חיים ללא משמעת

(0)
לדרג

ויתור על ארוחת בוקר, צפיית יתר בטלוויזיה והזנחת השיניים - סקר של שירותי בריאות כללית חושף ממצאים מדאיגים

מאת: מערכת zap doctors

כ-22% מהילדים לא נוהגים לאכול ארוחת בוקר ויוצאים לביה"ס ולגן "על קיבה ריקה" - נתון זה הוא רק אחד משלל ממצאים רבים העולים מתוך סקר שקיימה שירותי בריאות כללית לגבי מודעות האוכלוסייה לנושאים בריאותיים לקראת פסטיבל "דרך חיים".

הסקר שבוצע ע"י חברת TNS טלסקר בקרב 500 איש מדגם ארצי מייצג, בדק את מידת המודעות של הציבור בתחומי בריאות שונים כגון: תזונת ילדים, עישון והשפעותיו ובריאות השן.

ילדים ותזונה

בחמישית מבתי האב בישראל, בהם ילדים בגילאי 0-16, לא נוהגים לאכול ארוחת בוקר מסודרת בכל יום. שיעור גבוה יותר נמצא באזור המרכז - כמעט שליש. ארוחת הבוקר המועדפת מורכבת מדגני בוקר: כ-40% מבתי אב עם ילדים בגילאי 0-16 נוהגים לאכול אותם מידי בוקר, ולאחריה כריכים וגבינות.

כ-31% מבתי אב, בהם ילדים בגילאי 0-16, נשלחים הילדים לביה"ס עם כריך המרוח בשוקולד.

כ-40% מהמשפחות, בהן ילדים בגילאי 0-16, אוכלים ארוחת ערב משפחתית בתדירות נמוכה של פעם בשבוע או פחות מכך. כ-20% הצהירו כי הם כלל לא אוכלים ארוחות ערב משפחתיות.

61% מכלל האוכלוסייה אינם יודעים כי ילד צריך לצרוך לפחות 3 מוצרי חלב ביום לגדילה תקינה ולבניית עצמות חזקות.

70% מהאוכלוסייה לא יודעים כי מסת העצמות בגוף האדם נבנית עד גיל 22.

לדברי אירית פורז, הדיאטנית הראשית של הכללית: "גיל הילדות ועד לגיל 22 מהווה חלון הזדמנויות בלתי חוזר לבניית מסת העצם בגוף. נמצא קשר בין תזונה עשירה במוצרי חלב דלי שומן להפחתת סיכון ללחץ דם, למחלות לב ולסרטן המעי הגס. אנו ממליצים לצרוך, בעיקר בגילאי הילדות, לפחות 3 מוצרי חלב ביום. ספיגת הסידן מחלב ומוצריו היא היעילה ביותר. ספיגת הסידן משוקו נמוכה ב-5% בלבד בהשוואה לספיגת הסידן מחלב. אם ילדכם אינו רוצה חלב ומעדיף שוקו - לכו על זה".

ילדים והרגלי "בילוי"

ילדי ישראל צופים בטלוויזיה ומשחקים במשחקי מחשב 3 שעות בממוצע ביום. 43% מההורים לילדים בגילאי 0-16 אמרו שילדיהם צופים בטלוויזיה או משחקים משחקי מחשב בין 3 ל-8 שעות ביום כשההמלצה היומית היא מקסימום שעתיים (לילדים מעל גיל שנתיים. עד גיל שנתיים ההמלצה היא כמה שפחות).

לדברי דיאן לוין, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות בכללית: "מחקרים מראים שהצפייה המוגזמת בטלוויזיה והעיסוק הממושך במשחקי מחשב חושפים את הילדים והנוער בין היתר לתכנים אלימים ומיניים. בנוסף, הצפייה בטלוויזיה ובמסך המחשב מחליפים ברוב המקרים את הפעילות הגופנית הרצויה - התוצאה: יותר ילדים ובני נוער סובלים מעודף משקל. אנו ממליצים להרגיל את כל בני המשפחה, כבר מגיל צעיר, לעסוק וליהנות מסוגי פעילות גופנית ומתחומי עיסוק נוספים מלבד טלוויזיה ומחשב".

עישון ומודעות לנזקיו

כרבע מהאוכלוסייה הבוגרת מעשנת סיגריות בתדירות כלשהי. כמעט מחצית ממנה (45%) מעשנים למעלה מ 10 סיגריות ליום.

רמת המודעות של המעשנים לנזקי העישון היא נמוכה, כאשר רק כ-10% מהם ידעו לנקוב בטווח שנים נכון (11-20) המתקרב למספר השנים שעישון מקצר את תוחלת החיים (14 שנים).

כ-40% מהאוכלוסייה אינם יודעים כי עישון נרגילה מזיק כמו עישון סיגריה או סבורים שמזיק פחות.

קרוב למחצית מהנשאלים אינם מודעים לכך שעישון מהווה גורם סיכון משמעותי לתופעת ה"מוות בעריסה".

לדברי שוש גן-נוי מהמחלקה לחינוך וקידום בריאות בכללית ומנחת סדנאות גמילה מעישון: "לעישון כפוי השפעה מיידית על מערכת הלב, כלי הדם והנשימה. תינוקות וילדים פגיעים במיוחד והחשיפה לעישון כפוי עלולה להאט את התפתחות ריאותיהם. תינוקות שאימם עישנה בהיריון, ואלה החשופים לעשן סיגריות לאחר לידה, נמצאים בסיכון מוגבר לתופעת "המוות בעריסה". לכן חשוב כל כך שנשים הרות לא יעשנו ולא יחשפו לעישון כפוי".

בריאות השן

רק כ-33% מבתי האב לילדים בגילאי 0-16 לקחו את ילדיהם לראשונה לבדיקת רופא שיניים בגילאים 0-3, וזאת למרות ההמלצה כי יש להיבדק עם בקיעת השן הראשונה.

רק כ-29% מהאוכלוסייה מבצעים טיפול אצל שיננית פעמיים בשנה בהתאם להמלצה. כמעט 30% כלל לא מבקרים אצל שיננית.

כ-20% מהאוכלוסייה אינם נוהגים לצחצח שיניים בערב לפני השינה.

בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה, בפורום גמילה מעישון ובפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום