדק האם האישה עברה צילום רנטגן חזה, כמה פעמים ובאילו גילאים.

המחקר גילה כי מתוך הקבוצה, נשים שעברו צילום רנטגן חזה היו בסיכון גבוה ב-54% לחלות בסרטן השד, בהשוואה לנשים שלא עברו צילום רנטגן חזה מעולם. נוסף על כך, נשים שנחשפו לקרני רנטגן לפני גיל 20 היו בסיכון גבוה פי 2.5 לחלות לפני גיל 40 בהשוואה לנשים שמעולם לא נחשפו לקרניים.

"כיוון שחלבוני BRCA הינם חיוניים לתיקון הנזק בתאי שד, הנחנו כי אצל נשים עם מוטציות BRCA 1/2 היכולת לתיקון הנזקים שנגרמו ל-DNA מקרינה מייננת תהיה מוגבלת יותר", אמר דר' גולדגאר. "הממצאים שלנו תומכים בהנחת היסוד ומדגישים את הצורך במחקרים נוספים".

מגבלות המחקר - היעדר מידע על כמות קרינת הרנטגן לה נחשפו הנשים, וכן הטיה אפשרית בדווח של הנשים על כמות הצילומים (נשים שחלו עשויות להיות יותר מודעות לצילומים שעברו).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום